سایه سنگین سیاست های مالی آمریکا بر بانک های اروپا | فراتاب
کد خبر: 5766
تاریخ انتشار: 30 بهمن 1395 - 19:24
علیرغم اینکه در سال 2016، بانک های اروپا وضعیت چندان خوبی نداشتند اما به نظر می رسد که روزهای بدتری برای بانک های اروپا به دلیل افزایش هزینه های استقراض از ایالات متحده به اروپا در راه باشد.

به گزارش فراتاب به نقل از  رویترز کم بودن نرخ ها، چاپ پول و ذخیره منابع مالی در 19 کشور در منطقه اقتصادی یورو ممکن است باعث بروز بحرانی شبیه به بحران سال 2008-2009 شود. اما سیاست های پولی اتحادیه اروپا به دلیل مسائل سیاسی تحت تاثیر قرار گرفته و این باعث انتقاد شدید آلمان به عنوان بزرگترین و پربازده ترین اقتصاد اتحادیه اروپا شده است. در این میان هزینه های سنگین بر دوش بانک ها سنگینی می کند.

براساس یک نظر سنجی از 20 بانک بزرگ اروپایی در اوسط ماه فوریه از سوی رویترز انجام شد مشخص کرد که سال گذشته برای بانک ها سال افول و رکود بوده است. با این حال بسیاری از مدیران بانکی  در حال حاضر امیدوار هستند که بانک های مرکزی در کشورهای اروپایی در سیاست های مالی خود تغییری ایجاد کنند. با توجه به سیاست های دولت جدید آمریکا به نظر می رسد که سیاست های بانکی بانک های مرکزی اروپا بر این اساس تغییر کند.

چارلز گودهارت(Charles Goodhart) از مدرسه اقتصاد لندن و عضو سابق کمیته سیاست های پولی بانک مرکزی انگلستان می گوید بسته های سیاست اقتصادی به ایالات متحده بستگی دارد. در صورتی که دونالد ترامپ، سیاست های انبساطی را در زمینه اقتصاد در این کشور انجام دهد نرخ بهره را افزایش خواهد  داد.

رئیس جمهور آمریکا متعهد شده است که برای تحریک رشد اقتصادی در بزرگترین و با نفوذترین اقتصاد حال حاضر جهان از طریق روشی مبتنی بر سرمایه گذاری داخلی در زیرساخت های و کاهش مالیات شرکت های بزرگ انجام دهد. در ماه دسامبر فدرال رزرو نرخ بهره را برای سال 2017 افزایش داد. با این حال چیزی که برای بانک های اروپایی مسلم است که بانک های این منطقه اقتصادی نمی توانند به سرعت این تغییر را انجام دهد.

منبع: عصر اقتصاد

نظرات
آخرین اخبار