قدرت ايران از مردم و ابزارهاي دفاعي اش نشات گرفته است | فراتاب
کد خبر: 5658
تاریخ انتشار: 16 بهمن 1395 - 18:11
پاسخ ظريف به جنجال آفريني هاي جديد ترامپ:
در پي فرمان دونالد ترامپ مبني بر منع ورود شهروندان ايراني به خاك آمريكا، وزارت خارجه كشورمان با حضور تيم ملي كشتي آزاد آمريكا به ايران مخالفت كرد.

ماجراي دنباله دار اظهارات و اقدامات دونالد ترامپ پس از تكيه زدن بر مسند رياست جمهوري آمريكا، بر خلاف پيش بيني هاي كارشناسان نه تنها تعديل نشده، بلكه به نظر مي رسد تصميمات جنجالي وي در كمتر از دوهفته از آغاز دولتش تشديد تر نيز شده است. در حاليكه جهان در شوك روي كارآمدن ترامپ در آمريكاست و شهرهاي اين كشور دستخوش ناآرامي هايي در اعتراض به سياست هاي وي شده است، دو اقدام اخير دولت آمريكا مبني بر منع ورود اتباع هفت كشور مسلمان به خاك آمريكا و همچنين ادعاهاي مطرح شده در خصوص آزمايش موشكي ايران بر دامنه چالش هاي پيش رو ميان ايران و آمريكا افزوده است.
ترامپ روز گذشته در پيامي توئيتري مجدداً ايران را تهديد كرد كه دارد با آتش بازي مي كند. هر چند بن رودز مشاور سابق امنيت ملي اوباما ادعاهاي ترامپ را مردود دانسته، اما مايكل فلين جانشين وي در دولت جديد آمريكا در نشست خبري خود در كاخ سفيد ادعا كرده است كه آزمايش موشكي اخير ايران بر خلاف قطعنامه 2231 شوراي امنيت است و آمريكا از امروز ايران را تحت نظر قرار خواهد داد. در همين حال باب كروكر سناتور جمهوري خواه و رييس كميته روابط خارجي آمريكا كه از هيچ اقدامي عليه اجراي برجام فروگذار نكرده است، در واكنش به مواضع ترامپ و مشاور امنيت ملي اش، آنها را دلگرم كننده توصيف كرده است.
همچنين آمريكايي ها در تازه ترين اقدامات چالش برانگيز خود فهرست تجهیزات پزشکی که برای صادرات به ایران نیازمند کسب مجوز ویژه هستند را به روز کرده و موارد بیشتری به این فهرست اضافه كردند. وزارت خزانه داري آمريكا در اين خصوص با صدور اطلاعيه اي 35آیتم تجهیزات پزشکی شامل دستگاه های تولید اکسیژن، پمپ‌های با قدرت پمپاژ بیش از یک لیتر در دقیقه، تجهیزات عکس برداری پزشکی تشخیص بیماری شامل تجهیزات عکس برداری گاما، تجهیزات عکس برداری لمسی و تجهیزات ترموگرافی را به ليست خود افزوده است.

