18 فرمان اجرایی برای نابودی میراث اوباما | فراتاب
کد خبر: 5657
تاریخ انتشار: 16 بهمن 1395 - 17:17
10 روز نخست ریاست جمهوری ترامپ حامل چه پیامی بود؟
بیش از 10 روز از آغاز ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» می‌گذرد و او در این مدت به‌جز تلاش برای تکمیل کابینه‌اش، اقداماتی را به اجرا گذاشته است که ازنظر بسیاری از مردم این کشور درواقع از بین بردن تمام میراث اوباما و ارزش‌های آمریکایی بوده است...

فراتاب - گروه بین الملل: بیش از 10 روز از آغاز ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» می‌گذرد و او در این مدت به‌جز تلاش برای تکمیل کابینه‌اش، اقداماتی را به اجرا گذاشته است که ازنظر بسیاری از مردم این کشور درواقع از بین بردن تمام میراث اوباما و ارزش‌های آمریکایی بوده است. بسیاری از کشورهای جهان هم‌اینک با نگرانی به امریکا و وضعیت این کشور در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ نگاه می‌کنند. او در این 10 روز نه‌تنها جامعه آمریکایی را با دستورات تازه‌اش غافلگیر کرد بلکه در بیرون از این کشور باعث به وجود آمدن موج جدیدی از اعتراض‌ها و نگران‌های راجع به آینده جهان شد.

رئیس‌جمهور بی‌تجربه آمریکا که کار مدیریت کشور را بارها با مدیریت بیزینس و تجارت خود مقایسه کرده است، با شعار «قدرتمند ساختن دوباره آمریکا» پا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری گذاشت. او این روزها نیز هر اقدامی که انجام می‌دهد از آن با عنوان یک‌قدم در راستای رسیدن به عظمت آمریکا یاد می‌کند. بااین‌حال این عظمت هنوز برای مردم امریکا و سایر کشورهای جهان ناشناخته است. اینکه ترامپ دقیقاً قصد دار چه نوع سیاستی در خصوص اداره کشور داشته باشد، از سؤالاتی است که هنوز بسیاری از کارشناسان جهان در پاسخ گفتن به آن درمانده‌اند. این ابهام در خط‌مشی سیاسی و اجرایی درنهایت باعث شده که اتفاقاتی که در درون آمریکا رخ می‌دهند بیشتر از سایر تئوری‌ها موردنظر قرار بگیرند.

بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده‌اند که ترامپ آمریکا را به سمت انزوا پیش خواهد برد. اولویت برای سیاست و اقتصاد آمریکا ازنظر ترامپ، متکی به نیروهای درون این کشور و ایجاد اشتغال برای آن‌هاست. با بهبود وضعیت معیشتی مردم او نیز می‌تواند سایر برنامه‌های پوپولیستی خود را دنبال کند. بااین‌حال رفتار او در 10 روز نخست دوران ریاست‌جمهوری‌اش نشان می‌دهد چندان هم نباید بر روی نظریه انزوای آمریکا صحه گذاشت چر که آمریکا اولین برنامه نظامی برون‌مرزی خود را در طول همین مدت رد یمن انجام داد و با کشتن غیرنظامیان و کشته شدن یکی از نیروی‌های آمریکایی ف مدعی شد ه توانسته تعدادی از سران قبایل طرفدار القاعده را نیز شکار کند. او بااین‌حال به نظر می‌رسد در مورد بسیاری از مسائل همچنان همان راه به‌شدت افراطی قبل از دوران ریاست جمهوری را در پیش بگیرد. ترامپ در هفته گذشته اعلام کرد که به نظر وزیر دفاعش برای استفاده نکردن از شیوه‌های شکنجه احترام می‌گذارد و درعین‌حال باوجود تمام فشارهای سران رژیم صهیونیستی اعلام کرد که به فکر بردن سفارت آمریکا به اورشلیم نیست.

بااین‌حال بازهم اقدامات دیگری وجود دارند که همچنان نشان می‌دهند باید درباره اقدامات افراطی ترامپ نگران بود و مهم‌ترین آن منع ورود اتباع 7 کشور مسلمان به آمریکا بود که سر صدای زیادی را نیز به وجود آورد. در زیر به 18 مورد از فرامین اجرایی ترامپ و تأثیرشان بر تحولات درونی و بیرونی جامعه آمریکا اشاره‌شده است.

