کد خبر: 5660
تاریخ انتشار: 16 بهمن 1395 - 19:40
براساس آمار اشتغال زایی در آمریکا و در ماه ژانویه امسال با رشد مواجه شده و در عین حال سطح دستمزد ها نیز به طور پیوسته افزایش پیدا کرده است. این آمار نشان دهنده شروع خوب دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا در زمینه اشتغال زایی و اقتصاد است.

به گزارش فراتاب به نقل از رویترز و براساس نظر سنجی هایی که توسط این خبرگزاری انجام شده در بخش های غیرمرتبط با کشاورزی، ماه گذشته 175 هزار شغل جدید ایجاد شد. با توجه به گرم شدن هوا، بخش ساخت و ساز نیز افزایش شاغلین را در خود می بیند. در ماه دسامبر در حدود 156 هزار شغل در این بخش ایجاد شد.

یکی از قول های انتخاباتی دونالد ترامپ، افزایش 4 درصدی تولید ناخالص ملی درآمریکا بود. این افزایش تولید ناخالص داخلی قرار بود که براساس طرح هایی برای کاهش مالیات ها، کاهش مقررات مرتبط با کسب و کار، افزایش هزینه ها در بخش زیرساخت ها و بستن قراردادهایی است که به نفع اقتصاد این کشور است. با اینکه جزئیات این طرح ها تاکنون اعلام نشده اما اعتماد مصرف کنندگان و فعالان بخش کسب کار بعد از پیروزی ترامپ در نوامبر امسال افزایش پیدا کرده است.

علیرغم این آمار ها، برخی از منتقدان در مورد رسیدن به رشد 4 درصدی تولید ناخالص داخلی و آمار های مربوز به اشتغال کامل به دیده شک و تردید نگاه می کنند. رشد تولید ناخالص از زمان بحران اقتصادی سال 2007-2008 بیشتر از 2.6 درصد نیست. کریس راپکی (Chris Rupkey) اقتصاد دان ارشد گروه مالی MUFG Union Bank در نیویورک به رویترز گفت: گذشت زمان ثابت خواهد کرد که آیا ترامپ می تواند این رشد را در بخش اشتغال نگه دارد یا نه. این کار دشواری است که فرصت های شغلی از دست رفته در اواخر دهه 90 را به طور کامل به بازار کار بازگرداند.

با توجه به حداقل دستمزد در بسیاری از ایالات های آمریکا، میانگین درآمد برای هر ساعت کار از 0.3 درصد به 0.4 درصد در ماه دسامبر افزایش نشان می دهد. با این حال به نظر می رسد که افزایش سالانه دستمزد ها از 2.9 به 2.8 برسد که نشانگر کاهش حداقل دستمزد از ژانویه 2016 است.

افزایش دستمزد ها می تواند راه را برای افزایش نرخ بهره سالانه در آمریکا توسط فدرال رزرو باز کند. در زمینه آمار بیکاری، نرخ بیکاری در آمریکا 4.7 درصد پیشبینی می شود. سام بولارد(Sam Bullard) اقتصاد دان ارشد  شرکت هلدینگ خدمات مالی و بانکداری ولز فارگو (Wells Fargo Securities) در شهر شارلوت ایالت کارولینای شمالی گفت: رشد اشتغال ثابت به کاهش آمار بیکاری و افزایش دستمزد خواهد شد و می تواند فدرال رزرو  را برای افزایش نرخ بهره سالانه قانع کند.

روز چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد که نرخ بهره را بین 0.50 تا 0.75 درصد نگه می دارد. گفته می شود این کار باعث می شود که بازار اشتغال در آمریکا تا حدودی وضعیت بهتری پیدا کند. 

در گزارشی دیگر از رویترز روز جمعه وضعیت قیمت دلار بعد از دوازده هفته که با کاهش رو به رو بود افزایش پیدا کرد. روز پنجشنبه اعمال سیاست های سختگیرانه و غیرمنتظره  بانک مرکزی چین بر بازارهای کشورهای آسیایی تاثیر گذاشت در عین حال همچنان نگرانی های زیادی در مورد کارهای غیرمنتظره از سوی ترامپ وجود دارد. شاخص قیمت دلار در مقابل شش ارز معتبر در حدود 0.17 درصد افزایش پیدا کرد و به 99.962 درصد رسید.

براساس نظر سنجی رویترز از تعدادی از اقتصاددانان، در حدود 175 هزار شغل در بخش های غیرمرتبط با کشاورزی در ماه گذشته ایجاد شده که نسبت به ایجاد شغل در ماه گذشته با 156 هزار شغل افزایش را نشان می دهد. نرخ بیکاری نیز با 4.7 درصد در ماه ژانویه بدون تغییر مانده است.

تحلیلگران موسسه مورگان استنلی اعتقاد دارند که ارزش دلار به تصمیم فدرال رزرو بستگی دارد. این موسسه به ریاست هانس رده کر (Hans Redekker) به شمتریان خود این توصیه را می کند که شرایط برای بازگشت ارزش دلار مهیا است.

موسسه مورگان استنلی اعلام کرد: ادامه سیاست های فعلی پولی در اروپا، تعهد بانک مرکزی ژاپن برای کنترل نرخ بهره داخلی و کاهش ارزش یوآن چین توسط بانک مرکزی چین سه عاملی هستند که می توانند در بالا رفتن ارزش دلار تاثیر مثبتی داشته باشند.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار