ریاست ایران بر 133 اقتصاد نوپا | فراتاب
کد خبر: 5812
تاریخ انتشار: 8 اسفند 1395 - 21:15
دسته بندی کشورهای جهان براساس وضعیت اقتصادی و سیاسی خود امری غیرعادی در بخش سیاست خارجی و مسائل بین المللی به شمار نمی رود.

به گزارش فراتاب دسته بندی کشورهای جهان براساس وضعیت اقتصادی و سیاسی خود امری غیرعادی در بخش سیاست خارجی و مسائل بین المللی به شمار نمی رود. در عین حال بیشتر کشورهای جهان با توجه به وضعیت مشابه اقتصادی و سیاسی خود تلاش دارند با تاسیس فدراسیون ها، گروه های مختلف در سطح منطقه ای و جهانی بتوانند از خود در مقابل کشورهایی با نفوذ و قدرت بیشتر دفاع کنند. اهداف این گروه بندی های بین المللی ممکن است براساس مسائل اقتصادی، سیاسی و نظامی و یا تمامی این موارد تعریف شود که با توجه به منافع همه اعضا تعریف شده است.

گروه 77 یکی از همین گروه های سیاسی است که برخلاف گروه هایی مانند گروه 7، گروه 20 و بریکس تعداد بسیار زیادی از کشورهای جهان را به عنوان اعضای خود می بیند. به همین دلیل با نگاهی به نقشه کشورهای عضو گروه 77 می توان دید که تقریبا تمامی کشورهای نیمکره جنوبی زمین از اعضای این گروه به شمار می روند و شامل جمع متنوعی از کشورهای نو ظهور در زمینه اقتصادی و اقتصاد های نوپا می شوند. در واقع به غیر چند کشور ضعیف از نظر اقتصادی بقیه این کشورها به عنوان کشورهای در حال توسعه شناخته می شوند و نکته جالبی که در میان اعضای این گروه وجود دارد نبود هیچ کدام از کشورهای اروپایی در این گروه است. تمامی این نکات باعث می شود که گروه 77 در کنار اتحاد کشورهای جنبش عدم تعهد به عنوان گروهی با بیشترین اعضا شناخته شود.

تاریخچه گروه 77، به دهه شصت میلادی و به دورانی باز میگردد که دو ابر قدرت جهان ، ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در حال زورآزمایی و جلب نظر کشورهای جهان برای پیوستن و برقراری روابط نزدیک تجاری و سیاسی با آنها باشند. در ۱۵ ژوئن سال ۱۹۶۴ میلادی، 77 کشور در حال توسعه جهان با امضای اعلامیه ای تاسیس  گروه ۷۷ را در پایان نخستین جلسه کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) در شهر ژنو سوئیس اعلام کردند. مقر سازمان گروه 77 در نیویورک آمریکا تعیین شد. این گروه علیرغم اینکه در حال حاضر تعداد اعضای این گروه به بیش از 130 کشور رسیده اما همچنان با نام گروه 77 شناخته می شود.

اهداف این گروه در ابتدا مقابله با سیاست های جدایی نژادی در آفریقای جنوبی و محدودیت تجارت اسلحه بود اما با گذر زمان اهداف و سیاست های گروه به سمت مسیری رفت که از آن به عنوان  نظم اقتصادی جدید بین المللی (New International Economic Order) یاد می شود.

ایران نیز از جمله اعضای این گروه است که از بدو تاسیس این گروه از اعضای اصلی و تاثیرگذار گروه 77 به شمار می رود. حضور این کشور در میان اعضای این گروه با توجه به تعداد زیاد اعضای این گروه می تواند به عنوان یک امتیاز مثبت برای تاثیرگذاری بر سایر کشورهای جهان باشد.

در جریان مراسمی که روز جمعه  در محل دفتر سازمان ملل متحد در وین با حضور روسای سازمان های بین المللی مستقر و تعدادی زیادی از سفرا و نمایندگان کشورهای مختلف برگزار شد، رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در وین به عنوان رییس گروه 77 برای یک سال انتخاب شد.

به گزارش ایرنا نماینده دائم ایران در وین در این مراسم طی سخنانی ضمن قدردانی از اعتماد کشورهای عضو برای انتخاب ایران به عنوان رییس گروه 77 بر دفاع از اصول، منافع، ارزش ها و اهداف گروه تاکید کرد. وی ضمن تشریح اهداف و اولویت های گروه 77 در حوزه مباحث سازمان توسعه صنعتی ملل متحد، دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل، آژانس بین المللی انرژی اتمی و معاهده منع جامع آزمایش های هسته ای، اهمیت ارتقای همکاری و مساعدت فنی به کشورهای در حال توسعه را خاطرنشان ساخت.

با توجه به موضوع ریاست ایران بر گروه 77، این کشور به عنوان یکی از اعضای این گروه و با توجه به موقعیت استراتژیکی که در منطقه خاورمیانه دارد از جمله اعضای مهم و تاثیرگذار در این گروه بین المللی به شمار می رود. با توجه به اراده همیشگی این کشور برای برقراری ارتباطات تجاری و سیاسی با کشورهایی به غیر از کشورهای قدرتمند به نظر می رسد که ریاست ایران بر این گروه می تواند وجه بین المللی خوبی برای این کشور به همراه داشته باشد. از سویی دیگر ریاست ایران بر گروه 77 می تواند باعث شود که موقعیت ها و فرصت های سیاسی و تجاری بیشتری از ایران به سایر کشورهای جهان و به خصوص کشورهایی که نیازمند واردات تولیدات ایرانی هستند برای ایران به دست بیاید.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار