غول مشکلات اقتصادی ترسناکتر از تروریسم | فراتاب
کد خبر: 5787
تاریخ انتشار: 4 اسفند 1395 - 20:19
یک نظرسنجی روز سه شنبه در بریتانیا نشان داد که مردم این کشور بیشتر از موضوعاتی مانند مهاجران و تروریسم، نگران وضعیت اقتصادی در بریتانیا هستند.

به گزارش فراتاب به نقل از  رویترز این مسئله نشان می دهد که احساس نگرانی در میان مردم این کشور از تبعات ترک اتحادیه اروپا در حال افزایش است. نظرسنجی توسط گروه اطلاعاتی  نیلسن ( Nielsen) انجام شده و نشان می دهد که 28 درصد از بریتانیایی ها از اقتصاد به عنوان یکی از دو نگرانی عمده خود در سال 2016 نام برده اند که نسبت به سال گذشته آن 12 درصد افزایش داشته است.

در سال ۲۰۱۶، تنها ۲۰ درصد از مردم بریتانیا از تروریسم یا مهاجرت ابراز نگرانی کردند که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۵، برای مسئله تروریسم ۱۲ درصد و برای مهاجرت کاهشی ۲ درصدی داشته است.

دولت بریتانیا در حال آماده سازی ترک اتحادیه اروپا است و رویکرد دولت براساس اولویت قرار دادن کنترل مهاجرت  به این کشور و حفظ دسترسی نامحدود این کشور به بازار واحد اروپایی است.  استیو اسمیت (Steve Smith) مدیر عامل بخش بریتانیا و ایرلند گروه نیلسن در مورد این نظر سنجی می گوید: نگرانی ها در مورد از دست رفتن مشاغل در بریتانیا به دلیل تاثیرات مسائل اقتصادی و سیاسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا معروف به برگزیت (Brexit )در میان مردم بیشتر شده است.

تعداد افرادی که در ماه ژوئن و در انتخابات برای خروج از اتحادیه اروپا از این طرح پشتیبانی می کردند نیز در ماه ژانویه با کاهش شدیدی رو به رو شده است. در این ماه نظرسنجی شرکت  ORB نشان داد در جریان مذاکرات برای خروج از اتحادیه اروپا کنترل مهاجرت به این کشور برای مردم از اولویت بیشتری نسبت به مسائل اقتصادی و سیاسی داشته است. در نظرسنجی نیلسن که به صورت آن لاین انجام شد 504 نفر شرکت کردند.

از سویی دیگر برگزیت باعث شده که یکی از اصول اساسی در اتحادیه اروپا که رفت و آمد آزادانه اتباع کشورهای این اتحادیه در درون مرزهای اتحادیه اروپا است زیر سوال برود.

به گزارش CNN با توجه به اینکه نزدیک به 8 ماه از رای مثبت به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می گذرد هنوز هم روشن نیست که میلیون ها مهاجر اتحادیه اروپا که در  بریتانیا زندگی و کار می کنند مجاز به ماندن هستند یا نه.

در مجلس اعیان بریتانیا، نمایندگان در حال اصلاح تبصره ای به قانون برگزیت هستند که دولت را ملزم به تضمین حقوق شهروندان عضو اتحادیه اروپا کند. درهمین حال هزاران نفر از مردم بریتانیا روز دوشنبه در تظاهراتی تصاوری که با عنوان یک روز بدون ما در شبکه های اجتماعی پخش شده بود را در دست گرفتند و از حضور مهاجران و نشان دادن نقش آنها در بریتانیا حمایت کردند.

یک کاربر توئیتر به نام لیلا ویلیامز (Leyla Williams) در توئیتر گفت: یک فیزولوژیست مهاجر در شش سالگی پای مرا عمل کرد و توانستم بعد از آن راه بروم.

تعداد افرادی که تحت تاثیر این قانون قرار می گیرند بسیار زیاد است. مجلس عوام تخمین می زند که در حدود سه میلیون نفر از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا در بریتانیا زندگی می کنند که در مشاغل متعدد و مختلفی به فعالیت مشغولند. بخش های کشاورزی و ساخت ساز از جمله بخش هایی است که بیشتراین افراد به کار مشغول هستند با این حال بخشی از اتباع اتحادیه اروپا نیز در بریتانیا به عنوان معلم، محقق دانشگاهی، پزشک و پرستار فعالیت می کنند.  

برخی از کسب و کار ها در بریتانیا به طور کامل به نیروی کار مهاجران وابسته است. این وضعیت باعث شده که کارفرمایان نسبت به عواقب خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و کم شدن نیروی کار نگران شوند. تاثیرگذاری برگزیت بر بخش های کشاورزی و تامین کنندگان مواد غذایی بیشتر از سایر بخش ها بوده است. در عین حال حدود 1.2 میلیون نفر از شهروندان بریتانیا در خارج از بریتانیا زندگی می کنند و بیشتر این افراد بازنشستگانی هستند که کشورهای اسپانیا و پرتغال را به دلیل آب و هوای بهتر و هزینه زندگی کمتر برای زندگی انتخاب کرده اند.

سیاست های ترزا مِی، نخست وزیر بریتانیا بر کاهش مهاجرت به این کشور تاکید دارد با این حال وی نیز تمایل دارد که در مورد مهاجران اروپایی که از قبل در بریتانیا بوده اند با اروپا مذاکره کند هرچند که بعید است این اتفاق قبل از شروع مذاکرات برگزیت رخ دهد.

مذاکرت خروج از برگزیت چند هفته دیگر شروع خواهد شد با این حال سوالات بسیاری در مورد برگزیت و وضعیت مهاجران وجود دارد: کدام دسته از مهاجران حق دارند در بریتانیا بمانند؟ اجازه کار در آینده چطور صادر خواهد شد؟ وضعیت حقوق بازنشستگی به کجا خواهد انجامید؟ چه افرادی باید برای بیمه درمانی و مزایای رفاهی هزینه پرداخت کنند؟

اِما بروکسبنک (Emma Brooksbank) یک وکیل مهاجرت در سیمپسون میلار (Simpson Millar) گفت: به احتمال زیاد مسئله اجازه کار از بخش های کلیدی در مذاکرات برگزیت خواهد بود. مسئله مهاجرت از جمله مسائل داغ روز به شمار می رود و دولت برای برآوردن خواسته های رای دهندگان به برگزیت احتمالا محدودیت هایی برای ورود مهاجران اتحادیه اروپا به بریتانیا وضع می کند. مشکل اینجاست که هیچکس نمی داند در روزی که بریتانیا اتحادیه اروپا را ترک کند چه بر سر قانون مهاجرت خواهد آمد.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار