روز جهانی زن در آئینه تاریخ | فراتاب
کد خبر: 5868
تاریخ انتشار: 18 اسفند 1395 - 14:51
مریم حسینی

فراتاب - گروه اجتماعی: نوشتار پیش رو توسط یکی از مخاطبان فراتاب به مناسبت روز جهانی زن به رشته تحریر درآمده است:

زن کیست؟ زن همانی است که در برهه های مختلف از تاریخ آن را جنس دوم می خواندند؛ و جنس بعد از مرد بشمار می آمد. امروزه نیز نگاه های جنس دومی در جامعه بر او روا داشته می شود. زنان در جوامع قدیمی جزء شهروندان درجه دوم بودند و از حق و حقوق کمتری نسبت به مردان برخوردار بودند تا به مرور زمان و به جریان افتادن امواج فیمنیستی، حق و حقوق خود را به منصه ظهور رسانیدند؛ تا جایی که زنان برای دفاع از حقوق خود و برابری با مردان موج های اعتراضی را شروع کردند.
اولین موج اعتراضی در 8 مارس 1875 روی داد که توسط عده ای از کارگران زن کارخانه های نساجی در شهر نیویورک برای بهبود شرایط کاری و حق و حقوق شان دست به اعتراض زدند، که با برخور جدی نیروهای پلیس همراه شد و عده ای از زنان زخمی و دستگیر شدند.
این اعتراض سبب شد تا زنان دیگر نیز با حقوق خود آشنایی پیدا کنند و بعد از آن هر سال حرکات اعتراضی خود را به صورت آشکار و پنهان نشان می دادند؛ تا اینکه در 8 مارس 1907 مجددا زنان نساج با خواست 10 ساعت کار روزانه دست به اعتراض زدند و این بار هم با برخورد شدید نیروهای امنیتی همراه بود و مجددا منجر به دستگیری و زخمی شدن چند تن از زنان شد؛ این حرکات اعتراضی سبب شد که عده ای از مردان نیز با زنان همصدا شوند، همچنین زنان دیگر طبقات اجتماعی در این حرکت اعتراضی شرکت کردند. در سال 1908 که حق رای برای زنان در نظر گرفته شده بود زنان کارخانه های نساجی بار دیگر با خواست ممنوعیت کار برای کودکان دست به اعتراض زدند.
تمامی رویداد هایی که در 8 مارس سال های 1875-1907-1908 سبب شد که در سال 1909، 8مارس را بعنوان روز ملی زنان امریکا ثبت کنند این روز کم کم به روز مخالفت زنان کارگر با دولت و کارفرمایان سرمایه دار و برای بهبود شرایط کار و کسب حقوق اجتماعی برای کل زنان در سراسر دنیای صنعتی تبدیل می گردد. 
کلارا زتکین که زنی سوسیالیست از حزب سوسیال دموکرات آلمان بود؛ 8 مارس را بعنوان روز جهانی مبارزه زنان پیشنهادکرد که پیشنهاد او پذیرفته شد. زنان کارگر و دیگر اقشار اجتماعی خواهان رسیدن به حقوق سیاسی، اقتصادی، اجتماعی خود و همچنین برابری زنان با مردان شدند.
زنان در سال های بعد با تضاهرات هرچه بیشتر و اعتراضی تر در کشورهای دیگر خواهان حقوق و جایگاه اجتماعی خود شدند. با شروع جنگ جهانی اول میلیون ها مرد راهی جبهه های جنگ شده در این شرایط باز زنان با برپایی تظاهرات خواستار صلح و جلوگیری از کشتار و خرابی ناشی از جنگ شدند. در سال های بعد از جنگ جهانی دوم تا اوایل دهه 60 میلادی روز جهانی زن جلوه چندانی نداشت، چون زنان با توجه به خواسته هایشان توانسته بودند به مقدار زیادی از آنها دست یابند و همچنین با رشد جنبش زنان در دهه 60 سبب شده که در سال 1977 نیز یونسکو 8 مارس را به عنوان روز جهانی زن به رسمیت بشناسد.

حال به تعریفی از برابری جنسیتی و اهداف سازمان ملل در برابری جنسیتی می پردازیم: برابری جنسیتی یعنی ارزش گذاری یکسان برای مردان و زنان و ایجاد فضای مساوی بدون توجه به باورها وذهنیت ها وسیستم های که کارکرد خاصی را برای آنها در جامعه ترسیم کند.
زنان باید از تمام امتیازات و مزایایی زندگی عادلانه و مساوی بهرمند شوند ؛در واقع زنان باید در درون خانواده هم مجزا از مردان قلمداد نشوند و تمام وظایفی را که یک مرد می تواند انجام دهد برای یک زن هم متصور شد و او را بدور از این وظایف ندانست برابری جنسیتی یعنی مرد وزن هر دو در یک کفه ترازو هستند و از تمام مناسبات سیاسی- اجتماعی –اقتصادی به یک اندازه بهره مند میشوند.
به چالش کشیدن جنسیت و گفتمان در مورد آن صرفاً در پی تحقق حقوق زنان نیست بلکه میخواد با از میان برداشتن نابرابری ها و برابری زنان و مردان خود را شکوفا سازد.
زنان به علت باورها وذهنیت های اشتباه و خاص جامعه از داشتن حقوق و آزادی های که مردان دارند محروم هستند و این موضوع سبب شده تا با ایجاد برابری جنسیتی ،حقوق زنان در این راستا محقق شود .
در راستای برابری جنسیتی ،سازمان ملل متحد در سال 2000؛هشت هدف مشترک را برنامه ریزی کرد و برآن توافق نمود که این اهداف باید تا سال 2015 تامین می شد و این بیانه در سال 2000 توسط 189 کشور پذیرفته شد و 147 از سران سیاسی آن را امضا کرده اند.
یکی از این اهداف،گسترش و ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان است؛ تا بتوانند همگام با مردان دیگر به تساوی اقتصادی-اجتماعی-سیاسی برسند. همچنین زنان فارغ از ذهنیت های اشتباه برای برابری حقوق خود با مردان تلاش کنند.

چالش های که سازمان ملل با آنها روبه رو است :
نخست تدابیری بیاندیشد تا جهان امروز با تبعیض جنسیتی کمتری روبه رو باشد و دوم سیاست های را اتخاذ کند تا برابری جنسیتی در جامعه توسط سازمان ملل اعمال شود و زن جایگاه والا تری پیدا کند.
در واقع ارتقای برابری بین زنان و مردان امری بنیادی در اقدامات سازمان ملل است و برابری جنسیتی از سومین هدف از اهداف هشت گانه می باشد.
این هدف نه فقط خود یک هدف است،بلکه به عنوان وسیله ای اساسی برای دستیابی به اهداف دیگر توسعه هزاره به رسمیت شناخته شده است زیرا با توسعه اجتماعی – اقتصادی و آموزش و پرورش و جلوگیری از مرگ و میر مادران و نوزادن و مبارزه با ایدز پیوند دارد؛ و این پیوند سبب می شود که در صورت برابری جنسیتی و تبعیض علیه زنان سایر اهداف و پارامتر ها هم محقق شوند. امید است تمام اقشار جامعه چه زنان و چه مردان در جهت منع تبعیض جنسیتی و رسیدن به برابری در حقوق زنان کوشا باشیم، ابتدا برابری جنسیتی را در سرزمین مادری مان ایجاد وسپس با موج بزرگ برابری در جهان همصدا شویم. به امید آن روز.

 

 

مریم حسینی کارشناس حقوق
بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

 

 

نظرات
آخرین اخبار