کد خبر: 5820
تاریخ انتشار: 9 اسفند 1395 - 21:19
از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ هیچکدام از اقدامات وی مانند وضع محدودیت برای ورود مسافران کشورهای مسلمان و قوانین محدود کننده مهاجرتی مورد توجه و انتقاد قرار نگرفته است.

به گزارش فراتاب به نقل از  بلومبرگ، چیزهای زیادی در مورد طرح ترامپ در مورد وضع محدودیت بر ورود اتباع برخی از کشورها به آمریکا وجود دارد که ممکن است همه از آن اطلاع نداشته باشند. در حالی که ممکن است عده ای این تصمیم ترامپ را برای جلوگیری از ورود مهاجران به آمریکا بی رحمانه و به دور از منطق و واقعیت تصور کنند اما حقیقت چیز دیگری است.

ترامپ دستور داده که با افزایش بودجه نیروهای پلیس در حدود 10 هزار پلیس مهاجر و 5 هزار مامور مرزی به نیروهای فعلی اضافه شوند. شاید ترامپ بتواند با توسل به این قانون هزاران و شاید میلیون ها مهاجر را اخراج کند اما این سیاست و ادامه آن تنها باعث خودکشی اقتصادی خواهد شد.

در سال 2014 و براساس آخرین آمارهایی که مرکز تحقیقات پیو(Pew Research Center) در آن سال ارائه کرد،  11.1 میلیون مهاجر غیرقانونی در آمریکا حضور داشتند و نشان از کاهش تعداد این افراد داشت. اوج حضور مهاجران غیرقانونی در آمریکا مربوط به سال 2007 بود که در حدود 12.2 میلیون مهاجر عمدتا مکزیکی به طور غیرقانونی در آمریکا حضور داشتند. از سال 2014، 5.8 میلیون تبعه مکزیکی در آمریکا حضور داشتند که در مقایسه با سال 2007 که 6.9 میلیون نفر بودند کاهش را نشان می دهد. 

دلایل کاهش این افراد را می توان به عوامل زیادی نسبت داد. رونق اشتغال در مکزیک که از نتایج توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی است باعث رونق کشاورزی و صنعت ساخت و ساز در این کشور شده اما دلیل اصلی این کاهش جمعیت مهاجر از مکزیک را می توان در کاهش نیاز صنایع آمریکا به نیروی کار انسانی است.

دونالد گریمز (Donald Grimes) از متخصص های ارشد در دانشگاه میشیگان در این باره می گوید: با شرایط فعلی که در بازار کار وجود دارد آمریکا به مرحله اشتغال کامل نزدیک شده و به احتمال زیاد در دهه آینده شرایط حضور در بازار کار سخت تر خواهد شد. تنها شرکت های محلی و کوچک نیاز به کارگران مهاجر خواهند داشت.

فرانک گاسپرینی (Frank Gasperini) رئیس و مدیر اجرایی شورای ملی کارفرمایان کشاورزی گفت: در حال حاضر 1.5 میلیون کارگر فصلی در کشور وجود دارند که بسته به این که چطور از آنها آمارگیری می شود بین 50 تا 80 درصد از آنان را مهاجران تشکیل می دهند.

گاسپرینی در مورد محدودیت های بازار کار اعلام کرد: در حال حاضر مزارع آمریکا به کمتر از 50 درصد از نیروی کار این افراد نیاز دارند. در این میان کشاورزان ترجیح می دهند کاشت مقدار کمتری از مساحت زمین کشاورزی و اختصاص این زمین ها به محصولاتی مانند بادام و انگور سود بیشتری کنند و محصولاتی مانند زیتون که سود کمتری دارد در حاشیه قرار می گیرند. البته خشکسالی کالیفرنیا نیز در این تصمیمات تاثیر داشته است.

به طور قطع بسیاری از کارگران در آمریکا به طور غیرقانونی حضور دارند و تلاش دولت برای تشدید تدابیر برای جلوگیری از ورود مهاجران به طور حتم به ضرر آمریکایی ها خواهد بود. مدیر اجرایی شورای ملی کارفرمایان کشاورزی می گوید: با توجه به محدودیت انتخاب محصول زراعی برای کارفرمایان، استفاده از کارگران قانونی باعث می شود که کارفرمایان هزینه بیشتری برای حقوق این افراد هزینه کنند و این امر در نهایت باعث افزایش قیمت میوه و سبزیجات خواهد شد. با این وضعیت مکزیک تبدیل به صادرکننده میوه و سبزی به آمریکا خواهد شد که به نظر نمی رسد این اتفاق چیزی باشد که ترامپ بپسندد.

صنعت ساخت و ساز نیز با مشکل مشابه ای مواجه است و همانطور که دیوید بروکس (David Brooks) در مقاله خود که در نیویورک تایمز روز پنجشنبه منتشر شد اعلام کرد که کمبود کارگر و نیروی کار باعث توقف پروزه های ساخت ساز خواهد شد که به معنای خرید و فروش کمتر خانه و در نتیجه خرید کمتر وسایل زندگی  به دلیل کاهش فعالیت اقتصادی خواهد بود.

بعد نوبت به کارخانه های آمریکا خواهد رسید. ترامپ گفته که می خواهد رونق را به کارخانه ها بیاورد اما داو چارنی (Dov Charney) از فعالان صنعت پوشاک در آمریکا می گوید این کار را نمی توان بدون نیروی کار مهاجران انجام داد. نمی توان تنها با تکیه به نیروی کار بومی رونق را به تولید بازگرداند. کاری که مهاجران انجام می دهند کاری نیست که آمریکایی ها مایل به انجام دادن آن باشند. من هزاران کارگر داشتم که درصد بسیار کمی از آنها را آمریکایی ها تشکیل می دادند.

چارنی برای سال ها از کارگران و مهاجران غیرقانونی استفاده می کرد اما با افشاگری نیکول گلیناس (Nicole Gelinas) نویسنده نیویورک تایمز، بازرس فدرال چارنی را مجبور به اخراج 1500 نفر از کارگران خود کرد و شرایط را برای استخدام کارگر برای چارنب یبیش از پیش سخت تر کرد. چارنی اعتقاد دارد اگر ترامپ واقعا دوست دارد رونق به صنایع آمریکا برگردد بهتر است به جای بیرون کردن مهاجران در سیاست های مهاجرتی خود تجدید نظر کند.

در این میان مسائل دیگری نیز وجود دارد. نرخ رشد جمعیت به غیر از مهاجران در برخی از نقاط کشور کم است. براساس آمار گریمز شهروندان متولد آمریکا که در سنین کار که بین 24 تا 54 هستند از 104.5 میلیون نفر به 102.3 کاهش یافته است. در همین رنج سنی جمعیت مهاجران قانونی و غیر قانونی در همین فاصله زمانی، از 22.6 به 25.3 میلیون نفر افزایش پیدا کرده است. اقتصاد کشورنیاز به هر دو این گروه ها دارد.

در نهایت سیاست های خصمانه مهاجرتی آمریکا باعث خواهد شد که مهاجران تحصیل کرده و نوابغ از ورود به آمریکا خودداری کند و مکان هایی مانند دره سیلیکون که نقش آن در نوآوری در زمینه های مختلف فناوری غیرقابل انکار است دیگر افراد و نوابغی مانند سرگی برینز(Sergey Brin )، اندی گروز(Andy Grove ) و الون ماسک (Elon Musks) را به خود نخواهد دید.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار