ایران به زبان تهدید پاسخ خوبی نمی دهد | فراتاب
کد خبر: 5773
تاریخ انتشار: 1 اسفند 1395 - 17:03
رايزني هاي فشرده ظريف در حاشيه كنفرانس امنيتي مونيخ
محمدجواد ظريف وزير خارجه كشورمان كه به منظور شركت در كنفرانس امنيتي مونيخ به آلمان سفر كرده است، پيش از سخنراني در نشست عمومي و در حاشيه ديدارهاي خود با مقامات ارشد بين المللي، طي مصاحبه اي تفضيلي با تلويزيون سي ان ان آمريكاديپلماسي را راه حل نهايي غلبه ب

به گزارش فراتاب، محمدجواد ظريف وزير خارجه كشورمان كه ظهر جمعه سفر 3 روزه خود را به آلمان به منظور شركت در پنجاه و سومين كنفرانس امنيتي مونيخ آغاز كرده است، در بدو ورود خود به مونيخ آلمان پس از گفت و گويي تفضيلي با تلويزيون سي ان ان آمريكا، با وزراي خارجه انگليس، فرانسه، تركيه، اسپانيا و همچنين رييس جمهوري اسلوواكي و نخست وزير عراق ديدار و رايزني كرد. گفتني است وزير خارجه كشورمان پيش از اين ديدارها با مسعود بارزاني رييس اقليم كردستان عراق و استفان دي ميستورا نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه نيز به صورت دوجانبه ديدار و مهمترين تحولات جاري در منطقه خاورميانه را مورد ارزيابي قرار داده بود.

ظريف با وزير خارجه آمريكا ديدار نمي كند
ظريف در حالي قرار است امروز سخنراني خود را در نشست عمومي كنفرانس مونيخ ايراد كند كه روز گذشته مايكل پنس معاون دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريكا با طرح ادعاهاي تكراري خود، مواضع سختي را همچون روزهاي گذشته بر عليه ايران اتخاذ كرده است. در همين رابطه و در حالي كه كارشناسان معتقد بودند كه گفت و گوهاي برجامي يكي از مهمترين محورهاي ديدارهاي دوجانبه ميان ظريف و ساير مقامات اروپايي را تشكيل خواهد داد، اما جو حاكم بر كنفرانس امسال حاكي از نوعي دو دستگي ميان مواضع آمريكا با ساير كشورهاي 1+5 در خصوص توافق هسته اي است. همين امر سبب شد تا بهرام قاسمي سخنگوي وزارت خارجه كشورمان در گفت و گويي با خبرگزاري ايسنا اعلام كند: ايران موضوع برجام را از طريق آژانس دنبال مي كند و به سبب آن كه با آمريكايي ها هيچ ارتباطي در خصوص برجام وجود ندارد، طبيعتاً ديداري نيز ميان ظريف و ركس تيلرسون وزير خارجه آمريكا صورت نخواهد گرفت.

برجام به اهداف خود دست يافته است
از سوي ديگر در حالي كه اروپايي ها در طول هفته هاي گذشته بارها از اعلام مواضع تند دونالد ترامپ و دولتش در خصوص برجام ابراز نگراني كرده و سعي كرده اند حمايت همه جانبه خود را از اين توافق بين المللي اعلام كنند، روز گذشته پايگاه اينترنتي اتحاديه اروپا با انتشار بيانيه اي ضمن اشاره به ديدار ظريف با فدريكا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و يوكيو آمانو مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي خبر داد: موگريني در اين ديدار بر لزوم پايبندي تمام طرف ها به تعهداتشان در برجام تاكيد كرده و يادآور شده است: توافق هسته اي به اهداف خود دست يافته و لازم است از سوي تمامي طرفين كاملاً اجرا شود.
وزارت خارجه روسيه نيز طي بيانيه اي جداگانه با اشاره به ديدار ظريف و سرگئي لاوروف همتاي روس وي اعلام كرد: محور دیدار شامگاه جمعه ظریف و لاوروف در حاشیه پنجاه و سومین کنفرانس امنیتی مونیخ موضوعات مهم بین المللی از جمله سوریه و مذاکرات سوری-سوری آستانه 3 در پایتخت قزاقستان بود. وزارت خارجه روسیه همچنين در ادامه بیانیه خود افزوده است: لاوروف و ظریف در خصوص موضوعات همکاری های دوجانبه از جمله دیدارها و تماس های مقام های ایران و روسیه در سطوح مختلف گفت وگو کردند.

