پیشروی سریع مخالفین در حما علیه اسد و داعش | فراتاب
کد خبر: 5945
تاریخ انتشار: 4 فروردین 1396 - 04:48
چرا مخالفین اسد بدنبال تصرف حما هستند؟
مخالفین اسد توانسته اند مناطق وسیعی شامل چندین شهر و شهرک، روستا و بلندی های استراتژیک را هم گام با تحمیل کردن تلفات زیادی بر نیروهای دولتی متصرف شوند و به سه کیلومتری دروازهای شهر استراتژیک حما مرکز استان حما برسند

فراتاب - گروه بین الملل: در شرایطی که طی دو ماه گذشته دولت و ارتش سوریه در مقام فاتح جنگ شام (تصرف و کنترل مجدد حلب) ظاهر شدند و حتی با پشتیبانی ایران و تا حدی روسیه توانستند جلوی پیشروی های ترکیه را نیز در شمال کشور سد کنند. اما در روزهای اخیر که بعد از عدم دعوت ایران، روسیه و دولت سوریه به اجلاس مبارزه با داعش توسط آمریکا و متحدینش همراه بود، شاهد آغاز مجدد زد و خوردهای سنگین نظامی و پیشروهای جدید مخالفین دولت، در چندین منطقه استراتژیک سوریه بوده ایم.

اولین درگیری ها در دمشق پایتخت صورت گرفت، مخالفین توانستند بخش زیادی از منطقه جوبر را به همراه بخش هایی از نیروگاه برق و شهرک صنعتی مستقر در شمال شرق دمشق را متصرف شوند و حتی به نزدیکی های میدان عباسیین رسیدند. این پیشروی ها با واکنش سریع ارتش و اعزام ستون های زرهی همراه بود و تا حد زیادی جلوی حرکت مخالفین را گرفته و موفق به بازپسگیری مجددا بخش هایی از این مناطق شدند. اما دیروز و امروز نیروهای مخالف یکبار دیگر توانستند با انجام عملیات های نظامی گسترده و سنگین مجددا  بخش زیادی از این مناطق را به کنترل خود در آورند این نیروها شامل جبهه دمشق که متشکل از گروه فتح الشام (جبهه النصره سابق)، ابنا الشام، ارتش آزاد و ... هستند.

در مناطق شرق استان دمشق نیز  نیروهای مخالف با درگیرهای گسترده با داعش توانسته اند پیشروی های زیادی را انجام دهند. در صورت استمرار این پیشروی ها این نیروها می توانند با سایر مناطق تحت کنترل مخالفین دولت دولت که در بخش های جنوبی استان حمص و دمشق هم مرز با اردن می باشند دسترسی یافته و شاهد دستیابی و دریافت گسترده تدارکات باشند و از همه مهمتر از  محدودیت های محصور بودن چندساله اخیر رهایی یابند.

در همین هنگام مخالفین دولت بشار اسد در جبهه حما جنگی گسترده تر را در جبهه ای با عرض نزدیک به 30 کیلومتر و عمق 15 تا 20 کیلومتری را در شمال حما آغاز کردند و توانسته اند مناطق وسیعی شامل چندین شهر و شهرک، روستا و بلندی های استراتژیک را هم گام با تحمیل کردن تلفات زیادی بر نیروهای دولتی متصرف شوند و به سه کیلومتری دروازهای شهر استراتژیک حما مرکز استان حما برسند. این شهر از لحاظ اهمیت استرتژیک به عنوان حقله واصله مناطق مرکزی مابین شمال غرب، مرکز و جنوب غرب می باشد که در صورت سقوط آن می توان گفت اولین قطعه از دومینوی فروپاشی اقتدار دولت بشار اسد بر مناطق مرکزی و ارتباطی شمال غرب، مرکز و جنوب غرب کشور را سبب می شود که در پی آن شهر حمص نیز در خطر سقوط قرار می گیرد.

در چنین شرایطی اگر ارتش سوریه و نیروهای مردمی مسلح حامی دولت نتوانند جلو این پیشروی ها را بگیرند به احتمال زیاد خطر قطع راه ارتباط زمینی تدارکات به حلب و شمال کشور توسط مخالفین در استان های حمص، حما و جنوب حلب ایجاد شده و با توجه به درگیری های شمال غرب حلب (منطقه حی الزهرا) شاهد گسترده تر شدن جبهه های جنگ برای بازپسگیری مجدد این شهر توسط مخالفین خواهیم بود. باتوجه به عدم حمایت منطقه ای و بین المللی از دولت بشار اسد در مقابله با مخالفین، این کشور مجددا در انتظار افزایش حمایت های گسترده تر ایران، نیروهای حزب الله و حمایت روسیه از نیروهای مردمی و ارتش سوریه خواهد بود تا بتواند حداقل از پیشروی ها و از دست دادن کنترل نظامی خود بر مناطق مرکزی و استراتژیکش جلوگیری نماید.

 

نویسنده: ارشاد رشیدی رستمی، عضو هیات تحریریه فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار