رقابت شانه به شانه موافقان و مخالفان رفراندوم ترکیه | فراتاب
کد خبر: 5936
تاریخ انتشار: 3 فروردین 1396 - 03:21
آخرین نظرسنجی ها از فضای سیاسی ترکیه:
در حالی که ترکیه 24 روز دیگر شاهد برگزاری رفراندوم اصلاحات قانون اساسی این کشور است، به نظر می رسد رقابت شانه به شانه ای میان طرفداران و مخالفان اصلاحات در جریان است، با این حال آخرین نظرسنجی ها در روزهای اخیر همچنان حاکی از پیروزی خفیف مخالفان اصلاحات اس

 

فراتاب - گروه بین الملل: حدود یک ماه پیش کمپین رأی آری به ریاست «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور و «بن علی ایلدیریم»، نخست وزیر ترکیه آغاز به کار کرد. رهبران ترکیه اعلام کردند برای جلب نظر مثبت مردم به سراسر کشور سفر خواهند کرد و حتی به کشورهای اروپایی آلمان، اتریش و هلند هم خواهند رفت تا رأی مثبت تُرک تبارهای ساکن اروپا را نیز به دست بیاورند. این در حالی بود که با مصوبه پارلمان ترکیه «وضع فوق العاده» متعاقب کودتای نافرجام ارتش تا پایان بهار 2017 نیز تمدید شده و آزادی های مدنی و احزاب منتقد به شدت تحت فشار قرار داشتند.

 

حزب عدالت و توسعه که به مشی راست میانه مشهور است از دو سال پیش روند اصلاح طلبانه خود را متوقف کرد و به  حرکات ملی گرایانه و افراطی تر روی آورد و با این رویه موفق شد نظر حزب «حرکت ملی» به رهبری «دولت باغچلی» را به دست آورد و با موفقیت لایحه اصلاحات را در پارلمان تصویب کند؛ به این ترتیب احزاب راست گرا موافق تغییر قانون اساسی و از سوی دیگر حزب «جمهوری خواه خلق» و حزب «دموکراتیک خلق ها» که عمدتاً با مشی چپ شناخته می شوند در مخالفت با تغییرات صف آرایی کردند.

با گذشت 15 روز از شروع به کار کمپین آری برخی خبرگزاری های نزدیک به حزب عدالت و توسعه از رشد 15 درصدی رأی آری بر اثر این کمپین خبر دادند. پس از آن نیز چند گزارش ضد و نقیض از آرایش آرا منتشر شده است؛ البته نقطه اشتراک همه تحلیل ها نزدیکی رقابت و اختلاف یکی دو درصدی آنها است. در آخرین نظرسنجی که روز گذشته توسط سایت روزنامه جمهوریت (ارگان حزب جمهوری خواه خلق) منتشر کرده است، خبرنگار این روزنامه مدعی شده که نظرسنجی های آخر حزب حاکم رقم نزدیک 50.2 درصد را برای رأی نه و 49.8 درصد را برای رأی آری ثبت کرده اند.

با این حال نظرسنجی مرکز پژوهشی اوراسیا که چندی پیش منتشر شده نکات جالب توجهی را نشان می دهد؛ از یکسو نیمی از طرفداران حزب حرکت ملی که موافق تغییر قانون اساسی است، همچنان با رفراندوم مخالف هستند؛ همچنین 10 درصد طرفداران حزب حاکم، 70درصد طرفداران حزب دموکراتیک خلق ها و نیز 85 درصد از طرفداران حزب جمهوری خواه خلق اعلام کرده اند که با تغییرات اعلام شده مخالف هستند، در مقابل 65 درصد از هواداران حزب حاکم، 50 درصد طرفداران حزب حرکت ملی در این نظرسنجی اعلاک کرده اند که به نظام ریاستی رأی مثبت خواهند داد و تنها 1 درصد از طرفداران دو حزب اپوزیسیون با این تغییرات موافقند. با این حال کسر قابل توجهی از طرفداران همه احزاب چهارگانه نیز هنوز نظری اعلام نکرده اند و بی شک تصمیم این قشر در نتیجه نهایی به شدت تأثیرگذار خواهد بود.

با این حال برخی ناظران نیز معتقدند در صورت شکست حزب حاکم در رفراندوم، این حزب به احتمال فراوان روندی را در پیش خواهد گرفت که پس از شکست در انتخابات هفتم ژوئن 2015 در پیش گرفته بود؛ و با تغییر مجدد چند بند از بسته اصلاحات و نیز توسل بیشتر به سیاستی نمایشی برای تحریک احساسات ملی گرایانه مردم مجدداً رفراندوم را برگزار خواهد کرد.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار