کردهای عراق به دنبال سنگین­‌تر کردن وزنه دیپلماتیک خود هستند | فراتاب
کد خبر: 5814
تاریخ انتشار: 9 اسفند 1395 - 04:10
اردشیر پشنگ
به اعتقاد پژوهشگر مسائل کردها در غرب آسیا، تلاش کردها برای حضور در حوزه‌های تأثیرگذار در سرنوشت خاورمیانه، به دلیل این است که آن­ها به‌ عنوان یک بازیگر مستقل شناخته شوند.

فراتاب - گروه بین الملل: «اردشیر پشنگ»، پژوهشگر مسائل غرب آسیا و تحولات مربوط به کردها در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری تسنیم، در خصوص سفر جداگانه عبادی و مسعود بارزانی به مونیخ، با اشاره به تلاش کردهای عراق برای سنگین­تر کردن وزنه دیپلماتیک خود بیان داشت: این موضوع برای نخستین بار نیست که بارزانی به‌ اتفاق گروه همراه خود در نشست امنیتی مونیخ به‌ صورت مستقل از طرف اقلیم کردستان عراق و دولت عراق نیز با نماینده مجزای خود حضور پیدا می‌کند.

وی با توجه به تکرار این موضوع در دوره پیشین یادآوری کرد: این امر روالی است که اقلیم کردستان طی سال­ های اخیر داشته است. به‌ هر حال، به نظر می­‌رسد بر اساس مناسبات قدرت در عراق کنونی، با اینکه تأکید بر هماهنگی سیاست خارجی دولت اقلیم کردستان به‌ عنوان یک دولت فدرال در منطقه شمالی با دولت مرکزی است؛ اما اربیل در این زمینه از سال 2003 به‌ طور عام و از سال 2008 به‌ طور خاص تقریباً به‌ صورت مستقل سعی کرده روابط خود را با کشورهای مختلف تنظیم کند. سفر اخیر بارزانی به مونیخ در همین چارچوب ارزیابی می­‌شود.

پژوهشگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه این موضوع نشان می­‌دهد که اقلیم کردستان تلاش می­‌کند خود را به‌ عنوان یک بازیگر مجزا و متفاوت از دولت عراق نشان دهد و دیدارهای دیپلماتیک مجزا داشته باشد، افزود: بارزانی در همین چارچوب با معاون رئیس‌جمهور آمریکا، وزرای خارجی ترکیه و وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو داشت. به‌ هر حال کردها سعی کرده‌اند این تمایز را کاملاً نشان دهند و حتی در نشست‌های خود سعی می­‌کنند از دو پرچم عراق و اقلیم کردستان یعنی یک وضعیت دوگانه استفاده کنند. این امر از یکسو کاملاً مبین این است که اقلیم بخشی از عراق است و از سوی دیگر نشان می­‌دهد که با کلیت عراق تفاوت دارد.

وی با اشاره به اینکه بارزانی به‌ طور خاص و اقلیم کردستان به‌ طور کل خواهان مشخص کردن وضعیت خود در عراق کنونی است، گفت: به نظر می­ ‌رسد آن ­ها همچنان پیگیر هدف خود مبنی بر تعیین سرنوشت هستند. به نظر می­‌ رسد تنش بین دولت ­‌های منطقه‌ ای به دنبال تغییر و تحولات دیپلماتیک در چارچوب تحولات نظام جهانی، مثل سر کار آمدن ترامپ و همچنین تحولات منطقه در حال تشدید است. این موضوع باعث شده که کردها از منظر دیپلماتیک فعالیت‌های خود را دوچندان کنند تا بتوانند شانس یارگیری‌های منطقه‌ای و کسب حمایت‌های بین‌المللی را بیشتر کنند.

پشنگ با توجه به اینکه تحلیل کردها در چنین فضایی این است که به قدرت رسیدن ترامپ می­‌تواند یک شانس باشد، اشاره داشت: کردها انتقادات زیادی به اوباما داشتند و دیدگاهشان این بود که وی عمدتاً روابط خود را با اقلیم کردستان در چارچوب دولت عراق تنظیم می­‌کند؛ اما دولت ترامپ یک جمهوری‌خواه است و عناصری از جمهوری خواهان مانند مک‌کین خواهان این هستند که آمریکایی­‌ها باید بسیار بیشتر و مستقیم­تر با کردها ارتباط بگیرند و از آن‌ها حمایت ­های دیپلماتیک و نظامی داشته باشند. این موضوع باعث شده کردها به این نتیجه برسند که شانس آن ­ها برای تعیین تکلیف در عراق و زمینه‌ سازی جدایی از عراق بیش‌ از پیش است.

وی با اشاره به دیداری که بارزانی با معاون رئیس‌جمهور ایالات‌ متحده داشت، گفت: این دیدار بازتاب گسترده­‌ای در رسانه­‌های منطقه‌ای و داخلی داشت. معاون رئیس‌جمهور آمریکا در این دیدار از بارزانی به‌ عنوان پرزیدنت اقلیم کردستان یاد کرده و تأکید کرده بود که آمریکایی‌ها از وی حمایت خواهند کرد.

تحلیل‌گر مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه با تأکید بر حضور فعال و پرکار کردها در اجلاس‌ها و نشست­ های بین‌ المللی بیان داشت: به نظر می­ ‌رسد تلاش کردها برای حضور در حوزه‌ های تأثیرگذار در سرنوشت خاورمیانه، به دلیل این است که آن­ ها به‌ عنوان یک بازیگر مستقل شناخته شوند و شانس آن‌ها برای جدا شدن از عراق در یک تفاهم داخلی و بین‌المللی بی تنش و بدون درگیری بیشتر باشد. کردها سعی می­‌کنند وزنه دیپلماتیک خود را سنگین­‌تر کنند.

 

 

گفت و گو با اردشیر پشنگ

منبع: خبرگزاری تسنیم

 

نظرات
آخرین اخبار