پیاده مداری در آلمان | فراتاب
کد خبر: 5780
تاریخ انتشار: 5 اسفند 1395 - 10:50
در سرزمین ژرمن ها (11)
انگاره تبدیل مسیرهای شهری به خیابانهای مختص پیاده روی، در محدوده تاریخی و مرکزی شهرها برای نخستین بار، درقالب تجربه ای محدود و محلی در یکی از خیابانهای خرید مرکز شهر "اسن" آلمان به اجرا درآمد.

فراتاب ـ گروه فراسفر/ لاله سنگ تراش: زیباست وقتی خیابانی که تا دیروز تسلیم چرخ ماشین ها بود اکنون تنها قلمرو گامهای شهروندان باشد. این زیبایی گرچه به ملایمت نسیم و هرچند دیرهنگام در سرزمینمان وزیدن گرفته است، اما دیرگاهیست که در اروپا خودنمایی می کند؛ امری که از آن به عنوان فرهنگ "پیاده مداری" یاد می­ شود. این فرهنگ نگرشی خاص را درخود دارد: همزمانیِ نگاه به انسان، محیط زیست، تاریخ و هویت زندگی جمعی. راه رفتن در شهرها چیزی بیش از یک عبور و مرور ساده است. پیاده روی، تناسبی از فضای شهری برای زندگی روزانه ارائه می دهد. این به معنای بخشی فعال از محیط زیست شهری بودن از طریق یادگیری، درک و شکل دادن به شهر در سطحی انفرادی می باشد. پیاده روی یکی از مردمی ترین و عادلانه ترین راههای گشتن است، اما همچنین یکی از مرتبط ترین راه ها به عوامل خارج از کنترل فرد می باشد، مثل توانایی های اجتماعی یا فیزیکی و وجود زیرساختی برای راه رفتن راحت و ایمن.(1)

در واقع فرهنگ پیاده مداری یک قسمت مهم از سیستم مدنیت و فرهنگ شهروندی است. پیاده مداری امری ساده نیست، تلفیقی از انسان، تاریخ و جامعه است با نگاهی به ابعاد آموزشی، تفریحی، سرگرمی و تجاری. پیاده مداری زاییده تمدن شهرنشینی است که با استفاده از تکنولوژی به تلطیف اثرات مخرب آن می رود. پیاده مداری به انسان منزوی امروز فرصت رویارویی و تعامل با دیگر افراد جامعه را میدهد. سنگفرشی که دیروز زیر سنگینی چرخ ماشین ها نفسش به شماره افتاده بود اکنون صندلی ها و نیمکت هایی را پذیرا است تا دمی انسانها گردهم آیند و در وسعت یک خیابان لحظاتشان را به خلق خاطره هایی بگذرانند.

دراین گذرگاه سیر تاریخ نیز، آلمان بار دیگر پیشتاز است؛ سیر تحول شهرسازی در این کشور بیانگر تجربه غنی این کشور در زمینه طراحی و برنامه ریزی شهری است. نگاهی به شهرهای آلمان نشانگر توجه خاص و کار دقیق  علمی و مطالعه شده ژرمنها در زمینه فضاهای عمومی، تاریخی و سازگاری با محیط زیست است.
انگاره تبدیل مسیرهای شهری به خیابانهای مختص پیاده روی، در محدوده تاریخی و مرکزی شهرها برای نخستین بار، درقالب تجربه ای محدود و محلی در یکی از خیابانهای خرید مرکز شهر "اسن" آلمان به اجرا درآمد. اکنون آنچه در شهرهای آلمان در اولویت قرار دارد، پیاده است و نه سواره، و پیاده  در وهله اول یک انسان است. انسانی که نیازمند امنیت، ایمنی و آسایش است. نگاهی به فضاهای شهری نشانگر پرداختن به این موضوع است: فضا سازی مخصوص برای گلکاری، پیوند تاریخ با زندگی مردم بصورت مختص کردن اطراف بناهای تاریخی به پیاده راهها، گسترش فضای باز کافه ها و رستورانها به خیابانها... پیاده راههای شهر مونیخ مثالی زیبا ازاین طراحی و برنامه ریزی شهری است. پیاده راههای این شهر قلب قرون وسطی را به دیگر مناطق شهر بطور فیزیکی و سمبلیک پیوند میدهد. پیاده راه شهر مونیخ درحد فاصل دو دروازه اصلی قرون وسطی شهر ایجاد شد: کارلستر ( Karlstor) در جبهه غربی و دروازه بازسازی شده رتاس (Rathaus) در جبهه شرقی. این شهر از منطقه پیاده خود بسیار منتفع شده است. هسته قدیمی آن نه تنها تبدیل به یک یادمان شهری شده است بلکه اغلب هتل ها، رستوران ها و کافه ها را در خود جای داده است.(2) این منطقه از شهر مونیخ با این ویژگی ها یک دنیای خاص را در این شهر فراهم آورده است؛ دنیایی که شب و روز درآن رنگ خاصی از حیات و رفت و آمد را بخود گرفته است.

یکی دیگر از شهرهای قابل توجه دراین زمینه هامبورگ است. این شهر در سال 2011 بخاطر استراتژیهای یکپارچه برنامه ریزی و اهداف تحرک پذیر خود پایتخت سبز اروپا نام گرفت. هدف اصلی این شهر دسترسی کامل به فضاهای شهری به صورت پیاده یا با دوچرخه و نیز اختصاص ۴۰ درصد از زمینهای شهر به فضای سبز است. هدف این شبکه سبز نه تنها کاهش حرکت ماشین ها در منطقه مرکزی شهر بلکه نیاز به استفاده از آنها بوده است.

طراحی شهری در آلمان اهمیت توجه به شهروندان را نشان میدهد اینکه هنوز هم میتوان درشهرهای بزرگ  فضایی مناسب برای پیاده مداری در نظر گرفت و هوا را برای نفس کشیدن، چشمها را برای بهتر دیدن، تاریخ را برای لمس از نزدیک و لحظاتی را برای درکنارهم بودن میان تاریخ و تجارت و تفریح  و تکنولوژی فراهم آورد.

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 پی‌نوشت:

1. mrmayor.ir

2. Watson et al,2003

نظرات
آخرین اخبار