کد خبر: 5742
تاریخ انتشار: 27 بهمن 1395 - 14:48
روحاني در ديدار با وزير خارجه لوكزامبورگ مطرح كرد:
حسن روحاني رييس جمهوري كشورمان تقويت همكاري هاي اقتصادي با لوكزامبورگ را كه به بهشت مالي اروپا مشهور است، فرصتي تاريخي براي بسط پيوندهاي مشترك اقتصادي ميان ايران و اتحاديه اروپا عنوان كرد.

به گزارش فراتاب، ژان اسلبورن وزير خارجه لوكزامبورگ كه در فاصله زماني كمتر از چند ماه براي دومين بار به ايران سفر كرده است، پس از ديدار روز يكشنبه خود با محمدجواد ظريف وزير امور خارجه و علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان، يك سند همكاري اقتصادي مهم در حمايت از سرمايه گذاري متقابل را نيز با علي طيب نيا وزير امور اقتصادي و دارايي به امضاء رساند.
وي در ادامه ديدارهاي خود در سفر دو روزه اش به تهران روز گذشته با حسن روحاني رييس جمهوري كشورمان نيز ملاقات كرد و با بيان اينكه مقصود از اين سفر نهايي كردن اسناد مورد توافق ميان ايران و لوكزامبورگ است، اظهار داشت: ما مصمم به توسعه همكاري ها با تهران در تمامي حوزه ها هستيم و علاوه بر امضاء سند حمايت از سرمايه گذاري و نهايي شدن آن، توافق نامه هاي ديگري را در حوزه هاي مالي در دستور كار خود قرار داده ايم. اسلبورن همچنين در اين ديدار ضمن اعلام حمايت كشورش از توافق هسته اي و اينكه ايران كشوري بزرگ در منطقه بوده و اتحاديه اروپا به نقش مهم و موثر ايران واقف است، اعلام كرد: توافق نامه ميان بانك هاي مركزي دو كشور نيز نهايي شده است.

پايبندي به برجام به شرط عمل به تعهدات
حسن روحاني هم در ديدار خود با اين مقام بلندپايه لوكزامبورگي با یادآوری روابط خوب دو کشور و اهمیت گسترش همکاری های مالی، بیمه ای و بانکی اظهارداشت: امروز کلید اصلی در همکاری های اقتصادی، مسایل بانکی و بیمه است و همکاری های دو کشور در این عرصه می تواند پایه بسیار خوبی برای تقویت بیش از پیش روابط مشترک اقتصادی باشد.
روحانی همچنين به فرصت های پسابرجام و زمینه های بکر سرمایه گذاری در بخش های نفت ، گاز ، پتروشیمی ، حمل و نقل ، معادن و صنعت در ایران اشاره کرد و اظهارداشت: ایران از یکسو می تواند بخشی از انرژی مورد نیاز اروپا را تامین کند و از سوی دیگر مسیر ترانزیتی مهمی برای پیوند اروپا به اقیانوس هند و منطقه شرق آسیا باشد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان روابط تاریخی و سنتی ایران و کشورهای اروپایی گفت: با حل موضوع هسته ای و توافق برجام، زمینه برای توسعه و تعمیق هر چه بیشتر این همکاری ها آماده است.
روحانی در ادامه به مسایل مهم منطقه ای و بین المللی اشاره کرد و اظهارداشت: مسایل و مشکلات فراوانی نظیر تروریسم و افراطی گری فرا روی همه ما است و حل آنها تنها با یک اراده قوی‌تر و همکاری بیشتر میسر است و رایزنی و همکاری ایران و اتحادیه اروپا می تواند بسیاری از این مشکلات را کاهش دهد.
وي با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان ناقض هر موافقتنامه ای که آن را امضا کرده باشد، نبوده و تا زمانی که طرف های مقابل به تعهداتشان پایبند باشند ، پای تعهدات و امضای خود خواهد ایستاد، گفت: برجام توافقی است که با رویکرد برد – برد تدوین و امضا شد و امروز همگان باید برای تداوم این توافق تلاش کنند چرا که هر حرکتی در راستای تضعیف آن، می تواند همه کشورها را در روند حل مسایل منطقه ای و جهانی، نسبت به کارایی مذاکره و توافق، بدبین و ناامید کند. روحانی یادآور شد: در منطقه از جمله در سوریه، عراق، یمن و افغانستان، مشکلات فراوانی بویژه تروریسم وجود دارد که ایران و اتحادیه اروپا باید با رایزنی یکدیگر، برای کاهش و در نهایت حل این مشکلات تلاش کنند.

منبع: روزنامه تعادل

نظرات
آخرین اخبار