اتحاد 400 ساله در حال فروپاشی | فراتاب
کد خبر: 5996
تاریخ انتشار: 16 فروردین 1396 - 21:45
جدایی طلبی و استقلال مناطق از جمله مسائلی است که همواره دولت های کشورهایی که دارای تنوع قومی، مذهبی و نژادی هستند را مورد تهدید قرار می دهد.

به گزارش فراتاب جدایی طلبی و استقلال مناطق از جمله مسائلی است که همواره دولت های کشورهایی که دارای تنوع قومی، مذهبی و نژادی هستند را مورد تهدید قرار می دهد. در واقع تمامیت ارضی این کشورها به راحتی ممکن است توسط نیروهای داخلی در خود این کشورها مورد تهدید قرار بگیرد و علاوه بر این همسایگان این کشورها نیز در صورت تضاد منافع با کشور مورد نظر به راحتی می توانند با تحریک اقوام در داخل یک کشور به منافع کشور مورد نظر خود ضربه بزنند. این امر بخصوص در مورد گروه های نژادی و قومی که توسط مرز دو کشور از یکدیگر جدا شده اند نیز صدق می کند.

در مورد استقلال طلبی عوامل دیگری نیز به غیر از مسائل نژادی و قومی وجود دارد. نامعلوم بودن آینده و تلاش برای دستیابی به وضعیت بهتر اقتصادی را می توان از جمله این موارد دانست که باعث می شود گروه ها و جنبش های سیاسی در داخل کشورها دست به اقدامات جدایی طلبانه بزنند. با این حال تمام حرکت های استقلال طلبانه به جدایی کامل و استقلال نمی انجامد. این حرکت ها ممکن است به دلایلی مانند عدم همراهی عامه مردم، سرکوب شدید از سوی حکومت مرکزی و توافق با حکومت مرکزی برای اعطای خودمختاری یا افزایش برخی از حقوق مدنی و اقتصادی اقلیت های قومی و نژادی مورد نظر پایان بگیرد.

با نگاهی به جنبش های استقلال طلبانه در اروپا می توان مشاهده کرد در بیشتر مواقع این جنبش ها در نهایت با توافق با دولت مرکزی به کار خود پایان می دهند. این توافق ممکن است  با برگزاری همه پرسی استقلال همراه باشد که جدا از هر نتیجه ای که به دست می آید در نهایت هر دو طرف با قبول نتیجه به طور مسالمت آمیزی به اختلافات پایان می دهند. نمونه های این امر را می توان در تقسیم چکسلواکی، استقلال مونته نگرو از صربستان، استقلال تیمور شرقی از اندونزی و اعطای خودمختاری به کردستان عراق دید که در نهایت با برگزاری همه پرسی یا اعطای برخی از امتیازات از سوی دولت مرکزی، دو طرف به اختلافات پایان دادند. با این حال تمام اختلافات بین دولت مرکزی و استقلال طلبان لزوما به طور مسالمت آمیز به پایان نمی رسد و ممکن است با بی تدبیری از سوی هر دو طرف به جنگ داخلی یا اقدامات خشونت آمیز بیانجامد. نمونه های این امر بیشتر در آسیا و آفریقا مشاهده می شود که از جمله آنها می توان به جنبش استقلال صحرای باختری از مراکش، استقلال طلبی قوم تامیل در سریلانکا و جنبش استقلال طلبان باسک در اسپانیا اشاره کرد که درتمام دوران مبارزات اسقلال طلبی خود یا حداقل بخشی از آن اقدامات خشونت آمیز از سوی یکی یا هر دو طرف درگیر مشاهده می شود.

اسکاتلند یکی از مناطقی است که در سال 2014 تلاش کرد که با برگزاری همه پرسی جدایی خود را از بریتانیا رسمیت ببخشد. اما جدایی طلبان اسکاتلند نتوانستند آرای مورد نیاز خود را برای موفقیت کسب کنند و در نهایت این همه پرسی با رای شهروندان اسکاتلند به اتحاد با بریتانیا به کار خود پایان داد. با این حال وضعیت اروپا و بریتانیا از سال 2014 تاکنون تغییر کرده و همین امر باعث شده است که اسکاتلند تلاش خود را برای برگزاری مجدد همه پرسی اسکاتلند دوباره آغاز کند.

هفته گذشته پارلمان اسکاتلند طرحی را تصویب نمود که به موجب آن رای گیری مجددی برای جدایی این کشور از بریتانیا صورت می گیرد. براساس این طرح  پارلمان منطقه اسکاتلند تصویب کرده است این همه پرسی بین پاییز 2018 تا بهار 2019 میلادی برگزار خواهد شد. با این حال دولت بریتانیا مخالف اجرای همه‌پرسی برای استقلال اسکاتلند است. مقامات دولت بریتانیا می‌گویند در سال 2014 درباره استقلال اسکاتلند از بریتانیا همه‌پرسی برگزار شد و اکثریت مردم اسکاتلند به آن رای منفی دادند و نباید این همه‌پرسی دوباره برگزار شود. اما مقامات اسکاتلندی نظر دیگری دارند. مقامات اسکاتلندی معتقد هستند که همه پرسی گذشته در شرایطی متفاوت با امروز برگزار شد. در واقع برگزیت را می توان دلیل اصلی اصرار مقامات اسکاتلندی بر جدایی اسکاتلند از بریتانیا بعد از اتحاد این دو کشور در سال 1603 دانست.

بعد از برگزاری همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا معروف به برگزیت در سال 2016 و آغاز روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا، وضعیت اقتصاد این کشور تا حد زیادی با ابهام مواجه شده و به نظر می رسد دلیل اصلی رهبران سیاسی اسکاتلند برای خروج از بریتانیا همین باشد. در واقع مهمترین مسئله در مورد استقلال اسکاتلند مسائل اقتصادی است و این مورد از اهمیت بسیارزیادی در همه پرسی سال 2014 نیز به شمار می رفت که در آن مقامات اسکاتلندی عقیده داشتند که این منطقه نتوانسته از امکانات اقتصادی خود به طور متناسب و مساوی بهره مند شود. اسکاتلند در شمال بریتانیا و همسایگی دریای شمال قرار دارد. منطقه ای که به دلیل ذخائر نفتی که زیر دریا دارد برای بریتانیا از اهمیت بسیاری برخوردار است. در کنار ذخائر نفتی باید به استقرار تسلیحات هسته ای بریتانیا در اسکاتلند اشاره کرد که باعث شده این منطقه از نظر امنیتی نیز اهمیت خود را برای بریتانیا حفظ کند.

تمامی این مسائل دست به دست هم داده تا مقامات اسکاتلندی بار دیگر تلاش خود را برای جدایی از بریتانیا آغاز کنند. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و چشم انداز از دست دادن بخش زیادی از بازار های مالی اروپا باعث شده که اسکاتلند بیش از پیش از سرنوشت خود در صورت جدایی از اتحادیه اروپا هراس داشته باشد و به همین دلیل ترجیح می دهند که اسکاتلند و مردم این منطقه تاوان خروج از اتحادیه اروپا و آینده نامعلوم آن را ندهند.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار