کد خبر: 588
تاریخ انتشار: 24 اسفند 1394 - 16:04
فاینشنال تامیز بررسی کرد
پایین بودن نرخ بدهی های ایران نسبت به تولید ناخالص داخلی نقطه ای خوب برای اقتصاد آن کشور است که در حال حاضر بزرگتر از اقتصاد استرالیا و به شکل شگفت انگیزی متنوع تر است.
فراتاب به نقل از فایننشنال تایمز ـ روزنامه "فایننشال تایمز" در گزارش تازه خود این پرسش را مطرح کرده است آیا ایران در دوران پسا تحریم یکی از بهترین کشورهای جهان برای سرمایه گذاری است؟
این روزنامه می نویسد:"پایان تحریم ها در ایران و موفقیت اخیر برای اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نشان می دهند که ایران وارد عصر تازه ای شده است. علاقه به سرمایه گذاری در آن کشور افزایش یافته است. کنفرانس های فراوانی در اینجا و انجا درباره امکان استفاده از فرصت های سرمایه گذاری در ایران برگزار می شوند از جمله کنفرانس اخیری که در لندن برگزار شد. ایران جمعیت جوان تحصلیکرده ای دارد. 60 درصد از جمعیت ان کشور را جوانان زیر 35 سال تشکیل می دهند در نتیجه مشکل بازنشستگی به حد چشمگیری در ایران وجود ندارد. هم چنین جمعیت کارآفرین قابل توجهی در آن کشور زندگی می کنند. حسن روحانی رییس جمهوری ایران نیز در سخنرانی های اخیر خود تاکید کرده است که پس از لغو تحریم ها ایران به دنبال توسعه اقتصاد خود و جذب بیش تر سرمایه های خارجی است. واقعیت آن است که نرخ سواد در ایران بیش از 85 درصد از و بیش از 68 درصد از دانشجویان ایران را زنان تشکیل می دهند. در هر سال 234 هزار مهندس جدید از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند. جوانان ایرانی بسیار باهوش هستند. خبرنگار "فایننشال تایمز" در ادامه می نویسد:"در گفت و گویی با "دومینیک بوکور اینگرام" از شرکت سرمایه گذاری "شارلمانی" او به من گفت که ایران به طور میانگین می تواند تولید ناخالص داخلی 6 تا 8  درصدی را برای آینده پیش بینی کند و به آن دست یابد. بدیهی است که تحریم ها سبب شده اند تا ایران بخشی از ظرفیت مازاد اقتصادی خود را از دست دهد و اکنون تنها از 42 درصد از این ظرفیت را بهره برداری می کند. یک نکته مهم دیگر درباره ایران آن است که میزان بدهی ایران بسیار کم است و بدهی خالص دولت نسبت به تولید ناخالص داخلی تنها رقمی 4 درصدی است. این یک نقطه خوب برای اقتصاد ایران است که در حال حاضر بزرگتر از اقتصاد استرالیا و به شکل شگفت انگیزی متنوع تر است". 
 
فایننشال تایمز در ادامه می افزایدکه صنعت نفت و گاز تنها 10 درصد از تولید ناخالص ملی ایران را در سال 2014 میلادی تشکیل می داد. بیش از 30 بخش دیگر در بازار بورس ایران فعال هستند. صنعت خودروسازی نیز به عنوان دومین صنعت بزرگ ایران باقی مانده است. حدود 30 بخش دیگر باقی مانده نیز در بورس سهام های گسترده ای دارند. نکته دیگر آن است که برخلاف تصور عمومی بخش زیادی از تولید ناخالص داخلی ایران صرف هزینه های نظامی نمی شود. ایران تنها 2.7 درصد از این میزان را صرف هزینه های دفاعی و نظامی می کند". 
 
منبع: خرداد نیوز
نظرات
آخرین اخبار