کد خبر: 6022
تاریخ انتشار: 22 فروردین 1396 - 01:42
محسن نوری
ابراهیم رئیسی طی بیانیه ای حضورش را در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد و انتسابش به هرگونه گروه بندی سیاسی را تکذیب نمود از طرفی هم در شمارشی دیگر نفر پنجم رأی گیری جمنا تغییر کرده و «محمدرضا حاجی بابایی» به جای «پرویز فتاح» جزء پنج نفر اول شد.

فراتاب - گروه سیاسی: ابراهیم رئیسی طی بیانیه ای حضورش را در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد و انتسابش  به هرگونه گروه بندی سیاسی را تکذیب نمود. از طرفی هم در شمارشی دیگر نفر پنجم رأی گیری جمنا تغییر کرده و «محمدرضا حاجی بابایی» به جای «پرویز فتاح» جزء پنج نفر اول شد. چند نکته در خصوص جمنا لازم به ذکر است؛ اول آنکه اصولگرایان تنها در دو رقابت انتخاباتی برای ریاست جمهوری  بدون تشتت رأی ظاهر شدند. اول حمایت از «علی اکبر ناطق» در سال۷۶ و دوم حمایت از «محمود احمدی نژاد» در سال ۸۴؛ در سایر رقابت ها احساس تکلیف فزاینده و وضعیت خطرناک کشور «در مقطع حساس کنونی» خیل عظیم اصولگرایان را مجاب به حضور در عرصه انتخابات می کرد. پس از شکست هایی که برای این جبهه در ۹۲ و ۹۴ رقم خورد و پاستور و بهارستان در کف رقیب قرار گرفت. این بار دست به دامان روش و سازکارهای دموکراتیک شدند و‌ سعی در معرفی یک‌چهره و حمایت از آن در انتخابات پیش رو کردند که از قضا سرکنگبین صفرا فزود؛ اعلام استقلال رئیسی از این جبهه.

برائت رییسی از جمنا، و اعلام استقلال او برای ورد به عرصه رقابت‌ کمی بعد از اعلام نتایج رای گیری در جمنا پرده از این نکته بر می دارد که اولاً باتوجه به عدم اقبال مردم نسبت به کاندیداهایی که با بیرق اصولگرایی پا به عرصه می نهند (اگرچه رئیسی خود صبغه  اصولگرایی دارد) اما این بار رئیسی و حامیانش نیک پی برده اند که هرگونه انتسابشان به هرحزب و جناح در اردوگاه اصولگرایی موجب ریزش رأیشان و سنگین شدن سبد رای رقیب اصلیش خواهد شد؛ لذا استراتژی «استقلال» خود روایتی شفاف از وضعیت اسفناک این جبهه دارد. اگرچه برخی نیز این استراتژی را پوششی هماهنگ شده از جانب جمنا و رییسی دانسته اند که با توجه به استدلال فوق بسیار بعید به نظر می رسد.

 دوم ترتیب آرا در رأی گیری اخیر بسیار جالب و کمی عجیب می نماید, زیرا دو نفری که بیش از قالیباف رای آورده اند کمترین سابقه ی اجرایی در سطح کلان را دارا هستند اما از شهردار ۱۲ ساله ی تهران بیشت تر رأی می آورند. بسیاری از مخالفان جمنا در جبهه اصولگرا  معتقدند به استثنای رئیسی آنچه باعث این ترکیب پنج نفره شد که حتی نفر پنجم در یک رای گیری سه هزار نفره تغییر کرد چینش کابینه در دولت آینده و تقسیم قدرت درصورت منتخب شدن برای رقابت در انتخابات آتی بود. حال با این تفاسیر از نحوه گزینش در این تشکیلات و اعلام برائت نفر اول این لیست کلاف سر در گم جناح اصولگرا که حتی بسیاری از کلاسیک های خود را در زمین رقیب می بیند به چه سو خواهد پیچید تا بتواند رقابتی با رئیس جمهور فعلی رقم زند آیا بازهم رول اول  فیلم انتخاباتی این جناح  تخریب و سیاه نمایی از دولت است یا استراتژی دیگر در کار است؟ اما آنچه مسلم است اضمحلال هرگونه کار تشکیلاتی برای انتخاب یک نفر برای رقابت در عرصه انتخابات و آگاهی از عدم اقبال مردمی به سوی اصولگرایان است حال باید صبر کرد و‌ دید ایا اصولگرایان برای جلوگیری از شکستی مجدد دست به دامان رئیسی می شوند تا آنها  را از این بن بست برهاند یا خیر؟

 

محسن نوری, دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای دانشگاه شهید بهشتی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار