آیا اسکار فرهادی سیاسی بود؟ | فراتاب
کد خبر: 5816
تاریخ انتشار: 9 اسفند 1395 - 10:11
لیلا کریمی
فروشنده نیز مانند جدایی نادر از سیمین درامی خانوادگی است که به مسائل و مشکلات روزمره طبق متوسط در جامعه می پردازد

فراتاب گروه فرهنگی: ساعت 6:36 دقیقه صبح روز دوشنبه 9 اسفند 2017 فروشنده اصغر فرهادی دومین اسکار را برای سینمای ایران به ارمغان آورد. جایزه ای که از نظر بسیاری از منتقدین به دلیل حواشی سیاسی آن به این مهم دست پیدا کرد. بعد از  فیلم رنگ خدا به کارگردانی مجید مجیدی که تنها توانست در بخش نامزدهای بهترین فیلم خارجی قرار گیرد، جدایی فرهادی با اکثریت آرا برای سینمای بیمار ایران افتخار آفرین شد.

فروشنده نیز مانند جدایی نادر از سیمین درامی خانوادگی است که به مسائل و مشکلات روزمره طبق متوسط در جامعه می پردازد البته با این تفاوت که تابوهایی نیز در این فیلم مطرح شد. جدایی در مقایسه با فروشنده فیلم خوش ساخت تری است چرا که علاوه بر تلخی بسیاری در فروشنده وجود دارد خلاهای این اثر غیر قابل انکار است. در مورد این کم و کاستی ها یک کارشناس سینما حتما بهتر می تواند اعمال نظر کند. در اینجا بحث بیشتر بر سر حواشی سیاسی است که موجب انتخاب این فیلم بعنوان فیلم برگزیده خارجی زبان اسکار هشتا دو نهم شد. دونالد ترامپ حدود یک ماه قبل سکان هدایت ایالات متحده را بدست گرفت. تاجری جمهوری خواه که با شعارهای انتخاباتی افراط گرایانه و نظرات زننده اش در مورد زنان امیدی به راهیابی او بعنوان چهل و ششمین رییس جمهور امریکا به کاخ سفید وجود نداشت.

در میان تعجب همگان و ضعف سیاسی هیلاری کلینتون، میلیاردر نیویورکی جایگزین باراک اوباما شد. دونالد جی.ترامپ با سرعتی باور نکردنی به شعارهای انتخاباتی اش جامعه عمل می بخشد. یکی از مهمترین این فرمان های اجرایی ممنوعیت ورود مهاجر از هفت کشور مسلمان است این فرمان نژاد پرستانه بیش از همه ایرانیان را عصبانی کرد و ماراتن گسترده ای را علیه ترامپ در ایران و ایالات متحده به راه انداخت. در این بین مراسم اسکار به صحنه مخالفتی تاثیرگذار علیه دولت جدید واشنگتن تبدیل شد. بسیاری از منتقدان معتقدند شاید این حق آلمانی ها بود که با فیلم تونی اردمن اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را جشن بگیرند. اما نگاهی اجمالی به اسکار سال های گذشته این حقیقت را روشن می سازد که اسکار نیز مانند هر رویداد بزرگ دیگری در جهان تحت تاثیر دنیای سیاست است.

چه مستحق باشیم چه نباشیم سینمای ایران برای دومین بار در مهمترین و بزرگترین اتفاق هنری دنیا اسکار گرفت. اسکاری که بیشتر رنگ و بویی سیاسی داشت تا اینکه دستاوردی هنری باشد.

 

 

لیلا کریمی پژوهشگر مسائل بین المللی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
صلاح الدین هرسنی
| |
2017-03-06 08:06:48
ضمن احترام به سرکار خانم کریمی:
منصفانه نیست که دلیل توفیق اصغر فرهادی در اخذ جایزه اسکار بابت فیلم فروشنده را به اعتراضی بدانیم که او نسبت به سیاست های مهاجرتی و قانون های تبعیض آمیز دونالد ترامپ داشته است. آنچه بیش از همه در گرفتن اسکار فرهادی با فیلم فروشنده نقش داشت،ظرفیت های سینمایی بود. ظرفیت های سینمایی ابزاری برای نیل به کسب اسکار نیست. تنها حسن قانون ضد مهاجرتی و تبعیض نژادی ترامپ آن بود که بیینندگان بیشتری بتوانند فروشنده فرهادی را ببینند.واقعیت آن است که فروشنده فرهادی به دلایل سیاسی نامزد اسکار نشده که تنها به همین دلیل برنده اسکار شده باشد. فروشنده پیش از تصویب قانون ضد مهاجرتی ترامپ به دلیل ارزش‌هایش به شایستگی و به حق نامزد دریافت این جایزه شده بود. بدون تردید راز توفیق فرهادی دراخذ دو باره اسکار به جهت ارزش ها و برتری های تکنیکی موجود در فروشنده است.همین که فرهادی توانسته است همانند سایر فیلم های گذشته اش، با سناریوی حساب شده، بازی گیری، خلق میزانسن و ریتم های نفس گیر سوالات پیچیده ذهنی اما بدون جواب خود را با تماشاگر هوشمند تقسیم کند، این راز توفیق اوست و آکادمی علوم و هنرهای سینما چه زیبا و نیکو از پس چنین ماموریت و انتخابی بر آمده است و آنقدر در درستی تصمیم خود یقین داشت که دی دبلیو گریفیث آمریکایی را برای شهادت انتخاب خود به حضور نطلبید.

aria
| |
2017-12-15 10:25:26
کسایی که میگن اسکار گرفتن جدایی نادر از سیمین بخاطر این بود که تو فیلم بدبختی مردم ایرانو نشون میداد. خوب مگه مردم ایران واقعا بدبخت نیستن. مکه تو این جامعه کوفتی مردم زجر نمیکشن
آخرین اخبار