درباره سرطان بیشتر بدانیم! | فراتاب
کد خبر: 5737
تاریخ انتشار: 27 بهمن 1395 - 12:45
ثریا مردانپور
بدن انسان از واحد کوچکی به نام سلول ساخته شده که تعداد آن بین 5 تا70 تریلیون تخمین زده شده است. هرگاه به هر دلیلی یکی از این سلولها از مدار رشد اصلی خارج شود و تکثیر مهار نشده سلولی اتفاق بیفتد سرطان ایجاد می شود.

فراتاب ـ گروه سلامت: سرطان (cancer) یا نئوپلاسم به همه انواع تومورهای بدخیم گفته می شود. هرگاه سلولی سرطانی شود بقیه سلولهای نزدیک به خود را نیز از مدار رشد و فعالیت اصلی خارج می کند و ایجاد یک توده تومورال می کند. گاهی سلولهای سرطانی با دست اندازی به مراکز دورتر و پرفعالیت بدن مانند: ریه، کبد، روده، مغز استخوان و... این اندام های حیاتی را درگیر بیماری می کنند که به این حالت متاستاز گفته می شود.

میزان وقوع انواع سرطان در زنان و مردان و شهرها و کشورها مختلف متفاوت است. به عنوان مثال: در آمریکا سرطان ریه دوبرابر ژاپن می باشد. اما سرطان معده در ژاپن بیشتر از 7 برابر آمریکا می باشد. اینکه در بعضی مناطق نوعی از سرطان بیشتر از بقیه انواع آن می باشد به سبک زندگی، شرايط آب و هوایی، تغذیه و... بستگی دارد.

عوامل موثر در ایجاد سرطان:

1. ژنتیک، اولین و مهمترین علت انواع سرطان شناخته شده است.

2. چاقی، مخصوصا چاقی شکمی  و چاقی موسوم به چاقی گلابی که در آن فرد در ناحیه شکم، باسن، پهلوها و ران چاق می باشد.

3. سیگار و سایر دخانیات نقش اساسی در سرطان ریه و گاهی سرطان معده و مری دارند.

4. مصرف الکل باعث سرطان دهان،حنجره، مری و کبد خواهد شد

5. غذاهای مانده و کپک زده.

6. غذاهای دودی شده،گوشت قرمز،غذاهای سوخاری و تست شده و...

7. اشعه (پرتوها) مانند: اشعه فرابنفش، خورشید، اشعه ایکس و...

8. عفونتهای باکتریایی و ویروسی مانند: سرطان دهانه رحم و پروستات به علت ویروس پاپیلومای انسانی HPV (زگیل تناسلی و...)

9. استرس: استرس در تمام بیماری‌ها دخالت مستقیم دارد و سرطان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

نکته: سبک زندگی در بروز سرطان بسیار مهم می باشد. هرچه فرد از الگوی مناسبی برای استراحت، تغذیه، ورزش، تنفس در هوای آزاد و... استفاده کند، احتمال سرطان کمتر خواهد شد.

پیشگیری: بهترین راه مبارزه با سرطان پیشگیری و تغییر مثبت سبک زندگی می باشد. که مهمترین موارد آن عبارتند از:

تغذیه سالم:پرهیز از مصرف غذاهای چرب، مانده، حاوی نگهدارنده، دودی شده، فراوری شده، فست فودها، غذاهای سوخاری،ته دیگ، نان های سوخته و...

ورزش و پیاده روی: ورزش باعث می شود که سموم بدن از طریق تعریق، افزایش ضربان قلب به میزان 140 ضربه در دقیقه، سوزاندن چربی های بدن و پاک سازی  کبد می شود. سلولهای سرطانی در حین ورزش و پیاده روی رشد کمتری دارند و گاهی متوقف می شوند.

الگوی خواب مناسب: یعنی 6 الی 7 ساعت خواب مفید از 11 شب تا 6 الی 7صبح؛ زیرا در این زمان اکثر هورمونهای بدن در پایین ترین سطح خود هستند و هورمونهای تنظیم کننده اعمال ارگانهای بدن در ساعات خاصی از شب در حالت خواب عمیق ترشح می شوند

هوای آزاد: هوای آزاد باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود و باعث ایجاد افزایش هورمون های سروتونین و...می شود

 چک آپ بدن: آزمایشات سالانه، توجه ویژه به علایم غیرطبیعی بدن، معاینه سینه ها در زنان و حتی آقایان، تست پاپ اسمیر برای زنان بصورت سالانه (البته در افراد در معرض خطر و کسانیکه شریک جنسی متعدد دارند و یا افراد دارای سابقه خانوادگی باید هر 6ماه تکرار شود)

درمان: درمان سرطان شامل انواع: جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی، ژن درمانی، فیزیو تراپی و... می باشد.

 

ثریا مردانپور

عضو گروه علمی و پزشکی فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار