یمن آوردگاه نخست نظامی میان ایران و دولت ترامپ | فراتاب
کد خبر: 5663
تاریخ انتشار: 17 بهمن 1395 - 10:31
بنیاد کارنگی پیش بینی کرد:
عقب نشاندن حوثی ها که متحد ایران به شمار می رود نخستین هدف منطقه ای دولت ترامپ در خاورمیانه به نظر می رسد

فراتاب گروه بین الملل: به نظر می رسد آمریکایی ها بدنبال آن هستند تا در یمن به نوعی سیاست عملگرایانه و مواجهه جویانه خود با دولت ایران را نشان دهند، اقدامی که حاکی از سیاست های سخت و آماده درگیری این کشور برای آنچه که عقب راندن ایران از منطقه نامیده اند، می تواند خواند.

دولت ترامپ اقدام‌های خود علیه حوثی ها در یمن را آغاز کرده که باید گفت، این کار، بخشی از طرح بزرگ‌تر آمریکا برای مقابله با ایران و متحدان ایران در یمن است. روز پنجشنبه، ایالات متحده یک ناو جنگی به آبهای یمن فرستاده و اکنون در حال ارزیابی اقدام‌های سخت تر از جمله استفاده از پهپادهای نظامی و اعزام مشاوران برای کمک به نیروهای متحد خود در یمن است.

به گزارش «قانون»؛ نشریه فارین پالیسی در نوشته‌ای به قلم «پل مک لری» و «دن دی لوس» با اشاره به مطالب بالا به نقل از مقامات امنیتی و نظامی در تیم ترامپ که نام آن‌ها فاش نشده است نوشت: خواست قوی برای عقب راندن ایران با استفاده از ابزار تهاجمی در یمن در دولت جدید آمریکا وجود دارد. به گفته این مقامات نظامی با توجه به سخنان رسمی و سری رد و بدل شده در کاخ سفید، احتمال بسیاری وجود دارد که آمریکا مستقیم وارد جنگ یمن شده و به حمایت از عربستان سعودی و امارات در برابر حوثی ها بپردازد.

اکنون مشاوران دولت ترامپ، یمن را یک صحنه نبرد جدی و مهم برای نشان دادن سیگنال های رویکرد جدید آمریکا به ایران و گسست از آنچه شکست اوباما در راه محدود سازی قدرت گیری ایران در منطقه خاورمیانه می دانند، مد نظر دارند. اما به گفته نویسندگان فارین پالیسی این امر می تواند ریسک و خطر انتقام جویی ایران از آمریکا در سوریه و عراق را افزایش دهد و یا حتی ریسک درگیری با ایران در یک جنگ تمام عیار.

 

یمن اولین صحنه رویارویی نظامی آمریکا با ایران است

آمریکا در اولین پاسخ به حمله نیروهای حوثی با یک قایق انتحاری به شناور عربستان در خلیج عدن ناو جنگی USS Cole – که یک شناور حامل موشک های هدایت شونده است -  از مأموریت روتین خود در آب‌های خلیج فارس فراخوانده شده و در روز سه شنبه هفته گذشته به سمت تنگه باب المندب فرستاده شده است. این ناو همان ناوی است که در سال 2000 در بندر یمن در عدن مورد حمله القاعده قرار گرفت و طی آن 17 سرباز آمریکایی جان خود را از دست دادند.

این شناور قرار است اقدام به اسکورت شناورهایی کند که از سواحل یمن به سمت دریای سرخ حرکت می کنند؛ این همان نقطه‌ای است که در ماه ژانویه یک حمله موشکی از آن نقطه به ناو آمریکایی صورت گرفت و در ماه اکتبر سال گذشته نیز یک فروند ناو اماراتی در آن منهدم شد.

یکی از مقامات سنا و مشاور دولت ترامپ نیز به فارین پالیسی گفته است که ایالات متحده برای عقب نشاندن حوثی ها به عنوان متحد ایران در یمن موضوع استفاده از پهپادهای نظامی، اعزام مشاوران و کوماندوهای نظامی آمریکا، نیز از سوی دولت جدید مورد بررسی قرار دارد. همچنین بیان شده که قرار است در این زمینه در صدور فرامین لازم برای حمله به گروه‌های نظامی در یمن تسریع صورت گیرد؛چیزی که در دوره باراک اوباما نیازمند طی زمان و مشاورت بسیار بود. همچنین گفته شده از ارسال سلاح از سوی ایران به یمن (موضوعی که بارها از سوی آمریکایی ها به شکل ادعا مطرح شده) جلوگیری خواهد شد.

 این در حالی است که واشنگتن پیش از این نیز درگیر جنگ یمن بوده و از حدود دوسال قبل کمپین و ائتلاف عربستان علیه حوثی ها را در یمن با استفاده از اطلاعات نظامی و پهپادهای اطلاعاتی، و حمایت های لجستیکی پشتیبانی کرده است. اما در سال گذشته پنتاگون در پی نگرانی‌هایی از اقدام‌های ضد حقوق بشری عربستان در کشتار غیر نظامیان در یمن، بخش‌های مهمی از این حمایت را متوقف کرد.

دولت اوباما موضوع تهدید حوثی ها در یمن را اساساً در برابر تهدید القاعده در این کشور چندان مورد توجه قرار نمی داد، زیرا منابع اطلاعاتی آمریکا بر این باور هستند که القاعده هنوز خطرناک ترین و قابل ترین شبکه تروریستی در جهان است.

از سوی دیگر به نوشته نویسندگان فارین پالیسی، افزایش بیشتر دخالت های نظامی آمریکا در یمن ریسک بزرگی را در پی دارد. حمله هماهنگ کوماندو های آمریکایی به همراه نیروهای اماراتی بر علیه القاعده از سپتامبر 2014 تا کنون اولین نمونه از دخالت مستقیم آمریکا در یمن بوده است. این مسأله موضوع ارسال نیروهای آمریکایی به یمن را مطرح می کند که قطعاً تلفات غیر نظامی بیشتری را در پی خواهد داشت و همچنین خطر بزرگی برای نیروهای آمریکایی در این کشور است.

کاترین زیمرمان، پژوهشگر آمریکن اینترپرایز در این خصوص نوشته است، افزایش فشارها و اقدام‌ها نظامی مستقیم علیه حوثی ها در یمن می تواند این گروه را بیش از پیش به سمت ایران متمایل کند و اکنون ترامپ به حمایت از دولتی در یمن مشغول شده که در بخش شمالی یمن در نظر اکثریت مردم غیر قانونی و نامشروع است.

منبع: قانون

نظرات
آخرین اخبار