سياست هاي دفاعي ايران منطبق بر حقوق بين الملل است
در تازه ترين واكنش ها به اقدامات و اظهارات دولتمردان آمريكايي عليه ايران، محمدجواد ظريف وزير خارجه كشورمان در پيامي توئيتري نوشت:‌ ما از تهدیدات نمی ترسیم، چرا که امنیت از مردم مان ریشه گرفته است. ما هرگز جنگی را آغاز نخواهیم کرد اما تنها می توانیم روی ابزارهای دفاعی خود متکی باشیم.
همچنين در خصوص منع ورود ايرانيان به خاك آمريكا و ادعاهاي مطرح شده در مورد آزمايش موشكي هفته گذشته ايران، همانطور كه پيشتر از سوي مقامات كشورمان اعلام شده بود، وزارت خارجه با حضور تيم ملي كشتي آزاد آمريكا به ايران براي برگزاري مسابقات جام جهاني كشتي مخالفت كرد. بهرام قاسمي سخنگوي وزارت خارجه در اين خصوص اظهار داشت: با توجه به سیاست های اتخاذ شده از سوی دولت جدید آمریکا ، وزارت امور خارجه به ناچار در شرایطی قرار گرفت که با سفر تیم کشتی آمریکا به ایران مخالفت کند.
قاسمي همچنين در واكنش به سخنان مايكل فلين مشاور امنيت ملي ترامپ آنها را تحريك آميز و تكراري قلمداد كرده و گفت: آزمایش های موشکی ایران هیچ مغایرتی با قطعنامه 2231 شورای امنیت ندارد و سیاست دفاعی مشروع ایران منطبق بر حقوق و مقررات بین المللی بوده و تحت هیچ شرایطی قابل مذاکره نیست. این سخنان در حالی بیان می شود که تلاش های ایران در مبارزه با گروه های تروریستی در منطقه خاورمیانه بر کسی پوشیده نیست؛ گروه هایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم مورد حمایت های مالی، لجستیکی و اطلاعاتی آمریکا و شرکایش قرار دارند. اگر همکاری صادقانه ایران با دولت های قانونی منطقه و نیروهای مسلح رشید و نیروهای مقاومت مردمی این کشورها در مبارزه با گروه های تروریستی از جمله داعش - که به گفته رییس جمهوری آمریکا ساخته و پرداخته دولتمردان آن کشور است - نبود، اکنون چند پایتخت کشورهای منطقه تحت سلطه این تروریستها بود و مبارزه بین المللی با تروریسم با پیچیدگی های بیشتری مواجه می شد.
قاسمي همچنين در ادامه به تصمیم اخیر دولت آمريكا در ایجاد محدودیت برای ورود شهروندان برخی کشورهای اسلامی به آن کشور اشاره کرد و گفت: این تصمیم نابجا و تبعیض آمیز که مورد انتقاد دولت ها و ملت ها در اقصی نقاط جهان از جمله در آمریکا قرار گرفته، یک بار دیگر حکایت از بی توجهی دولت مردان ایالات متحده به قوانین، مقررات و عرف بین المللی دارد. چگونه دستگیری و دست بند زدن به دستان یک کودک 5 ساله که مورد تایید کاخ سفید نیز قرار گرفته، مبارزه با تروریسم قلمداد می شود؟ چگونه نگهداشتن طولانی مدت افراد کهنسال در فرودگاه های آمریکا با قوانین حقوق بشری که آمریکا مدعی احترام به آنهاست مطابقت دارد؟
به گزارش ايرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه سیاست های منطقه ای ایران را کاملا شفاف و روشن اعلام و تصریح کرد: ما خواستار روابط دوستانه با همه کشورهای منطقه بر مبنای حسن همجواری، احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی کشورها هستیم. دولت آمریکا بجای تفرفه افکنی، از اقدامات جنایتکارانه جنگی در یمن که توسط شرکای خود و با تسلیحات آمریکایی انجام می شود فاصله بگیرد.
وي همچين افزود: ایران نسبت به اقدامات مغایر با تعهدات منطقه ای و بین المللی آمریکا هشدار داده و تاکید می کند که توسل به هرگونه تهدید نه تنها در تضاد با قواعد آمره حقوق بین الملل است بلکه ناکارآمدی آن در برابر عزم و مقاومت ملت بزرگ ایران برای دولت های متعدد آمریکا ثابت شده است.

چالش آمريكايي ها با خود ترامپ
از سوي ديگر علي اكبر ولايتي مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين الملل و رييس مركز تحقيقات استراتژيك نيز در واكنش به اقدامات و اظهارات ياد شده پس از ديدار خود با وزير دفاع ارمنستان به خبرنگاران گفت: این اولین بار نیست یک فرد بی تجربه از آمریکا ایران را تهدید می‌کند و ترامپ با گذر زمان می‌فهمد که این رجزخوانی‌های توخالی علیه ایران فقط از اعتبار آنها در افکار عمومی می‌کاهد. وي با بيان اينكه خود آمریکایی‌ها نیز از این افراط گرایی‌های ترامپ و اطرافیانش راضی نیستند، گفت: ایران به عنوان قدرت اول منطقه و با توانمندی بسیار بالا و ظرفیت‌های بسیار جدی دفاعی به هیچ وجه زیر بار هیچ تحمیلی نخواهد رفت و ما برای دفاع از خودمان از هیچ کشور و هیچ کسی اجازه نمی گیریم. وي همچنين تاكيد كرد: موشک‌های آزمایش شده، موشک های دفاعی است و ایران به فعالیت خود در حوزه دفاعی با قدرت ادامه خواهد داد.

هشدار روس ها به آمريكا
گفتني است اقدامات اخير دولت آمريكا در قبال ايران واكنش ساير كشورها را نيز در برداشته است. در همين راستا وزارت خارجه روسيه ضمن هشدار به آمريكا درباره پيامدهاي احتمالي وضع تحريم هاي جديد عليه ايران، اعلام كرد: مسکو خواستار خودداری از انجام هر گونه اقدام ضدبرجامی است.
از سوي ديگر در حاليكه اتحاديه اروپا نيز پيشتر از آمريكا خواسته بود با توجه به روند اجرای برجام، از انجام هرگونه اقدام بازدارنده خودداری کند، سخنگوی ترزا مي نخست وزیر انگلیس اعلام كرد كه وي قرار است در ديدار روز دوشنبه خود با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسراييل بر حمایتش از توافق هسته‌ای تاکید کند.
زیگمار گابریل معاون آنگلا مركل و وزیر امور خارجه جديد آلمان هم كه به تازگي به آمريكا سفر كرده است تاکید کرده است: لازم است هر کاری که ممکن است برای پیشرفت و ادامه اجرای توافق هسته‌ای با ایران انجام دهیم. من در سفرم به آمریکا هیچ نشانه‌ای ندیدم که واشنگتن بخواهد این توافق را نابود کند.

نظرات
آخرین اخبار