کد خبر: 5864
تاریخ انتشار: 17 اسفند 1395 - 19:51
اصلاحات اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی یک کشور ممکن است مشکلات نیجریه را حل کند.

به گزارش رویترز بعد از اینکه کشور هایی مانند آرژانتین، مصر و روسیه نرخ ارز شناور را پذیرفتند به نظر می رسد که نیجریه نیز به دنبال این کار باشد. مبارزه با رکود اقتصادی، کمبود گسترده دلار، شکاف بودجه و بی میلی وام دهندگان بین المللی برای ارائه وام، نیجریه را وادار کرد که به طور آزمایشی ارزش پول خود را کاهش دهد.

روز دوشنبه در بازار ارز نیجریه هر 375 نایرا (واحد پول نیجریه) در مقابل یک دلار معامله شد. نرخ رسمی 305 نایرا در مقابل یک دلار بود اما در بازار سیاه 450 نایرا در مقابل یک دلار معامله شد.

چنین بحران های ارزی در برخی از کشورهایی با اقتصاد های نوظهور رخ داده است. در برخی از این کشورها این کار منجر بر خالی شدن خزانه ملی و سقوط اقتصادی کشور شده است. با این حال شواهد نشان دهنده این است که نیجریه بی میل به اصلاح واحد پولی خود نیست. در ماه ژوئن در مقامات نیجریه در حدود 30 درصد از ارزش نایرا را کاهش دادند و چند روز بعد دلالان ارز در بازار سیاه باعث شدند دلار در این کشور احتکار و بازار سهام این کشور به سختی با مشکل رو به رو شود.

حسنین مالک (Hasnain Malik) رئیس استراتژی بازارهای مرزی شرکت  Exotix در دبی می گوید: مسئله اصلی در اقتصاد نیجریه وضع نرخ منطقی برای ارز است نه صرفا کاهش ارز پول این کشور. اتفاقات ژوئن 2016، این مسئله را به خوبی اثبات کرد.

نیجریه تنها کشوری نیست که این اقدامات را انجام داده است. مصر نیز بعد از آزاد کردن و شناور کردن نرخ ارز تجربه مشابه ای داشت اما در نهایت وضعیت جذب سرماهی در این کشور رو به بهبود رفت. از کشورهای دیگری که اقدام به شناور کردن نرخ ارز کرده اند می توان آرژانتین در سال 2015 و روسیه در سال 2014 اشاره کرد. پوند مصر بعد از اعلام شناور شدن در حدود 50 درصد از ارزش خود را از دست داد و نرخ تورم در این کشور به بیشترین میزان در طول یک دهه گذشته رسید. اما بعد از این اتفاقات ارز این کشور 20 درصد از ارزش خود را به دست آورد و سپرده های بانکی در شبکه بانکی این کشور رشد کرد.

جورج بیرچ رینارسون (George Birch Reynardson) مدیر صندوق سامرس کپیتال در این رابطه می گوید: کاهش ارزش پول نیجریه در نهایت اتفاق خواهد افتاد. اما شناور شدن نرخ ارز بسیار بعید است هرچند که شناور شدن ایده آل ترین تصمیم برای نرخ ارز است.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار