آب رفتن قلمروی خلافت خودخوانده! | فراتاب
کد خبر: 5941
تاریخ انتشار: 15 فروردین 1396 - 11:50
چگونه سیر قهقرای داعش شروع شد؟
مهمترین تحولی که در این سال و در سوریه علیه داعش روی داد، چرخش در مواضع ترکیه از یک وضعیت انفعالی قابل انتقاد به یک وضعیت به تدریج تهاجمی علیه داعش و البته کردها بود

فراتاب - گروه بین الملل: سیر نزولی قدرت در ابعاد مختلف طی سال 95 باعث گردید که قلمروی خلافت خودخوانده ابوبکر بغدادی روز به روز کوچک تر از قبل شود. در حالیکه بهار سال 2014 گروه رادیکال و تروریستی داعش در ظرف مدت کوتاهی حدود 40 درصد از خاک عراق و به همین میزان از خاک سوریه را متصرف شد، و در تلاش بود تا بغداد و اربیل در عراق و شهرهای دیگری را در سوریه و حتی لبنان و شمال آفریقا تصرف نماید، اما خیلی زود رویای محقق کردن پاشاندن رنگ سیاه بر نیمی از قاره های سه گانه آسیا، اروپا و افریقا رنگ باخت، و در اثر یک بسیج بین المللی و منطقه ای و نیز افزایش مقاومت دیگر گروههای داخلی در عراق و سوریه، روند درگیری ها برعکس شد، و داعش واداشته شد از وضعیت کلی حمله در لاک دفاعی فرو رود!

سوریه: روند درگیری ها در سوریه از ابتدای سال 2015 به ضرر داعش تغییر کرد این امر دقیقاً پس از آن روی داد که وعده ابوبکر بغدادی برای خواندن نماز عید قربان در شهر کردنشین کوبانی محقق نشد، در همین زمینه رجب طیب اردوغان و نخست وزیر آن زمان ترکیه ،احمد داود اوغلو، هم ضمن بستن مرز خود بر داوطلبان الحاق به جنگجویان کوبانی، پیش بینی کرده بودند این شهر به زودی سقوط خواهد کرد. اما حمایت هوایی همه جانبه ائتلاف بین المللی در کنار مقاومت جانانه پیکارجویان کُرد باعث شد تا شهری که نزدیک به نیمی از آن به تصرف داعش درآمده بود، کاملاً آزاد گردد و این نیروهای سیاهپوش را وادار به عقب نشینی کند. در کل سال 95 روند تهاجمی نیروهای کُرد علیه مناطق تحت تصرف داعش در سوریه بصورت تدریجی و مرحله به مرحله ادامه پیدا کرد کردها در این حملات بطور متوالی از حمایت نیروهای هوایی آمریکا و متحدینش و بصورت موردی از حمایت هوایی روسها برخوردار بودند. کردها و گروهی از اعراق با تشکیل نیروهای موسوم به سوریه دموکراتیک SDF از نیمه دوم سال طی سه عملیات مختلف با نام «خشم فرات» به سمت رقه ،مرکز داعش، حمله ای همه جانبه آغاز کرده اند که در برخی از مناطق به فاصله 6 کیلومتری این شهر رسیده اند.

اما مهمترین تحولی که در این سال و در سوریه علیه داعش روی داد، چرخش در مواضع ترکیه از یک وضعیت انفعالی قابل انتقاد به یک وضعیت به تدریج تهاجمی علیه داعش و البته کردها بود، امری که به بهانه ای برای ورود نظامیان این کشور به خاک سوریه ،به رغم مخالف دمشق، شد. در حقیقت به نظر می رسد ترکیه در اقدامی پیشدستانه تلاش نمود با ورود به سوریه مانع از ادامه پیروزی های دومینووار کردها در شمال این کشور و الحاق هرسه کانتون کُردی بهم گردد.

عراق: عراق دومین کانون بزرگی بود که طی سال گذشته شاهد حملات منسجم برای آزاد کردن یکی پس از دیگری شهرها و مناطق مختلف این کشور از دست داعش بوده ایم. بی شک مهمترین شهری که داعش از بدو آغاز تا کنون تصرف کرده است، موصل در شمال غرب عراق است. شهری که البغدادی برای نخستین بار در آنجا از احیای مجدد خلافت اسلامی سخن گفت! همین امر باعث شد تا پس از آزادسازی یکی پس از دیگری مناطق مهمی همچون سنجار (شنگال)، تکریت، الانبار و ... نهایتاً از ابتدای پاییز و همزمان با عملیات آزادسازی رقه و با فشار ویژه آمریکایی ها ،برای تاثیر گذاری در انتخابات به نفع کلینتون، حیدر العبادی فرمان حمله سراسری برای آزادسازی موصل را صادر کرد.

این نخستین عملیات نظامی قابل توجه بود که در آن نیروهای پیشمرگ کُرد و ارتش و نیز شبه نظامیان حشد الشعبی با همکاری با هم در آن مشارکت می کردند، مشاوران نظامی ایرانی در کنار حمایت های هوایی آمریکایی ها دیگر ابزار قدرت آنان، برای جنگ با داعش بود. عبادی اعلام کرد تا قبل از شروع ژانویه، موصل آزاد خواهد شد، اما طبق پیش بینی ها مقاومت داعشی ها نسبت به دیگر مناطق بسیار بیشتر بود به همین دلیل دست کم سه ماه طول کشید تا نیمی از شهر موصل (بخش شرقی) آزاد شود. تهاجم گسترده ارتش عراق از 6 جبهه مختلف روی داد که نکته قابل توجه آن این بود که 5 جبهه در اختیار کردها بود و آنها اجازه دادند تا ارتش عراق و حشدالشعبی ازین مناطق برای آزادی موصل استفاده کنند. به نظر می رسد عملیات آزاد سازی غرب موصل که از اواخر زمستان شروع شد نیز نهایتاً در فصل بهار به نتیجه رسیده و کل این شهر بزرگ و استراتژیک از نیروهای رادیکال و تروریست داعش خالی شود. امری که به منزله پایان کشیده شدن پرچم سیاه خلیفه در کشور عراق است. و این باعث شده تا آنها به تدریج به شیوه های پیشین ناامن سازی و عملیاتهای انتحاری و انفجاری روی آورند.

 

 

نویسنده: اردشیر پشنگ

منبع: همشهری دیپلماتیک

نظرات
آخرین اخبار