ایران ممتازترین موقعیت ترانزیتی منطقه را دارد اما ...! | فراتاب
کد خبر: 5792
تاریخ انتشار: 6 اسفند 1395 - 15:11
فریده فیروزفر (تبریزی)
ایران از نظر جغرافيايى به دلیل دستیابی به آبهای آزاد از جنوب کشور، کشورهای اوراسیا از شمال و از شرق به کشورهای آسیای میانه و از غرب با داشتن مرز زمینی با کشور ترکیه و اينكه بخشى از جاده ابرشيم را در بردارد، دارای موقعیت بسیار ممتازی در حوزه ترانزیت کالا م

فراتاب - گروه اقتصادی: تا چه میزان ایران از پتانسیل ها و ظرفیت های ترانزیتی خود برای گسترش صنعت حمل و نقل استفاده کرده است؟ بخش خصوصی چه جایگاهی در صنعت حمل و نقل کشور دارد؟ اینها سئوالات و محورهای بحث و گفت و گوی ما با سرکار خانم فریده فیروزفر (تبریزی) یکی از فعالین و متخصصان این صنعت طی سال های اخیر است خانم فیروزفر که 23 سال پیش از امروز و با کار در شرکت هدف ،به مدیریت آقای منصور احدی، وارد این صنعت شده خود از مرداد 1375 با مشارکت «حسین ناجی پور» ،مدیر عامل شرکت هرمز مارین، با تاسیس شرکت «ایران برودت بار» وارد چرخه مدیران و فعالان خصوصی این صنعت شده است، آنچه که بدنبال خواهد آمد مشروح گفت و گوی ماهنامه حمل و نقل کشورهای اسلامی با این فعال دغدغه مند صنعت حمل و نقل کشور است، فعالی که علاوه بر برشمردن مشکلات عدیده این صنعت، راهکارهایی را برای برون رفت از وضعیت فعلی ارائه می دهد:

 

لطفا به عنوان نخستین سوال بفرمایید که بطور کلی وضعیت و عمکلرد سیاست های کلی کشور، وزارتخانه متبوع و نیز شرکتها و گروههای فعال در زمینه حمل و نقل در یکسال گذشته را چگونه ارزیابی می کنید؟

سياست كلى كشور در خصوص حمل و نقل و گسترش آن در برنامه هاى توسعه، مشخص و تعريف شده است. در طول يكسال گذشته با تحقق توافقات برجام اميد به رونق حمل و نقل كه تابعى از تجارت خارجى و داخلى مي باشد نيز از ديگر انتظارات ناشى از اجراى برجام بوده و به همين دليل فعلاً حركت كندى دارد.

 

وضعیت جغرافیایی و ژئوپلتیک کشور در منطقه خاورمیانه از نظر راه های زمینی، دریایی و هوایی چه موقعیتی برای ایران فراهم کرده است؟ تا چه میزان توانسته ایم این موقعیت نسبتاً استراتژیک را عملیاتی کنیم و از آن استفاده کنیم و چه میزان از ظرفیت های کشور هنوز بلااستفاده باقی مانده است؟

ایران از نظر جغرافيايى به دلیل دستیابی به آبهای آزاد از جنوب کشور، کشورهای اوراسیا از شمال و از شرق به کشورهای آسیای میانه و از غرب با داشتن مرز زمینی با کشور ترکیه و اينكه بخشى از جاده ابرشيم را در بردارد، دارای موقعیت بسیار ممتازی در حوزه ترانزیت کالا می باشد. در واقع ایران در منطقه همانند چهارراهی کریدورهای بین المللی را به هم وصل نموده است. متاسفانه به دليل قوانين دست و پاگير گمركى نتوانسته ایم از این پتانسیل و موقعیت استراتژیکی که از آن برخوردار هستیم استفاده کنیم و درآمد قابل توجهى از انجام عمليات ترانزيت داشته باشيم. نبود  خطوط راه آهن در نقاط مختلف كشور، فقدان بزرگراههایی در سطح استانداردهای بین المللى، نبود ناوگان حمل و نقل توانمند و به روز، بخصوص یخچالی و نبود انبار و هانگارهای مجهز از نظر سیستم های تخلیه و بارگیری، فقدان بنادر خشک و لجستیک و هزینه های گزاف بندری عملا امکان استفاده از پتانسیل های موجود به طور کامل غیرممکن نموده است.

 

بطور کلی مهمترین ویژگی های حمل و نقل کشور از منظر تنوع و توان ترانزیت، وضعیت عمومی خودروها و وسایل نقلیه، ریل و ... را چگونه ارزیابی می کنید؟

از منظر ترانزیت با توجه به مزایای ذکر شده، ایران دارای ممتازترین شرایط در منطقه می باشد ولی کمبود ناوگان توانمند و هزینه های گزاف ترانزیت کالا، قوانین زائد و بازدارنده باعث گردیده که ایران به آن مرحله از خودکفایی نرسیده و نیازمند نوسازی و سرمایه گذاری جدی در این حوزه می باشد از نظر ریلی كشور ما فاقد شبکه سراسری ریلی به آب های آزاد و اروپا می باشد و به دلیل عدم سرویس دهی منظم امکان استفاده بهینه از این خطوط وجود ندارد و مجبور به تغییر رویه حمل از ریلی به جاده ای بوده که این امر بهای تمام شده حمل و در نتيجه كالا را بالا می برد.

