کد خبر: 5813
تاریخ انتشار: 8 اسفند 1395 - 21:19
در دنیای امروز که بیشتر از صنایع، معادن زیرزمینی و منابع طبیعی بر فناوری های نوین استوار است نقش نیروی انسانی متخصص و نخبه را نمی توان به راحتی نادیده گرفت.

به گزارش فراتاب در دنیای امروز که بیشتر از صنایع، معادن زیرزمینی و منابع طبیعی  بر فناوری های نوین استوار است نقش نیروی انسانی متخصص و نخبه را نمی توان به راحتی نادیده گرفت. در واقع حضور نخبگان و سرمایه گذاری بر روی نخبگان باعث خواهد شد که کشورها با صرف هزینه ای کمتر از سرمایه گذاری بر معادن و منابع طبیعی بتوانند کشور خود را در زمینه ها و بخش های مختلف اقتصادی و تبع آن سیاسی به پیش ببرند. ژاپن نمونه خوبی برای سرمایه گذاری بر روی افراد و نخبگان است. این کشور که فاقد منابع طبیعی گسترده است با سرمایه گذاری عظیمی که بر روی نسل جوان خود در سال های پس از جنگ جهانی دوم انجام داد باعث شد که ژاپن به سرعت بر مشکلات اقتصادی خود که بعد از جنگ جهانی دوم به وجود آمده بود غلبه کند و در جمع کشورهای صنعتی جهان و اقتصاد های پیشرو قرار گیرد.

چین و آمریکا به عنوان دو کشوری که از نظر اقتصادی و سیاسی رقبای یکدیگر به شمار می روند همواره تلاش داشته اند که سهم خود را از بازارها و صنایع مختلف بیشتر کنند تا بتوانند رقیب خود را از بازار رقابت حذف و حداقل سهم طرف مقابل را در بازار جهان کمتر کنند. در این میان آمریکا به عنوان کشوری که بر پایه مهاجرت به وجود آمده وابستگی زیادی به نیروی کار مهاجران دارد. اما این وابستگی تنها به نیروهای کار مهاجر که شمار زیادی از آنها را کارگران متخصص تشکیل میدهند نیست و آمریکا همواره تلاش کرده است که متخصصان و نخبگان سایر جوامع را در زمینه های مختلف علمی و سیاسی بدون توجه به زادگاه و ملیت آنها به درون جامعه آمریکا جذب کند. نمونه ای از این تلاش ها را می توان در جذب پژوهشگران و متخصصان برنامه موشکی آلمان نازی از جمله ورنر فن براون (Wernher von Braun) مشاهده کرد. به دلیل حضور این متخصصان آلمانی برنامه ساخت موشک های بالستیک این کشور سرعت بیشتری گرفت و بعد از تاسیس ناسا، دانش این متخصصان باعث برتری آمریکا بر شوروی در مسابقه فضایی شد.

رفتارها و سیاست های ضد مهاجرتی دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا باعث شده که بسیاری از محققان و نخبگان در تصمیم خود برای مهاجرت به آمریکا تجدید نظر کنند. این سیاست های جدید مهاجرتی باعث شده که کشورهای رقیب آمریکا تلاش کنند که جای این کشور را در زمینه جذب نخبگان بگیرن و چین نیز یکی از این کشور ها است.

این هفته دولت چین اعلام کرد که سیاست ها و قوانین جدیدی رادر نظر گرفته است تا استعدادهای خارجی جذب چین شده و در این کشور مشغول به کار شوند.

از سوی دیگر اعلام شده که به نیروهای مستعد جذب شده در چین حقوق و مزایای قابل توجه و امکانات مطلوبی داده خواهد شد. به گزارش ایرنا  «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین هم گفته است که مقررات مربوط به صدور اقامت و کارت سبز برای خارجیان بخصوص افراد نخبه و مستعد باید آسانتر شود.

با توجه به این شرایط باید منتظر حضور افراد نخبه خارجی در میان چینی ها بود. علیرغم مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد و نمونه آن را می توان مشکل یادگیری زبان چینی دانست به نظر می رسد که دولت چین تلاش دارد که با فراهم آوردن شرایط نسبتا مطلوب برای نخبگان زمینه جذب و ادغام آنها را در جامعه چین به وجود آورد و تلاش کند که راهی که آمریکا سال ها قبل شروع کرده را ادامه دهد.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار