روحانی رقابت را دست کم‌نگیرد | فراتاب
کد خبر: 5989
تاریخ انتشار: 15 فروردین 1396 - 22:27
محسن نوری
اما آنچه روحانی و طرفداران او باید مراقبش باشند ریزش رأی روحانی نسبت به دور قبل است که بیشتر مخالفان او هدفشان همین بوده که با توجه به رأی شکننده او در‌ سال ۹۲ و با فرض پیروزی او ‌در انتخابات آتی هرچه روحانی سبد رأیش خالی شود و پشتوانه مردمی اش‌ رو‌به اف

 

فراتاب - گروه سیاسی: هرچه به ۲۹ اردیبهشت نزدیک‌ می شویم گمانه زنی‌ های جناح های مختلف برای معرفی کاندیدای مورد نظر بیشتر و بیشتر می شود در طیف اصلاح‌ طلب اگرچه برخی نوای چند نامزدی  برای کمک به روحانی در مبارزات انتخاباتی را سر می دهند اما قاطبه  اصلاح طلبان حول حضور پر قدرت روحانی در این عرصه اجماع نظر دارند در جبهه مقابل اما تشتت کم نظیری را شاهد هستیم‌که هرچه  می گذرد خروجی اتاق های فکر آنان در اجماع بر یک‌کاندیدای مشخص که مورد حمایت اکثر اصولگرایان باشد عاجز و ناتوان نشان داده است؛

از یک سو تشکیلاتی موسوم به «جمنا» سعی می کند با روندی دموکراتیک از تعدد نامزدها بکاهد که تا به امروز در این امر‌موفق نشده از سویی دیگر طرفداران احمدی نژاد به رهبری او سعی در معرفی «حمید بقایی» به عنوان کاندید مورد نظر خود دارند تا بتوانند از ظرفیت و سبد رایی که احمدی نژاد دارد به نفع بقایی استفاده کنند اما هرچه به زمان ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری نزدیک می شویم زمزمه ی حضور «ابراهیم رئیسی« تولیت آستان قدس رضوی بیشتر و بیشتر می شود.

اگر طیف احمدی نژاد را خارج از صف بندی های جریان اصولگرایی بدانیم و‌ ناتوانی جمنا در ارائه یک کاندید معین که تمامی وابستگان این طیف از او حمایت کنند طیف اصولگرایی به سمت رئیسی میل کرده و رفته رفته حمایت ‌و دعوت از او برای شرکت در انتخابات بیشتر و. بیشتر می گردد اما آنچه باعت چنین حمایتی می‌گردد در چیست ؟ رئیسی چه ویژگی هایی دارد که‌ می‌تواند محل رجوع اصولگرایان شود تا او را به عنوان رقیب روحانی علم‌ کنند؟ چند نکته در این باب لازم به ذکر می باشد اول: اینکه رئیسی در جذب بدنه ایدئولوژیک و‌ منتقدان سر سخت دولت فعلی می تواند خوب عمل کند جذب چنین مخالفانی که عمدتاً هم در مراکزی ‌همانند مساجد، هیات مذهبی و... فعال اند و خاصیت خودجوشی، برای تبلیغ و ترویج به نفع رئیسی، از نکات مهم ‌جذب چنین آرایی است. دوم: اینکه‌‌ ابراهیم رئیسی  از‌کارکتری بِکر‌ و دست نخورده در ساحت سیاسی کشور برخوردار است و همین نکته می تواند او را در مقابل آماج‌‌ حملات و انتقادات احتمالی در جریان مبارزات و علی الخصوص مناظره ها یاری رساند. سوم: اینکه بسیاری از طرفداران وی سعی در مصادره به مطلوب سخنان اخیر رهبری که «کشور‌ نیازمند مدیریت متدین و انقلابی دارد»  رئیسی  را مصداق بارز این سخنان معرفی کنند و از‌ رهگذر این موضوع نشان دهند نظر رهبری برای ریاست جمهوری رئیسی است. چهارم: رویکرد رئیسی در محروم نوازی در حوزه استحفاظی خود و انتشار گسترده تصاویر آن می تواند بدنه ی اجتماعی مستضعف که به دلایل اقتصادی منتقد روحانی هستند را جلب خود کند. پنجم: بسیاری از رسانه های حامی دولت و اصلاح طلبان با انتشار موضوعات مربوط به رئیسی ناخواسته در زمین رقیب بازی کرده و نام او را بیش تر در اذهان جا می دهند ‌و این یک تبلیغ غیر مستقیم ‌و اهمیت دادن به نام او در عرصه ی انتخابات است.

نکته ی آخر در این باب اینکه رئیسی‌‌ اگر ‌در نهایت نامزد قطعی اصولگرایان باشد و تمام ظرفیت های این طیف به حمایت از او برخیزد و به فرض اینکه سایر نامزدهای مطرح به نفع او کنارگیری کنند دو ‌پیامد مهم خواهد داشت اول اینکه دیگر روحانی رقبایی ضعیف و متکثر ندارد که به سادگی بر آنان غلبه پیدا کند؛ رقیب او و طیف حامی اش از امکانات بی شمار مادی و غیر مادی بر خوردارند که می توانند عرصه را به نفع جریان خود پیش ببرند. دو اینکه اگر رئیسی کاندیدای اصولگرایان و روحانی نماینده اصلاح طلبان گردد و یک دوقطبی نظیر سال ۸۸  را شاهد باشیم این امر‌به نفع روحانی خواهد بود چرا که در این صورت به تحلیل نگارنده رأی های خاکستری بار دیگر‌ به نفع جریان روحانی دست به کار می شوند اما رای آنان به مثابه آری گفتن به روحانی نیست بلکه نه گفتن به رئیسی و حاکمیت مجدد اصولگرایان  خواهد بود  و از طرفی حمایت از  جانب اصلاح طلبان و جریان حامی آنان بیشتر و بیشتر خواهد شد. 

 

 اما آنچه روحانی و طرفداران او باید مراقبش باشند ریزش رأی روحانی نسبت به دور قبل است که بیشتر مخالفان او هدفشان همین بوده که با توجه به رأی شکننده او در‌ سال ۹۲ و با فرض پیروزی او ‌در انتخابات آتی هرچه روحانی سبد رأیش خالی شود و پشتوانه مردمی اش‌ رو‌به افول، تضعیف دولت و حامیانش به مراتب سهل و امکان پذیرترخواهد شد. پس با علم به این موضوع  دست کم‌گرفتم رقابت در این دوره قطعا به ضرر روحانی و حامیانش تمام خواهد شد.

 

 

محسن نوری, دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای دانشگاه شهید بهشتی

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار