نفت خام آمریکا و گرفتن جایگاه برنت در قیمت گذاری | فراتاب
کد خبر: 5782
تاریخ انتشار: 2 اسفند 1395 - 21:46
روزنامه فایننشال تایمز انگلیس اعلام کرد، با افزایش معاملات نفت خام آمریکا ممکن است این نفت جایگاه نفت برنت دریای شمال را که اکنون از آن به عنوان مبنای قیمت گذاری سایر نفت ها استفاده می شود، بگیرد.

به گزارش فراتاب به نقل از روزنامه فایننشال تایمز موضوع داغ این هفته بازرگانان در کنفرانس های نفتی که به مناسبت هفته جهانی نفت در لندن برگزار می شوند، این است که چطور می توان جایگاه نفت برنت دریای شمال را به عنوان یک معیار مناسب برای قیمت گذاری سایر نفت ها حفظ کرد؟
در این کنفرانس ها همچنین کاهش تولید نفت برنت در 10 سال آینده مورد توجه قرار می گیرد.
آژانس قیمت گذاری نفت پلاتس* در نظر دارد با اجرای برنامه هایی از جایگاه نفت برنت به عنوان یک قیمت پایه بین المللی محافظت کند.
این برنامه ها در کنفرانس های نفتی های هفته در لندن به بحث گذاشته می شوند.
در حالی که اکنون قیمت نقدی نفت برنت دریای شمال که توسط آژانس قیمت گذاری نفت پلاتس ثبت می شود مبنای قیمت گذاری دو سوم نفت های جهان از جمله نفت اوپک است، اما این نفت به لحاظ فنی به تدریج در حال از دست دادن جایگاه خود است.
نفت برنت دریای شمال اکنون میلیارها دلار بر انواع معاملات نفتی جهان اعم از آتی، آبشن و انواع دیگر اثر می گذارد.
«دیو ارنسبرگر» رئیس بخش قیمت گذاری انرژی پلاتس گفت: امروز قیمت نفت برنت به عنوان یک قیمت پایه خوب کار می کند ولی ما به حفظ این جایگاه می اندیشیم.
وی افزود: ما باید نگاهمان به 10 سال بعد باشد.
پیشنهاد پلاتس، افزودن یک جریان تولید جدید نفت برنت است تا اطمینان حاصل شود که معاملات نقدی که پلاتس آنها را ثبت می کند، وضعیت درست بازار را منعکس می کنند. این جریان تولید جدید، میدان نفتی است که شرکت بین المللی استات اویل نروژ توسعه آن را بر عهده گرفته است.
وقتی موانع صادرات نفت خام آمریکا به طور کامل از بین برود، هر قدم اشتباهی می تواند جایگاه نفت برنت به عنوان یک قیمت پایه بین المللی را به نفت خام «وست تگزاس اینترمدیت» آمریکا که معاملات آن در حال افزایش است، بدهد.
به گزارش ایرنا، بر اساس قوانین آمریکا هرگونه صادرات انرژی به خارج از این کشور ممنوع است اما در 2 سال گذشته به دلیل افزایش تولید نفت و گاز شیل در این کشور، این قوانین در حال اصلاح هستند تا این کشور بتواند مازاد تولید خود را صادر کند.
آمریکا اکنون از یک کشور واردکننده به یک کشور صادرکننده گاز طبیعی تبدیل شده و در تامین بخش قابل توجهی از نیاز نفتی خود نیز خودکفا شده است.
بر اساس گزارش ماه فوریه (بهمن - اسفند) سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، آمریکا در سال 2016 میلادی به طور میانگین روزانه 13 میلیون و 650 هزار بشکه نفت تولید کرد و توانست بخش قابل توجهی از نیاز 20 میلیون و 40 هزار بشکه در روز خود در سال گذشته را تامین کند.

منبع: ایرنا

نظرات
آخرین اخبار