کد خبر: 5744
تاریخ انتشار: 27 بهمن 1395 - 19:45
استعفای مایکل فلین تلاش‌ها برای رصد فعالیت‌های دیگر معاونین ترامپ را افزایش داد
بعد از استعفا دادن مشاور امنیت ملی ترامپ، دولت آمریکا هنوز هم درگیر و دار توضیح دادن دلایل این استعفا است. از یک‌سو کاخ سفید اعلام کرده بود که مایکل فلین شخصاً درخواست داشته تا از سمت خود به‌عنوان مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور استعفا دهد و از سوی دیگر برخی م

فراتاب - گروه بین الملل: به گزارش فراتاب به نقل از روزنامه حمایت بعد از استعفا دادن مشاور امنیت ملی ترامپ، دولت آمریکا هنوز هم درگیر و دار توضیح دادن دلایل این استعفا است. از یک‌سو کاخ سفید اعلام کرده بود که مایکل فلین شخصاً درخواست داشته تا از سمت خود به‌عنوان مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور استعفا دهد و از سوی دیگر برخی منابع از اجبار او به استعفا سخن گفته‌اند و همچنین اعلام کرده‌اند که فلین به دلیل دیدار و رایزنی با مقامات روسی چندین بار توسط اف بی آی نیز بازجویی شده است. باوجوداینکه روز سه‌شنبه و هم‌زمان با این استعفا کاخ سفید بیانیه‌ای در این خصوص منتشر نکرده بود، روز گذشته سخنگوی کاخ سفید در گفت‌وگو با خبرنگاران از بی‌اعتمادی ترامپ به فلین گفت و سرانجام پذیرفت که او مجبور به استعفا شده است. این رد شرایطی است که مدیر بخش سرویس مخفی کاخ سفید که وظیفه حفاظت از جان رئیس‌جمهوری آمریکا را به عهده دارد نیز روز گذشته از سمت خود استعفا کرد.

 

«شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا از مایکل فلین خواسته بود تا از مقام مشاور امنیت ملی استعفا کند؛ زیرا میزان اعتماد او به فلین به نقطه‌ای رسیده بود که نیاز به تغییر وی احساس می‌شد. اسپایسر افزود: دونالد ترامپ نگران شده بود که فلین معاون رئیس‌جمهوری را درباره تماس‌هایش با مقام‌های روسی پیش از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا گمراه کرده بود. وی گفت که ترامپ از چند هفته پیش از وجود مشکلاتی در ارتباط با تماس‌های تلفنی فلین با سفیر روسیه آگاه بود بااین‌حال نتیجه‌گیری کرده بود اقدامات او ناقض هیچ قانونی نیست. مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا چند هفته پس از جنجال‌های رسانه‌های درباره ارتباط و مذاکره‌اش با مقام‌های روسی سرانجام روز سه‌شنبه از سمت خود استعفا داد و «کیث کلاگ» جانشین موقت او شد.

هم‌زمان با فراخوان برخی از نمایندگان و سناتورهای کنگره برای تحقیقات در این زمینه که فلین تا چه اندازه بحث امکان لغو تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را با سفیر این کشور در میان گذاشته است، سخنگوی کاخ سفید گفت: مشاور حقوقی این موضوع را بررسی کرده و معتقد است که مورد فلین «نه یک مسئله حقوقی که یک مسئله مربوط به اعتماد است.» اسپایسر تصریح کرد، وقتی رئیس‌جمهوری از موضوع گفت‌وگوی فلین با «سرگئی کسیلیاک» سفیر روسیه در واشنگتن، مطلع شد از مشاور حقوقی کاخ سفید خواست تا این مسئله را بررسی کند.

به گفته سخنگوی کاخ سفید، ترامپ از فلین نخواسته بود که موضوع تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را با دیپلمات روسی مطرح کند. باوجوداینکه بسیاری معتقدند استعفای فلین نشان‌دهنده اوج حملات مخالفان رابطه با روسیه به دولت ترامپ است، خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز روز گذشته در گزارشی نوشت: دلیل اصلی استعفای مایکل فلین –مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا - را باید در اختلافات عمیق در نظام آمریکا جستجو کرد. شبکه خبری راشاتودی به نقل از گروهی از کارشناسان دلیل استعفای فلین را اختلاف‌نظر اعضای تشکیلات سیاسی آمریکا عنوان کرد.

مکالمه تلفنی فلین با کیسلیاک پیش از برگزاری مراسم تحلیف دونالد ترامپ –رئیس‌جمهور آمریکا- جنجال‌های زیادی را در پی داشت. این اقدام فلین به این دلیل که شهروندان عادی حق دخالت در سیاست خارجی را ندارند، غیرقانونی اعلام‌شده است. یکی از تحلیلگران سیاسی روس در مصاحبه با راشاتودی گفت: «برخی از اعضای دولت و مجلس آمریکا از رسوایی فلین به نفع خود استفاده کردند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا دولت ترامپ را متقاعد کنند نباید در روابط کنونی واشنگتن و مسکو تغییری ایجاد کند». این تحلیلگر در ادامه افزود: «استعفای فلین نشان‌دهندهٔ ضعف‌هایی در دولت جدید آمریکا است. ترامپ و دولتش از اهرم فشار سیاسی برای دفاع از موقعیت خود استفاده نکردند».

 «پاول پودسنی» عضو موسسه مطالعات آمریکا و کانادا واقع در مسکو در این خصوص اعلام کرد استعفای فلین به دلیل اختلاف‌نظر داخلی اعضای دولت جدید آمریکا است. پودسنی گفت: «افرادی که در دولت ترامپ هستند نظرات بسیار متفاوتی دارند و برخی از آن‌ها هرگز باهم ملاقات نداشته‌اند. درنتیجه چنین تنش‌هایی قابل پیش‌بینی است». اما پس‌ازآنکه مشخص شد رئیس‌جمهور آمریکا به‌رغم اطلاع از رسوایی مشاور امنیت ملی دولتش، در اخراج وی تعلل کرده، حالا ترامپ تحت‌فشار است تا درباره روابط با روسیه پاسخگو باشد. به نوشته روزنامه گاردین، نیویورک‌تایمز نیز گزارش داد، عوامل اف‌بی‌آی اندکی پس از مراسم تحلیف ترامپ از فلین بازجویی کردند. هم‌زمان با افشای اطلاع قبلی ترامپ از رسوایی فلین، دموکرات‌های آمریکا خواستار تحقیقات مستقل درباره تماس‌های تلفنی فلین با سفیر روسیه شدند و اینکه مشخص شود ترامپ چه چیزهایی می‌دانسته و چه زمانی.

یکی از جمهوری‌خواهان ارشد وعده داده تا این مسئله را به‌طور «جامع» بررسی کند اما هم‌حزبی‌های او چندان تمایلی ندارند. مقام‌های کاخ سفید در حالی یک ماه پس از رئیس‌جمهوری شدن ترامپ درگیر رسوایی شدند که گزارش‌هایی از بی‌نظمی و اختلال عملکرد در کاخ سفید منتشر می‌شود. آن‌ها همچنین مورد سؤال قرار گرفتند که چرا همان دو هفته پیش که متوجه شدند، اقدامی انجام ندادند؛ خصوصاً آنکه وزارت دادگستری آمریکا هشدار داده بود ممکن است این ژنرال بازنشسته هدف اخاذی روس‌ها قرار بگیرد.

سخنگوی کاخ سفید گفته است که ترامپ اولین بار در ۲۶ ژانویه (هفتم بهمن) از ماجرای فلین و اینکه او مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا را گمراه کرده، آگاه شده است. به گفته شان اسپایسر، مایکل فلین تا ۱۳ فوریه به اطلاعات فوق محرمانه دسترسی داشته است. رسوایی نفوذ روسیه در کاخ سفید، سه‌شنبه‌شب پس‌ازآن بالا گرفت که مشخص شد برخی از مشاوران کارزار انتخاباتی ترامپ گاهی تماس‌هایی با مقام‌های اطلاعاتی روسیه داشته‌اند. در همین حال شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد، مشاوران عالی‌رتبه نزدیک به دونالد ترامپ در طول کمپین‌های انتخاباتی مکرراً با روس‌هایی که برای مقام‌های اطلاعاتی آمریکا شناخته‌شده بودند، تماس داشتند.

نظرات
آخرین اخبار