داعش به چه علت به وجود آمد؟
كنفرانس امنيتي مونيخ در سال جاري در حالي آغاز به كار كرده كه بسياري از تحليل گران بين المللي اهميت آن را به سبب وضعيت ناپايدار بين المللي در حوزه هاي سياسي، اقتصادي و امنيتي دو چندان عنوان كرده و اعلام كرده اند كه در وضعيت كنوني با توجه به نگراني هاي فزاينده اي كه نظام بين الملل را از هر سو مورد تهديد قرار داده است، كنفرانس امسال مي تواند به عنوان يك نقطه عطف تلقي گردد. در همين رابطه است كه وزير خارجه كشورمان در گفت و گوي خود با كريستين امانپور خبرنگار ارشد شبكه تلويزيوني سي ان ان ضمن تشريح سياست خارجي اصولي ايران، نسبت به اقدامات برخي بازيگران بين المللي كه منجر به برهم خوردن نظم منطقه خاورميانه شده است هشدار داد.
رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان در اين گفت و گو با یادآوری اینکه اشغال عراق به دست نظامیان آمریکایی به ظهور گروه تروریستی داعش انجامید، گفت: باید دید که داعش به چه علت به وجود آمد. معتقدم آنچه داعش را به وجود آورد، اشغالگری نظامی بود. ما باید به این مسئله توجه کنیم و نمی توانیم متکی به راه حل هایی باشیم که خود بخشی از مشکل هستند.
ظريف در پاسخ به علت حمايت هاي ايران از دولت سوريه اظهار داشت: آنهایی که داعش را به وجود آوردند و گروه های تروریستی را مسلح کردند، همان افرادی بودند که به صدام حسین سلاح دادند و القاعده را به وجود آورده و تسلیح کردند. سیاست خارجي ایران این است که گزینشی عمل نمی کند. ما زمانی به کمک کردها شتافتیم که داعش در یک قدمی اربیل بود. می توانید این را از آقای بارزانی بپرسید که چطور ایران بلافاصله به درخواست او پاسخ داد. هیچ کس دیگر به کمک آنها نیامد. زمانی که بغداد هدف حمله داعش قرار گرفت، ما به کمک آنها رفتیم. زمانی که دولت سوریه هدف حمله داعش قرار گرفت، ما باز هم به کمک آنها رفتیم. این سیاست تغییر ناپذیر ایران است.

بازنگري در برجام ممكن نيست
ظریف در بخش ديگري از صحبت هاي خود گفت: متاسفانه باید بگویم که برخی به واسطه محاسبات کوتاه مدت به کمک گروه ها و کشورها و دولت هایی مثل دولت صدام حسین پرداختند که سرانجام علیه خودشان دست به اقدام زدند. شما نمی توانید هیچ برهه تاریخی را بیابید که ایران از داعش، طالبان، القاعده یا النصره حمایت کرده باشد. ما همواره علیه تروریست ها و آنهایی هستیم که مقابل مردم قرار می گیرند. آنهایی که امروز از داعش و النصره حمایت می کنند در آینده قربانی همین گروه ها خواهند بود، چرا که اینها مرز نمی شناسد. تروریسم امروزه جهانی شده است. دشمنِ دشمن شما دیگر دوست شما نیست. این مسئله ای است که باید همه آن را بازشناسند.
وي در خصوص اقدامات دولت دونالد ترامپ در خصوص ايران نيز گفت: هر کسی که در گذشته ایران را آزموده می داند که ایران به زبان تهدید پاسخ خوبی نمی دهد. ایران تنها به احترام متقابل و منافع مشترک پاسخگو است. دولت اوباما از حربه تحریم های اقتصادی بهره گرفت اما در نهایت مغلوب اراده ملت ایران شد. اوباما به این علت پای میز مذاکره آمد که تحریم ها نتیجه بخش نبود.
وی با بیان اینکه اجماع بین المللی برای حفظ توافق هسته ای وجود دارد، افزود: همه از جمله کارشناسان آمریکایی می دانند که این بهترین توافق ممکن برای همه طرف‌ها، نه تنها برای ایران که هم برای آمریکا بود. بازنگری توافقی ممکن نیست که بیش از دو سال مذاکره بر سر آن به طول انجامید و قبل از شروع مذاکرات هم زمینه چینی برای آن 10 سال زمان برد. این پیروزی دیپلماسی بر فشار بود چرا که این مسئله دیگر جواب نمی دهد. دوران سلطه طلبی به سر آمده است.

سلاح هايي براي استفاده از مقاصد دفاعي
وزیر امور خارجه كشورمان در بخشی از صحبت های خود و در واکنش به اظهارات اخیر مقام های غربی و صهیونیستی درباره اهداف آزمایش های موشکی ایران گفت : در پاسخ به اتهاماتی که در این خصوص مطرح می شود، آیا حاضر هستند بگویند که هیچ گاه از تسلیحات خود به غیر از مقاصد دفاعی استفاده نخواهند کرد؟ اما ایران این سیاست را در پیش گرفته است. ما طی 250 سال ما به هر کسی که جرات حمله به ایران را داشته، حتی اگر مثل صدام حسین جامعه جهانی پشتش بوده باشند، نشان داده ایم که مقاوت مردم ما شکست ناپذیر است. ما در برابر ستیزه جویی مقاومت خواهیم کرد و به همین سبب به ابزارهای دفاعی نیاز داریم.
ظريف ادامه داد: می دانید این عبارت که می گویند همه گزینه ها روی میز است یعنی چه؟ یعنی آنها روزانه ایران را به استفاده از زور تهدید می کنند. هزینه های دفاعی ما تنها کسری از هزینه های دفاعی کشورهایی است که از لحاظ وسعت یا جمعیت کوچک تر از ما هستند. ولی ما آشکارا گفته ایم و باز هم می گوییم که هیچ گاه از این تسلیحات به غیر از مقاصد دفاعی علیه هیچ کسی استفاده نخواهیم کرد.

منبع: روزنامه تعادل

 

نظرات
آخرین اخبار