 

مهمترین مشکلات و معضلات پیش رو در این صنعت را چه می دانید؟ اگر به ترتیب اولویت بفرمایید ممنون خواهم شد؟

مشکلات بسیاری وجود دارد اما مهمترین آنها عبارتند از:

  • کلیه تغییرات در این حرفه تحت تاثیر تصمیمات و شرایط اقتصادی و سیاسی کشور می باشد، لذا به دليل برخوردهاى ناهنجار كشورهاى سلطه گر بزرگترین آسیب در نوسانات اقتصادی و سیاسی کشور متوجه حرفه حمل و نقل می گردد.
  • ضعف در مدیریت کلان در عدم توجه به داشتن به برنامه  هدفمند و قابل اجرا
  • عدم ترسیم استراتژی ها و برنامه های ساختاری و بلندمدت به منظور حمایت از صنعت حمل و نقل
  • ضعف مطالعاتی و تحقیقاتی و سیاستگذاری در حوزه حمل و نقل
  • ضعف قوانین و مقررات لازم برای عملکرد یکپارچه شرکتهای حمل و نقل
  • خودوانهادگی حمل و نقل تحت عنوان خصوصی سازی و در پی آن کناره گیری دولت از نقش خویش در حمایت و هدایت از این صنعت.

 

شما خود سالهاست به عنوان یک چهره شناخته شده در سطح کشور در این صنعت مشغول به فعالیت هستید لطفا به عنوان یک فعال در این صنعت، چه راهکارهایی برای حل معضلات این صنعت ارائه می دهید؟

به باور بنده می توان اقدامات جدی زیادی را به ترتیب اولویت برای بهینه کردن صنعت حمل و نقل کشور و تبدیل آن به صنعتی هماورد رقبای منطقه ای و بین المللی اش کرد که از جمله پیشنهاد می کنم:

  1. ایجاد سیاست های انبساطی در توسعه زیرساختهای حمل ونقل توسط دولت و ديگر سازمانهاى مرتبت.
  2. قدام به تاسيس بانك حمل ونقل. همانند سازمان تامين اجتماعى و ديگر سازمانها ،. وزارت راه وشهرسازى با برخوردارى از بيشترين سرمايه و شاغلين در اين صنعت از داشتن بانك مستقل محروم ميباشد. 
  3. بهره گيرى از چگونگى  پیشرفت های این حرفه در کشورهای موفق در این صنعت
  4. بهره گيرى  از مشاورین و متخصصین  در این صنعت که سالهاست فعال بوده و همچنان ارائه خدمات مينمايند.
  5. توانمند نمودن شرکت های حمل و نقل   با  در اختيار گذاشتن سرمايه لازم و ساير امكانات مالى و تدوين قوانين جديد.
  6. نو سازى ناوگان حمل ، از اوليت هاى مهم ميباشد كه نيازمند اصلاح قوانين مرتبط و ايجاد روابطى قابل قبول    به منظور سهولت در اخذ رواديد.

 

 به نظر شما چه میزان از پتانسیل بخش خصوصی برای مشارکت جدی تر در این عرصه فعال شده است؟

عملا بخش خصوصی مشارکت جدی در این زمینه انجام نداده است به دلیل عدم وجود امنیت در بازگشت سرمایه، (نداشتن توجیه اقتصادی) بخش خصوصی رغبتی به سرمایه گذاری در این صنعت را ندارد. بطور مثال بنادر خشک و بنادر لجستیکی یکی از موارد سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی بوده که در عمل هم این امر صورت نگرفته  است.

 

جنگ و ناامنی در بخش هایی از خاورمیانه نظیر عراق و سوریه و ... چه تاثیری بر وضعیت صنعت حمل و نقل گذاشته است؟

جنگ باعث شده از خاك ايران‌ به دلیل وجود امنیت و قرار گرفتن در کریدور اتصالی غرب به شرق، جهت ترانزیت کالا به مقصد کشورهای هدف مورد استفاده قرار گیرد. اقبال کامیون های ایرانی در حمل کالا به كشورهاى  فوق بالا رفته و جا دارد که این اقبال را به فرصت تبدیل کرده و جهت خدمات رسانی بهتر و بالابردن کیفیت نسبت به بازسازی ناوگان، همت و توجه ویژه گردد و با فراهم نمودن زیرساخت مناسب برای حمل سریع و کم هزینه، به مفهوم سهم بیشتر از بازار کار دست پیدا کرد.

 

و سخن پایانی؟

در  پايان از تلاش غيرتمندان ايرانى كه از ناوگان فرسوده و از رده خارج استفاده بهينه مي نمايند تشكر مي كنم و اين مهم را بهترين پاسخ به تحريم هاى ناروا مي دانم.

 

 

منبع: ماهنامه حمل و نقل کشورهای اسلامی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار