زنگ خطر برای ترکیه؛ امارات در مرزها | فراتاب
کد خبر: 5775
تاریخ انتشار: 2 اسفند 1395 - 04:46
امارات بدنبال تقویت روابط با کُردها سوری
در شمال سوریه تحول مهمی در حال رخ دادن است. امارات که یک بازیگر حاشیه‌ای بود در پی تقویت روابط با کُردها در مرزهای سوریه با ترکیه است. آنکارا نیز قصد دارد با کمک عربستان سعودی مانع از انجام این مسئله شود

فراتاب سرویس بین الملل، پس از مداخله غیر مستقیم چند ساله امارات متحده عربی در بحران سوریه، این روزها ابوظبی در پشت پرده دست به تحرکات مشکوکی زده است. قطب نمای امارات این بار شمال سوریه را نشان میدهد؛ مسئله‌ای که بازتاب آن، همه منطقه از جمله گروه اخوان المسلمین را نیز در بر خواهد گرفت؛ گروهی که دشمنی دیرینه‌ای با امارات دارد.

«صهیب عنجرینی» تحلیلگر برجسته مسائل خاورمیانه، با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان «زنگ خطر برای ترکیه؛ امارات در مرزها» به بررسی طرحهای این کشور در مرزهای سوریه پرداخت و نوشت، به احتمال زیاد، این تحول یکی از مسائلی بود که رجب طیب اردوغان در جریان سفر خود به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به جز ابوظبی آن را به ویژه با قطر و عربستان سعودی بررسی کرد.

خبرها از این مسئله حکایت دارد که مسئولان امارات در پی برقراری روابط با «خودمختاری» کُردها در سوریه و بازوی نظامی آن یعنی «نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) هستند که در واقع دشمن اصلی اردوغان به شمار میروند. امارات در واقع دو مسیر را در پیش گرفته است: نخست اینکه بر طبل عشایر سوریه می کوبد و پیشنهاد «اعتبار مالی» را به شماری از سران این عشایر در رقه و دیرالزور داده است. مسیر دوم  نیز حرکت به سوی نوعی «منفعت راهبردی» است که مخاطب اصلی آن کردها هستند.

به گزارش «الاخبار» برخی از مسئولان امارات با شخصیتهای سیاسی و نظامی کُردها «مذاکرات جدی» برگزار کردند که محور اصلی آن «منفعت مشترک است که مقابله با گسترش ترکیه در شمال (سوریه) را حتمی میسازد».

بنا بر اطلاعات موجود، این اقدامات امارات پس از «بازنگری راهبردی» نفش این کشور در پرونده این منطقه از سوریه است. در واقع گسترش نفوذ ترکیه عامل اصلی بروز نشانه های همگرایی کردها با امارات و پذیرش طرح ابوظبی است.

با وجود اطمینان بیش از حد رهبران کرد به مسئولان آمریکایی، کُردها خطر موجودیتی واقعی را احساس کرده اند و بر این اساس نیاز به شراکت با عشایر رادر خود می بینند. در واقع کردها بسیار نگران هستند که تغییرات بنیادینی که در شمال سوریه ایجاد شده، سبب شود که در مرحله بعد با تحریک ترکیه، وارد درگیری با عربهای سوریه شوند.

اماراتی‌ها عملا نفوذ خود در جریان معارض «الغد» به رهبری «احمد الجربا» را حفظ میکنند و سهم این جریان پس از اینکه اسمش به عنوان شریک اصلی عملیات احتمای آزادسازی رقه تکرار شد، بیشتر شده است.

این در  حالی است که احتمالا تحرکات سریع امارات به ایجاد تشکیلات نظامی عشایری جدید منتهی شود که ابوظبی بر این اساس «تخم مرغها» را در یک سبد قرار نخواهد داد؛ تشکیلاتی که بر خلاف جریان الغد، وفاداری تام به امارات خواهد داشت.

هر چند که حضور سعودیها در صحنه درگیریهای شمال سوریه کمرنگ شده است، ولی این کشور همچنان به مدد پول و تجهیز تسلیحاتی و روابط با عشایر میتواند در آن تأثیر گذار باشد.

نکته قابل توجه اینکه، سرویسهای سعودی طی ماههای اخیر به لزوم خلاصی یافتن از هژمونی ترکیه رسیده اند؛ چرا که آنکارا نه تنها هژمونی خود را بر بیشتری گروههای تروریستی داشته است؛ بلکه بر حامیان مالی این گروهها نیز سیطره و تسلط داشته است. از این روی سعودیها رو به اردوگاه نیروهای دموکراتیک سوریه آورده اند؛ گروهی که بیشترین دشمنی را با اردوغان دارد.

عربستان طی ماههای گذشته روابط قدیمی خود را با یکی از تشکیلات نیروهای دموکرات به نام «جیش الثوار» تقویت کرده است. احتمالا آنکارا نیز عربستان را قانع کنند که زمینه جدایی جیش الثوار از نیروهای دموکراتیک را فراهم کند. به عبارت دیگر، آنکارا قصد دارد از پول عربستان استفاده و کاری کند که این پول صرف دشمن موجودیتیش یعنی نیروهای دموکراتیک نشود. بدین ترتیب جیش الثوار به جای اینکه به سر نیزه ای علیه عملیات «سپر فرات» (تحت حمایت ترکیه و آمریکا) باشد به ابزار کنترلی در مناطق امن بدل شود که ترکیه رؤیای آن را دارد.

انتظار میرود که این اقدامات ترکیه نیز سبب مستحکمتر شدن روابط نیروهای دموکرات و امارات شود.

منبع:فارس

نظرات
آخرین اخبار