کد خبر: 571
تاریخ انتشار: 22 اسفند 1394 - 12:40
پوتین روز جمعه در دیدار با وانگ یی وزیر خارجه چین گفت: در ابتدای دیدار می خواهم به سطح عالی روابط روسیه و چین اشاره کنم و دو کشور در عرصه بین المللی و نیز حوزه های مهمی همچون اقتصادی و انسانی به همکاری های خود ادامه می دهند.

فراتاب -پوتین روز جمعه در دیدار با وانگ یی وزیر خارجه چین گفت: در ابتدای دیدار می خواهم به سطح عالی روابط روسیه و چین اشاره کنم و دو کشور در عرصه بین المللی و نیز حوزه های مهمی همچون اقتصادی و انسانی به همکاری های خود ادامه می دهند.
بر اساس اطلاعات دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین با بیان این که مشارکت راهبردی روسیه و چین توسعه می یابد، به برنامه دیدار خود از چین در تابستان آینده اشاره کرد و گفت: امیدوارم دیدار خوبی داشته باشم و مذاکرات دوستانه و مشروح با رئیس جمهوری چین انجام دهم.
وزیر خارجه چین هم به نوبه خود در این دیدار با اشاره به این که در سال جاری پانزدهمین سالگرد امضای قرارداد دوستی و همکاری و حسن همجواری میان روسیه و چین برگزار می شود، گفت: امیدواریم که برگزاری این رویداد مهم فرصت خوبی را برای توسعه همه جانبه مشارکت و همکاری های راهبردی میان دو کشور را فراهم کند.
وانگ یی گفت: اطمینان داریم که روسیه با وجود مشکلات به پیشرفت و توسعه ادامه خواهد داد. روسیه در طول تاریخ خود با آزمایش های بسیار جدی مواجه شده و بدون شک تحت رهبری پوتین ملت روسیه از عهده حل تمام مسایل ازجمله مشکلات مربوط به رشد اقتصادی برمی آید.
وزیر خارجه چین همچنین به عزم کشورش برای توسعه روابط اقتصادی با روسیه اشاره کرده و در همین حال خاطرنشان کرد: حجم مبادلات اقتصادی میان روسیه و چین در سال گذشته نسبتا کاهش یافت. این وضعیت به دلیل کاهش قیمت کالاهای اساسی به وجود آمده است. اما در عمل کمیت و کیفیت همکاری های بازرگانی و سرمایه گذاری های دو کشور توسعه می یابد.
وی افزود: در سال گذشته میزان نفت چین از روسیه 28 درصد و ماشین الات صنعتی و کالاهای مرتبط با فناوری های پیشرفته بیش از 30 درصد افزایش یافته و این امر نشانگر پتانسیل و امکانات گسترده توسعه همکاری ها میان دو کشور در عرصه های مختلف است.
وانگ یی گفت: برای تشریک مساعی با روسیه به منظور گسترش این همکاری ها و ارتقاء سطح مشارکت راهبردی میان دو کشور آمادگی داریم.
وزیر خارجه چین امروز با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار و دو طرف در خصوص موضوعات مختلف دوجانبه و مسایل منطقه ای بین المللی و منطقه ای ازجمله مساله سوریه و مساله هسته ای کره شمالی گفت و گو و تبادل نظر کردند.

نظرات
آخرین اخبار