کد خبر: 5681
تاریخ انتشار: 19 بهمن 1395 - 09:34
در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران برگزار شد:

فراتاب - گروه اجتماعی: همایش «نگاهی جامعه شناختی به کردستان: روایت کولبران» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران با حضور تنی چند از اساتید، پژوهشگران و علاقمندان به مساله کولبران برگزار شد. در این همایش پنج سخنران مختلف به بیان دیدگاههای خود پرداختند. دکتر رحیم فرهمند در ابتدا ضمن اشاره به چگونگی حادث شدن ماجرا، از زندگی سخت کولبران کرد و دیگر حاشیه نشینان ایرانی ابراز تاسف کرد، او افزود ایران می بایست به موضوع رشد و توسعه در مناطق کردنشین اهتمام ویژه ای به خرج دهد تا این مناطق تبدیل به الگویی برای سه منطقه کردنشین دیگر در ترکیه، سوریه و عراق شوند نه اینکه زنان و مردان و بسیاری از فارغ التحصیلان با مدارک لیسانس و فوق لیسانس مجبور به کولبری و کارهای پرخطر و پرمشقت شوند!

محمد رئوف مرادی سخنران دیگر مراسم، به بررسی کلی موضوع فقر و چرایی اجبار بخشی از مردم کرد برای کولبری پرداخت، وی نیز فقدان سرمایه گذاری و فقدان کار و راههای دیگر درآمدزایی را عامل اصلی گرایش بخشی از مردم کرد به کولبری قلمداد کرد. 

اردشیر پشنگ سخنران سوم این همایش، به ارائه مقاله ای تحت عنوان «کولبری؛ از روایتی تراژیک تا یافتن راهکاری استراتژیک!» دست زد و در آن فقدان توسعه و توجه لازم به این امر را عامل اصلی مشکلات در این مناطق خواند و برای خروج تدریجی از این وضعیت راهکارهایی در سه بازده زمانی کوتاه، میان و بلند مدت ارائه نمود و البته وجود نوعی اراده لازم سیاسی و ملی را لازمه عملیاتی کردن این راهکارها دانست.

دکتر محمدسالار کسرایی دیگر سخنران این همایش هم به این موضوع اشاره کرد که علت اصلی اتفاقاتی این چنین شکست خوردن تمامی پروژه ها و طرح های توسعه در کشور بوده است. وی ضمن بررسی طرح های مختلف توسعه از قبل از انقلاب که از سال 1327 شروع شده تا آخرین طرحی که در جمهوری اسلامی در حال اجراست، گفت همه این طرحها را می توان شکست یافته تلقی کرد چرا که نتوانسته اند به هدف برسند.

دکتر سیدجواد میری آخرین سخنران همایش بود که وی نیز ضمن بررسی موضوع کولبری، تاکید کرد در نظام جمهوری اسلامی که هدف اصلی آن معنوی کردن و رهنمون ساختن مردم به سوی اررزشهای آسمانی است، اگر معیشت در وهله اول دچار مشکل شود، نمی توان به مرحله بعد رسید چرا که طبق آیات قرانی و احادیث مخنلف تاکید شده است، کسی که مشکل اقتصادی داشته باشد ایمانش هم دچار مشکل می شود، پس می بایست به حل مشکل معیشت کولبران و دیگر مردم و گروههای ضعیف کشور همت گمارد.

 

برای دیدن تصاویر در اندازه اصلی روی آنها کلیک کنید

 

نظرات
آخرین اخبار