هلند، شکست توام با پیشرفت پوپولیسم! | فراتاب
کد خبر: 5916
تاریخ انتشار: 27 اسفند 1395 - 10:25
محمد حسن گودرزی

فراتاب - گروه بین المللل: با اعلام نتایج پارلمانی هلند معلوم شد که حزب نخست وزیر این کشور، به رهبری مارک روته (Mark Rutte) بیشترین رای را در میان احزاب هلند به دست آورد و توانست در حدود 21 درصد از آرا رای دهندگان را به خود اختصاص دهد. با این حال این علیرغم پیروزی حزب مردم برای آزادی و دموکراسی (VVD)، روال انتخابات گذشته هلند، حزب برنده نتوانست آرا لازم را برای تشکیل دولت به دست بیاورد و مجبور به ائتلاف با سایر احزاب شرکت کننده در انتخابات برای تشکیل دولت است.

برخلاف دوره های قبل انتخابات پارلمانی هلند بیش از هر زمان دیگری انتخابات این دوره مورد توجه جهانیان بود. حضور خِرِت ویلدرز (Geert Wilders) به عنوان رهبر حزب راستگرای افراطی حزب «برای آزادی» (Partij voor de Vrijheid) در انتخابات این دوره بسیار چشمگیر بود. بسیاری از منتقدان سیاسی از انتخابات هلند و حضور این حزب را به نوعی آزمونی برای نشان دادن محبوبیت پوپولیسم در اتحادیه اروپا می دانستند. در واقع پیروزی غیرمنتظره دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بسیاری از احزاب راستگرای افراطی و پوپولیست در اروپا را برای پیروزی در انتخابات کشورهای خود امیدوار کرد. در واقع علت این امیدواری به دلیل شباهت هایی است که این احزاب با نظرات و سیاست های دونالد ترامپ دارند که از جمله آنها می توان به شکاکیت به اتحادیه اروپا، مخالفت یا محدود کردن حضور مهاجران در جوامع اروپایی و ضدیت با مسلمانان اشاره کرد.

علیرغم اینکه حزب برای آزادی در انتخابات هلند نتوانست پیروز انتخابات لقب بگیرد با این حال بسیاری نتیجه این حزب را در نوع خود کم سابقه می دانند. این حزب توانست 20 کرسی را در انتخابات مجلس هلند از آن خود کند که نسبت به انتخابات 4 سال پیش 5 کرسی بیشتر است به همین دلیل ویلدر رهبر این حزب خود را شکست خورده این انتخابات نمی داند. با توجه به نتایج این حزب در انتخابات 2017، می توان انتظار داشت که علیرغم اعلام این موضوع از سوی مردم برای آزادی و دموکراسی که این حزب با حزب برای آزادی ائتلاف نخواهد کرد، شاهد حضور پررنگ تر حزب برای آزادی و رهبر آن در عرصه سیاست داخلی هلند باشیم. ضمن اینکه نمی توان از این نکته به راحتی گذشت که عملکرد ترامپ در آمریکا و وضعیت اقتصادی و سیاسی بریتانیا بعد از برگزیت به شدت می تواند بر نوع نگرش رای دهندگان به ویلدرز و حزب متبوعش موثر باشد.

انتخابات هلند را از جهتی دیگر می توان به عنوان پیش پرده ای برای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و انتخابات فدرال آلمان دانست. در فرانسه حزب راست افراطی به رهبری مارین لوپِن (Marine Le Pen) تلاش زیادی برای رسیدن به ریاست جمهوری فرانسه انجام داده و با توجه به نظر سنجی ها از شانس خوبی هم برخوردار هستند. لوپِن که از سوی برخی از صاحب نظران سیاسی به ترامپ فرانسه معروف است نظریاتی مشابه با وی در زمینه مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی و به خصوص در مورد مهاجران و مسلمانان دارد. در آلمان نیز حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) به رهبری مارتین شولتز (Martin Schulz) تلاش دارد که در انتخابات پائیز 2017، به صدراعظمی آنگلا مرکل پایان دهند و سیاست های جدیدی را در زمینه مسائل مختلف از جمله مسئله مهاجران تعریف کنند. اما به نظر می رسد که با توجه به نتایجی که حزب برای آزادی در انتخابات هلند به دست آورد کار تا حد زیادی برای احزاب راست افراطی در فرانسه و سایر نقاط اروپا برای رسیدن به قدرت مشکل تر شده و به نظر می رسد که رای دهندگان اروپایی برخلاف همتایان آمریکایی واقع گرا تر بوده و کمتر به شعار های پوپولیستی اقبال نشان می دهند.

 

 

محمد حسن گودرزی روزنامه نگار اقتصادی و عضو هیات تحریریه فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار