ثبات و امنیت در ترکیه منوط به تایید رفراندوم است! | فراتاب
کد خبر: 5807
تاریخ انتشار: 8 اسفند 1395 - 20:08
بنعلی یلدریم نخست وزیر ترکیه:
بنعلی یلدریم نخست وزیر ترکیه طی سخنانی در همایش انتخاباتی حزب عدالت و توسعه در آنکارا خواهان بله گفتن مردم ترکیه به همه پرسی 16 آوریل برای تغییر قانون اساسی کشور شد.

فراتاب سرویس بین الملل، بنعلی یلدریم نخست وزیر ترکیه طی سخنانی در همایش انتخاباتی حزب عدالت و توسعه در آنکارا خواهان بله گفتن مردم ترکیه به  همه پرسی 16 آوریل برای تغییر قانون اساسی کشور شد.

وی در ادامه افزود: نوگرایی و اصلاحات، آسان نیست، اما کسانی که به بهانه سخت، مشکل و ریسک‌پذیر بودن با آن مخالفت می‌کنند، از صحنه تاریخ حذف خواهند شد.
 همه پرسی که در صدد انجام آن هستیم، در ادامه و مکمل کاری است که در سال 2007 آغاز کردیم. قدم اصلی برای سیستم ریاستی در سال 2007 برداشته شد.

با این تغییرات سیستم ریاستی را در چارچوب قانون اساسی اجرایی می‌کنیم. ما کسی را مجبور و تهدید نکرده ویا نمی‌ترسانیم، اما از کسی هم نمی‌ترسیم. دچار چند قطبی و انشقاق نخواهیم شد. نه با زبان، بلکه از ته دل «آری» می‌گوئیم.

ما با «آری» گفتن به «نه» آنها به اینجا رسیده ایم. اگر از «نه» آنها می‌ترسیدیم و عقب نشینی می‌کردیم، مردم ما را مواخذه می کردند.

آنها برای ناکامی این رفراندم، هرکاری می‌کنند، زیرا می‌دانند که اگر نتیجه انتخابات مثبت باشد، تغییرات حاصله آنها را نیز محو خواهد کرد. نتیجه مثبت شاهرگ آنها را نیز قطع خواهد کرد و پس از آن هر کاری بکنند محو خواهند شد.

این اصلاحات (قانون اساسی) فرصت تاریخی برای کشورمان است، زیرا در سایه سیستمی قدرتمند، دوره قیمومیت، گروه‌های فشار و کودتا به تاریخ خواهد پیوست و ان شاءالله پس از این شاهد چنین چیزهایی در کشور نخواهیم بود.

هیچ کس و به هیچ وجه دیگر قادر به زورگویی به نمایندگان منتخب مردم یعنی خود آنها نخواهد بود. با سیستم جدید اقتصاد قدرتمندتر و سالم‌تر خواهد شد. زیر سایه ثبات سیاسی، سرمایه گذاری‌ها، استخدام و فرصت‌های شغلی افزایش خواهد یافت.

 لازم به ذکر است که اردوغان مدت زمان زیادی است که قصد اجرای الگوی نظام ریاست جمهوری را در ترکیه دارد و بارها بر این مسئله تأکید کرده که ترکیه نیاز به رهبری مقتدر دارد. منتقدان اردوغان بر این باورند که وی قصد دارد با افزایش قدرت و اختیارات، سیاست اقتدارگرایانه خود علیه مخالفان را تشدید کند.

طبق قانون اساسی جدید، قدرت اجرایی رئیس جمهور افزایش خواهد یافت و وی می‌تواند به‌طور مستقیم مقام‌های دولتی از جمله وزرا را عزل و نصب کند. رئیس جمهور می‌تواند یک یا چند معاون برای خود انتخاب کند. پست نخست وزیری نیز از نظام سیاسی ترکیه حذف خواهد شد.

نظرات
آخرین اخبار