نابودی داعش در فضای فیزیکی و مجازی | فراتاب
کد خبر: 5935
تاریخ انتشار: 3 فروردین 1396 - 01:12
اهداف نشست ائتلاف ضد داعش:
آمریکا کوشش دارد تا گروه داعش را با محوریت خود به‌طور فیزیکی در منطقه حذف کند، ولی نشست ائتلاف ضد داعش اذعان داشته که برای حذف قدرت این گروه در فضای مجازی و نابارور کردن این تفکر در جوامع اسلامی، نیاز به آموزش گسترده در سطح جهانی برای مقابله با این تفکر

 فراتاب - گروه بین الملل: ۶۸ کشور عضو ائتلاف ضد داعش با محوریت آمریکا در حالی در واشنگتن گرد هم می‌آیند که هنوز آتش جنگ داخلی در سوریه و عراق شعله‌ور‌است و هم چنان سیل آوارگان سوری از این آتش به اروپا در جریان است. همزمان با این نشست بزرگداشت بمب‌گذاری در مترو و فرودگاه بروکسل؛ پایتخت عملی (دو فاکتو) اتحادیه اروپا در جریان بود و باز همزمان با آن حادثه تروریستی نزدیک پارلمان انگلستان به‌طور همزمان تمام رسانه‌های خبری جهان را به خود مشغول کرده بود با این مقدمه این سؤال مطرح می‌شود آیا این گروه تروریستی داعش با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا با این وسعت نفوذ در فضای مجازی از بین خواهد رفت؟

همانطوریکه نخست‌وزیر عراق در این نشست گفت «دولت ترامپ در مقایسه دولت اوباما عزم بیشتری برای از بین بردن این گروه دارد» و به نظر می‌رسد لحن رسانه‌ها نیز که در گزارش‌های قبلی در نامیدن این گروه، از نام «دولت خود خوانده» استفاده می‌بردند، نیز تغییرات مشهوری کرده. امروزه رسانه‌ها نیز در یک‌قدم عملی از این گروه فقط بانام «گروه تروریستی داعش» یاد می‌برند.  با این مقدمه وارد اصل موضوع می‌شویم که اهداف و برنامه‌های آمریکا برای حذف این گروه چیست؟

همانطوریکه تیلرسون وزیر خارجه آمریکا گفتند: هدف غایی و اصلی، از بین بردن داعش چه در دنیای فیزیکی و چه در دنیایی مجازی. اولویت اصلی حذف کامل فیزیکی این گروه است.

در این مسیر آمریکا متعهد به تأمین ۷۵ در صد مساعدت‌های نظامی شده و ۲۵ درصد بعدی را برعهده کشورهای عضو این نشست می‌داند. درحالی‌که این گروه معتقد است، تثبیت مبارزه با تفکر داعشی نیاز به همکاری بین‌المللی داشته و در مرحله بعدی قرار دارد و تیلرسون خواستار آن شد که در این رابطه کشورهای منطقه و مخصوصاً عربستان و مصر باید فعالانه مشارکت داشته باشند. هم‌چنین وی مدعی شد که «دولت _ ملت‌سازی» کاری است که در منطقه باید بدون دخالت آمریکا انجام شود. این سخن تیلرسون بیان‌کننده این پیام است که بعد از اتمام کار نظامی علیه داعش تحولات بعدی، تحویل کشورهای منطقه داده خواهد شد. لذا این کار باید با همکاری دوباره این کشورها را به ثبات برسد. به عبارتی آمریکا حداقل به‌طور مستقیم علاقه‌ای به دخالت در امور داخلی منطقه و کشورها نخواهد داشت. دومین مسئله موردتوجه آمریکا که جزو اهداف این نشست بود نقشی ست که این کشور و سایر دول اروپایی، با کمک پلیس اینترپل در فضای مجازی و با کمک و دستگاه‌های اطلاعاتی در حذف رسانه‌ای قدرت این گروه خواهند داشت. این موضوع خواست اکثر کشورهای اروپایی است که نگران رسوخ این گروه در بین شهروندان اروپایی باریشه خاورمیانه‌ای هستند.

هدف سوم و حاشیه‌ای آمریکا در این نشست. به رسمیت شناختن کردستان به‌عنوان محوری ست تا هم ترکیه از فرصت‌های به‌دست‌آمده در منطقه استفاده نکند و هم اینکه آمریکا یک‌پایه محکم جدید در منطقه داشته باشد. بعضی معتقدند مهم‌ترین هدف آمریکا از این نشست انتقال دیدگاه دولت ترامپ از توجه به خاورمیانه است که با حذف داعش، دولت آمریکا کوشش دارد تا خاورمیانه را از چرخه اولویت‌های خود خارج کند و به اولویت‌های بعدی در سیاست خارجی خود بپردازد.

آینده‌پژوهی و نتیجه نشست: آمریکا کوشش دارد تا گروه داعش را با محوریت خود به‌طور فیزیکی در منطقه حذف کند، ولی این نشست اذعان دارد که برای حذف قدرت این گروه در فضای مجازی و نابارور کردن این تفکر در جوامع اسلامی، نیاز به آموزش گسترده در سطح جهانی برای مقابله با این تفکر را داریم. تیلرسون به نقل از رئیس‌جمهور عمان عنوان داشت که  «اسلام واقعی از ایدئولوژی داعش جدا است و این ایدئولوژی مخرب است و برای از بین بردن یک تفکر نیاز به زمان طولانی است و مشارکت تمام کشورهای دنیا را می‌طلبد.»

 

 

سیده مسعوده میرمسعودی، دانشجوی دکتری روابط بین الملل

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار