کد خبر: 5686
تاریخ انتشار: 19 بهمن 1395 - 17:40
تداوم جدال لفظي ميان ايران و آمريكا:
سناتور برني سندرز يكي از نامزدهاي حزب دموكرات در انتخابات درون حزبي رياست جمهوري آمريكا در واكنش به اقدامات ترامپ تاكيد كرده است كه ما یک دموکراسی هستیم نه نمایش یکنفره؛ ما شرکت تجاری دیگری برای ترامپ نیستیم.

به گزارش فراتاب، بروز چالش هاي جديد ميان ايران و آمريكا در پي به قدرت رسيدن دونالد ترامپ با باز توليد شدن نوعي جنگ لفظي توام با اقدامات عملي از سوي دو طرف، همچنان از مهمترين موضوعات در عرصه سياسي داخلي و خارجي كشور است. نشست خبري بهرام قاسمي سخنگوي وزارت خارجه كشورمان نيز روز گذشته با همين محوريت و سعي در پاسخگويي به اقدامات اخير آمريكايي ها و چالش هاي موجود به كار خود پايان داد.
فارغ از اين سوال كه چرا دستگاه سياست خارجي ما به جاي تبيين راهبردهاي عملي صورت گرفته و گزارش در خصوص جديدترين تحولات صورت گرفته در سياست خارجي كشور، بيشتر زمان خود را در اين جلسات به پاسخگويي و رفع اتهام مي گذارند؟ اما توجه به موضع گيري رسمي سخنگوي وزارت خارجه در اين يك هفته جنجالي خالي از اهميت نيست.

بايد صبر كرد و عجول نبود
قاسمي در اين نشست كه با حضور نمايندگان رسانه هاي داخلي و خارجي برگزار شد، مباحث دفاعي كشور كه يكي از موارد اتهام زني به ايران در طول يك هفته گذشته بود را موضوعي در راستاي حفظ منافع و كيان كشور دانست و اعلام كرد كه ديگران حق صحبت كردن در اين خصوص را ندارند. وي در مورد اقدامات اخير ترامپ نيز گفت كه نيازي به محك زدن او نداريم چرا كه كار وي از محك زدن گذشته است.
قاسمي در مورد صحبت هاي اخير نزديكان ترامپ بر عليه كشورمان با بيان اينكه ما به اين گونه سخنان عادت داريم، اظهار داشت كه منتظر هستیم که وضعیت به جلوتر برود تا بتوانیم ارزیابی دقیق‌تری از دولت آمریکا داشته باشیم. باید صبر کرد و خیلی عجولانه صحبت نکرد. وي تاكيد كرد كه ما در مقابل اقدامات غیرمنصفانه و غلط واشنگتن واکنش خواهیم داشت و یکی از تصمیمات در این ارتباط انجام برخی از اقدامات خاص از سوی تهران بوده است. در همین چارچوب اعلام کرده‌ایم که موسسات و شرکت‌های آمریکایی که در کمک به گروه‌های تروریستی تکفیری از جمله داعش و سرکوب مردم مظلوم فلسطین به وسیله رژیم صهیونیستی نقش داشته‌اند را در لیست تحریم قرار خواهیم داد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنين در خصوص فرمان اجرايي ترامپ مبني بر منع ورود اتباع هفت كشور مسلمان به خاك اين كشور و لغو آن توسط دادگاه فدرال توضيح داد: اين تصميم اقدامي غير اخلاقي و غير منصفانه بود. باید صبر کرد و دید وضعیت در داخل خود آمریکا چگونه پیش می رود . البته اقدام قضایی که تاکنون صورت گرفته یک ضربه سنگینی را به پرستیژ رئیس‌جمهور جدید وارد کرد و از دیگر سو باید دید که این روند چه مسیری را طی می‌کند.
وي در پايان در خصوص اظهار نگراني هايي كه در مورد سرنوشت برجام در شرايط فعلي مي شود نيز به خبرنگاران گفت: تصور نمی‌کنیم که ترامپ بتواند برجام را یک طرفه و به راحتی نادیده بگیرد . این بحث ساده‌ای نیست. برجام حاصل مذاکرات چند جانبه است و قطعنامه شورای امنیت را به همراه خود داشته است.

سرنوشت برجام در روزهاي آتي مشخص مي شود
در حاليكه مايكل پنس معاون ترامپ جديداً اعلام كرده است كه ترامپ طي روزهاي آينده تصميم خود را درباره برجام اتخاذ مي كند، رييس جمهوري آمريكا در گفت و گويي اختصاصي با شبكه فاكس نيوز مجدداً برجام را بدترين توافق از نوع خود توصيف كرد و گفت كه اين اقدام اوباما مايع شرمساري است. وي تصريح كرد كه ما 1.7 ميليارد دلار پول نقد به ايراني ها داده ايم اما آنها علاوه بر اينكه به ما احترام نمي گذارند، كاملاً نسبت به آمريكا بي اعتنا نيز هستند. پس تحريم هاي جديد عليه ايران تازه اول راه است.
در همين رابطه علي اكبر صالحي رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان طي بازديدي كه از خبرگزاري فارس داشت، در مورد ترامپ و اقدامات وي توضيح داد: با آمدن ترامپ دنيا در يك ابهام قرار گرفته است. تصورم اين است كه ترامپ براي حل مشكل خودش از موضوع ايران استفاده خواهد كرد. در نتيجه بايد خيلي هوشيارانه برخورد كنيم تا تبديل به نقطه ايجاد اشتراك در كمپ آنها نشويم.

هيچ ارتباطي ميان ايران و تروريسم وجود ندارد
گسترده تر شدن دامنه اختلافات ميان ايران و آمريكا و اقدام اين كشور در اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران، در روز هاي اخير با واكنش هاي بين المللي زيادي نيز مواجه شده است. در تازه ترين واكنش ها ديمتري پسكوف سخنگوي ولادمير پوتين رييس جمهوري اين كشور با اعلام اينكه با سخنان ترامپ مبني بر حمايت ايران از ترورسيم مخالفيم، گفت كه كشورش با ايران روابط و مشاركت خوبي دارد و اين مشاركت با همكاري در عرصه هاي مختلف پيوند خورده است.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نيز در واكنش به ادعاها در مورد حمايت ايران از تروريسم تاکید کرد که هيچ ارتباطي ميان ايران و گروه هاي تروريستي وجود ندارد و ايران بايد بخشي از استراتژي جنگ عليه داعش باشد. وی همچنين افزود: ایران از طریق شبه‌نظامیان تحت حمایت خود در سوریه به درخواست دولت مشروع سوریه، در مبارزه علیه داعش نقش به سزایی ایفا می‌کند و این دقیقا همان چیزی است که ما مدت ها به دنبال آن بوده‌ایم؛ يعني "تشکیل یک جبهه جهانی متحد علیه تروریسم".
سرگئي ریابکوف معاون لاوروف هم با اظهار تاسف از وضع تحريم هاي جديد عليه ايران گفت كه آزمايش موشكي ايران ناقض برجام و قطعنامه 2231 شوراي امنيت نيست و اين موضع خود را به طرف آمريكايي اعلام كرده ايم. وي ضمن تاكيد بر اين نكته كه تحريم ابزار قابل قبولي براي حل اختلافات نيست، اظهار داشت: امیدواریم مطالعه و تعبیر دقیق مفاد برجام و قطعنامه برای تعیین سیاست واشنگتن در صدر قرار گیرد.

اعتراض شديد چيني ها به وضع تحريم جديد عليه ايران
از سوي ديگر لو كانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین نيز روز گذشته در واکنش به اقدام اخیر واشنگتن برای تحریم چند شرکت و شخص به اتهام ارتباط با برنامه موشکی ایران، گفت: پکن نسبت به وضع تحریم‌های جدید از سوی آمریکا پس از آزمایش موشکی در ایران که شامل شرکت‌های چینی نیز می‌شود، معترض است. وي همچنین تاكيد كرد که کشورش کماکان با هرگونه تحریم یک‌جانبه، به ویژه آنهایی که کشوری ثالث را هدف قرار می‌دهد، به‌طور قوی مخالف است.

ما شرکت تجاری دیگری برای ترامپ نیستیم
اما اعتراض ها به اقدامات دونالد ترامپ و تيم او در روزهاي اخير منحصر به روسيه و چين به عنوان متحدين استراتژيك ايران نبود. علاوه بر جامعه مدني آمريكا و اروپا و اعتراضات گسترده اي كه در مخالفت با سياست ها ترامپ صورت گرفته است، اين بار سياستمداران كهنه كار اقدامات وي را محكوم و مورد انتقاد شديد قرار دادند. جرمي كوربين رهبر حزب كارگر بريتانيا در همين خصوص در گفت و گويي با ايرنا، سیاست های ضدمهاجرتی ترامپ را مورد حمله قرار داد و گفت كه وي نیازمند درک بیشتری از مسایل است. وي همچنين تاكيد كرده است كه اعمال تحريم هاي بيشتر عليه ايران اقدام مناسبي نيست و من خواهان گسترش روابط با ايران هستم.
سناتور برنی سندرز يكي از نامزدهاي دموكرات ها براي انتخابات رياست جمهوري اين كشور كه به نظر كارشناسان در صورتيكه وارد كارزار انتخاباتي با ترامپ مي شد، امروز سرنوشت رياست جمهوري در اين كشور كاملاً متفاوت بود نیز در واکنش به تصمیم های اخیر دونالد ترامپ در توییتی از تک روی وی انتقاد کرد. سندرز در این توییت تاكيد كرده است كه ما یک دموکراسی هستیم نه نمایش یکنفره؛ ما شرکت تجاری دیگری برای ترامپ نیستیم.
مادلین آلبرایت وزیر خارجه پیشین آمریکا هم يكي ديگر از منقدين سرسخت ترامپ در طي روزهاي گذشته بود. وي روز يك شنبه در گفت و گو با شبکه خبری سی.ان.ان در اعتراض به اقدامات ترامپ، نوك پيكان حمله را به سمت استيون بنن مشاور عالي ترامپ نشانه گرفته و گفته است كه اين شخص پشت تصمیم های کلیدی و جنجال برانگیز ساکنان جدید کاخ سفید است و از او بايد به عنوان عروسک گردان کاخ سفید نام برد. آلبرایت در بخش ديگري از سخنان خود با تاکید بر اینکه بنن یکی از دردسرساز ترین چهره های تیم دونالد ترامپ است، پیوستن وی به شورای امنیت ملی آمریکا را محکوم کرده است.

منبع: روزنامه تعادل

 

نظرات
آخرین اخبار