9 میلیارد پوند هزینه خروج | فراتاب
کد خبر: 5909
تاریخ انتشار: 24 اسفند 1395 - 21:38
بریتانیا خواستار بازگرداندن دارایی این کشور از بانک اتحادیه اروپا شد؛
بریتانیا خواستار بازگرداندن 9 میلیارد پوند دارایی این کشور از بانک اتحادیه اروپا شد.

به گزارش فراتاب  راشا تودی (Russia Today) تِرِزا مِی (Theresa May) نخست وزیر بریتانیا از اتحادیه اروپا درخواست کرد که 9 میلیارد پوند(11 میلیارد دلار) از دارایی های این کشور را که در بانک اروپا نگه داشته شده به این کشور بازگرداند. مِی در حال مذاکره برای آغاز روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است.

ساندی تایمز در این مورد نوشت: برخی از روزنامه نگاران که به عنوان مشاور به دولت مشاوره می دهند می گویند بریتانیا نیاز ندارد حتی یک پنی هم برای خروج از اروپا بدهد. در مقابل این کشور حق دارد که تقاضای بازگشت سرمایه خود را از بانک سرمایه گذاری  اروپا (EIB) کند.

بنابر نقل قولی که از نخست وزیر بریتانیا از سوی یک مقام دولتی به روزنامه ساندی تایمز گفته شد، نخست وزیر بریتانیا در توجیح این اقدام خواهد گفت که مردم بریتانیا رای داده اند که از این پس روی پول خود نظارت داشته باشند.

9 میلیارد پوند سهم بریتانیا حدود 16 درصد از کل بودجه بانک سرمایه گذاری اروپا را تشکیل داده و در طرف دیگر بروکسل خواستار پرداخت 50 میلیارد پوند از سوی دولت بریتانیا برای لغو عضویت این کشور در اتحادیه اروپا شده است.

نخست وزیر بریتانیا قبلا قول داده بود که در صورت همکاری پارلمان این کشور در تصویب ماده 50 معاهده لیسبون، کار خروج این کشور از اتحادیه اروپا تا 31 مارس خاتمه پیدا می کند.

کایر استارمر (Keir Starmer) سخنگوی حزب کارگر اعلام کرد که مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) از روز چهارشنبه یا پنجشنبه آغاز خواهد شد. دیوید دیویس (David Davis) از اعضای حزب محافظه کارو وزیر برگزیت نیز گفته که امضای اوراق و اسناد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هفته آینده انجام خواهد شد. دیویس از نمایندگان مجلس بریتانیا درخواست کرد که به نخست وزیر این کشور اجازه دهند که لایحه خروج از اتحادیه اروپا بدون انجام تغییرات تصویب کنند تا دولت بدون مشکل بتواند در مذاکرات بروکسل روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را انجام دهد. وی همچنین در اظهار نظری که از سوی خبرگذاری آسوشیتت پرس منتشر شد اعلام کرد: چیزی که مهم است این است که اکثریت مردم خواهان انجام این کار از سوی نخست وزیر هستند.

دیویس و سایر وزرای کابینه بریتانیا در طول مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا توسط حزب محافظه کار از خروج از کشور منع شده اند. علت این تصمیم نیاز به حضور در مجلس به دلیل بحث و ها و اظهار نظر ها در جریان تصویب لایحه ماده 50 معاهده لیسبون است.

به گفته وزیر امور خارجه بریتانیا مذاکرات با بروکسل برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در حدود دو سال به طول خواهد انجامید و در صورتی که این مذاکرات به مشکل برخورد نکند و همه چیز بر اساس برنامه پیش رود بریتانیا در مارس 2019 از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

بوریس جانسون (Boris Johnson) وزیر امور خارجه بریتانیا به ITV گفت: اقتصاد بریتانیا در صورتی که مذاکرات لندن و بروکسل به نتیجه برسد همچنان قدرت خود را حفظ خواهد کرد. حتی در صورتی که شرایط کاملا فراهم نشود نیز اتفاق بدی نخواهد افتاد هرچند که معتقد هستم که این کار انجام خواهد شد. برخلاف برخی از افراد که خروج از اتحادیه اروپا را پایان دنیا می دانند من اعتقاد دارم همچین اتفاقی نخواهد افتاد.

روز یکشنبه، کمیته امور خارجی مجلس بریتانیا هشدار داد که در صورتی که مذاکرات خروج از بریتانیا تا دو سال به اتمام نرسد و مذاکرالت خروج پیچیده شود ممکن است روند خروج از اتحادیه اروپا با شکست مواجه شود. در صورت بروز این اتفاق اقتصاد بریتانیا ضربه سختی دریافت خواهد کرد.

منبع: عصر اقتصاد

نظرات
آخرین اخبار