کد خبر: 6001
تاریخ انتشار: 18 فروردین 1396 - 20:46
دکتر جعفر حق پناه
ترامپ، غیرقابل پیش بینی حتی برای متحدان خود!

فراتاب - گروه بین الملل: حمله موشکی صبح جمعه آمریکا به سوریه، چه تاثیری بر سرنوشت بحران این کشور و نیز بشار اسد به عنوان رئیس جمهوری این کشور دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت: یکی از عوامل موثر بر این حمله پویش های محیط سیاست داخلی امریکا و تلاش دونالد ترامپ ،رئیس جمهور این کشور، برای برون رفت از فشارهای داخلی پس از عقب نشینی ها و شکست های اخیر از طریق قدرت نمایی در سوریه است. اما بعید به نظر می رسد فضای سیاسی امریکا اجازه تدوام مداخله گرایی ترامپ در سوریه را بدهد.

در سطح منطقه ای این حمله قطبش موجود میان موافقان و مخالفان بسار اسد را تشدید کرده و عدم قطعیت ها رابیشتر می کند. رفتار شناسی ترامپ با پیش بینی ناپذیری و اکراه از مشورت و هماهنگی حتی با متحدانش حکایت دارد و ترکیه، عربستان و اسراییل را هم شگفت زده کرده است. در مجموع موازنه منطقه ای در این خصوص حتی در میان مدت هم با این گونه اقدامات موردی به دشواری دچار تحول جدی می شود.
نکته سوم به تحلیل بحران سوریه در سطح بین المللی باز می گردد. با عنایت به بن بست و موازنه موجود در این بحران در سطوح داخلی و منطقه ای، نقش آفرینی بازیگران بزرگ از اهمیتی مضاعف برخوردار شده است و مشخصاً امریکا با این اقدام کوشیده تا از روسیه عقب نمانده و ابتکار عمل را از کنترل مسکو خارج نماید. اما رویکرد تیم سیاسی _ امنیتی ترامپ مبتنی بر تش و چالش با روس ها نبوده و احتمال توافق این دو قدرت برای جلوگیری از تصاعد بحران زیاد است. دیدار آتی پوتین و ترامپ کلیات زد و بند این دو قدرت بزرگ در مورد سوریه مختصات مدیریت بحران را ترسیم می کند.

 

 

دکتر جعفر حق پناه استاد دانشگاه و پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار