سد اروپا در برابر ترکیه | فراتاب
کد خبر: 5890
تاریخ انتشار: 23 اسفند 1395 - 12:18
ترکیه به اروپا درس دموکراسی می‌دهد!
ترکیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا این روزها روابط پر تنشی را تجربه می کنند وترکیه با موج تازه ای از عزلت اروپایی مواجه شده است

فراتاب - گروه بین الملل: آنکارا از بسیاری از کشورهای اروپایی خشمگین است وبا موج تازه ای از عزلت اروپایی مواجه است وعدم اجازه به فرود هواپیمای مولود چاووش اوغلو در فرودگاه روتردام، روابط میان ترکیه و هلند را بحرانی کرده است.

در پی سخنان رجب طیب اردوغان درباره تحریم دولت هلند،  تنش در روابط میان این دو کشور دوباره اوج گرفت. وقتی خبرنگاران از نخست وزیر هلند پرسیدند: آقای اردوغان امروز در واکنشی تند، هلندی ها را از نسل نازی ها و فاشیستها خواند، واکنش شما به این سخنان چیست؟ مارک روته در پاسخ گفت: «به یقین ابلهانه است. متوجهم که خشمگین اند. اما یقینا این حرفها زیاده روی است. ما تلاش می کنیم روابطمان را با ترکیه تا حد امکان خوب و استوار نگه داریم، در چند سده اخیر پیوندهای خوبی داشته ایم، اما قطعا امروز، روز خوبی برای روابط ترکیه و هلند نبود.»

ترکیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا این روزها روابط پر تنشی را تجربه می کنند. لغو سخنرانی مقامات ترکیه ای در جوامع ترک تبار ساکن کشورهایی مثل هلند و آلمان موجب شد تا «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه، دولت های آمستردام و برلین را فاشیست و نازی خطاب کند.

 هم چنین لارس لاک راسموسن' نخست وزیر دانمارک روز یکشنبه از 'بینالی ییلدریم' همتای ترکیه ای خود خواست سفر برنامه ریزی شده اش به دانمارک در ماه جاری را به دلیل تنش بین ترکیه و هلند به تاخیر بیندازد

این سخنرانی ها در راستای تبلیغ به نفع همه پرسی قانون اساسی ترکیه با هدف تغییر نظام سیاسی کشوراز پارلمانی به ریاستی انجام می گیرد. کشورهای اروپایی اصلاحات قانون اساسی ترکیه را گامی در جهت تثبیت قدرت اردوغان تا نیمه دهه آینده میلادی می‌دانند و آن را اقدامی غیردموکراتیک خوانده‌اند.

 

نظرات
آخرین اخبار