 

لغو طرح اوباما کر

رئیس‌جمهور جدید آمریکا به‌تدریج در حال از بین بردن میراث «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا است و در این زمینه منتظر اقدام عمل کنگره برای لغو اقدامات اوباما نمانده است. اولین فرمان اجرایی ترامپ در روز تحلیف، شامل لغو طرح اوباماکر بود. این فرمان به وزیر بهداشت و خدمات انسانی و رؤسای دیگر دپارتمان‌ها و سازمان‌ها دستور داد تا اجرای هرگونه مفاد طرح خدمات درمانی اوباما که برای افراد یا ایالات آمریکا بار مالی دارند را به تعویق اندازند یا از آن صرف‌نظر کنند. طرح اوباما کر و یا لایحه بهداشت درمانی آمریکا، از دور دوم ریاست جمهوری اوباما همیشه محل بحث و اظهارنظرهای متفاوتی بود. برخی این طرح را سوسیالیستی و مخالف سیستم اقتصادی سرمایه‌داری آمریکا دانستند و از سوی دیگر طرفداران دولت آن را طرحی دانستند که می‌تواند جان بسیاری از آمریکایی‌ها را نجات دهد. اوباما و نزدیکانش هزینه و انرژی زیادی را صرف تبلیغات این طرح کردند و از تمام مردم آمریکا خواستند اگر طرح بیمه‌ای دقیق و حساب‌شده‌ای ندارند، از این طرح برای استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی استفاده کنند. بسیاری از مخالفان بر این باور بودند که با لغو این طرح گرچه راه برای اجرایی شدن طرح‌های جدید باز می‌شود اما بازهم مردم را در بلاتکلیفی طرح‌های درمانی سرگردان رها می‌کند و بسیاری از مردم از همان طرح‌های درمانی قبلی خود نیز نمی‌توانند استفاده کنند.

 

مسدود کردن تمامی مقررات

رئیس‌جمهور جدید آمریکا تمامی مقررات معوق و معلق را تا زمانی مسدود کرد که به‌طور مستقیم توسط دولت خود یا سازمان تحت رهبری نامزدی که خودش معرفی کرده است، تصویب شود. این اقدام تمامی قوانین و مقررات را به‌استثنای قوانین مربوط به بهداشت و درمان، ایمنی، مالی یا موضوعات امنیت ملی که دفتر مدیریت و مدیر بودجه تأییدشده بود را متوقف کرد. این مسئله بلاتکلیفی زیادی را با خود به همراه خواهد داشت و می‌تواند برای ماه‌ها مردم را در برخورد با قوانین و مقررات موردنیازشان با چالش مواجه سازد.

 

تثبیت سیاست سقط‌جنین «مکزیکوسیتی»

رئیس‌جمهور جدید آمریکا سیاست به‌اصطلاح «مکزیکوسیتی» را مجدداً مقرر کرد. این سیاست استفاده از پول مالیات‌دهندگان آمریکا برای تأمین بودجه سازمان‌های خارجی غیردولتی که سقط‌جنین را اجرا یا ترویج می‌دهند، ممنوع اعلام می‌کرد. «رونالد ریگان» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، قانون سقط‌جنین را به وجود آورده بود و از آن زمان به بعد رؤسای جمهور دموکرات آن را لغو کرده بودند و رؤسای جمهور جمهوری‌خواه آن را مجدداً از سرگرفته بودند. این طرح نیز مانند بسیاری از طرح‌های ترامپ نشان‌دهنده تلاش او برای پایین بردن میزان خدمات اجتماعی به شهروندانی است که تابعیت کشورهای آمریکای لاتین را نیز داشته‌اند و یا به‌صورت غیرقانونی در آمریکا حضور دارند.

 

لغو همکاری تجاری ترانس پسیفیک

فرمان اجرایی بعدی ترامپ، خروج آمریکا از همکاری ترانس-پسیفیک بود. باراک اوباما با 11 کشور دیگر اقیانوس آرام درباره این همکاری گفت‌وگو کرده بود. این توافق هرگز به تصویب سنا درنیامد به همین دلیل هیچ‌وقت اجرایی نشده بود. در عوض، دولت ترامپ می‌گوید که قصد دارد با هریک از این کشورها در خصوص توافقات دوجانبه وارد مذاکره شود. باوجود اینکه این طرح هیچ‌گاه اجرایی نشده بود اما بازهم به‌صورت نمادین نشان‌دهنده همکاری کشورهای حوزه اقیانوس آرام با آمریکا درزمینهٔ تجارت بود. با از بین رفتن این طرح نمادین، درواقع ترامپ این سیگنال را به کشورهای منطقه رسانده است که سعی دارد در حوزه اقتصادی سیاست انزوا را در پیش بگیرد و وارد طرح‌ها و برنامه‌هایی که می‌تواند منافع اقتصادی آمریکا را زیر سؤال ببرد نخواهد شد. این در شرایطی است که دولت کانادا به‌تازگی قرارداد تجاری بین اروپا و کانادا را امضا کرده و قرار است به‌زودی آن را به اجرا گذارد. این مسئله می‌تواند نشان‌دهنده پویایی اقتصاد کانادا و در مقابل آن انزواطلبی اقتصاد آمریکا باشد.

 

مسدود کردن نیروی کار فدرال در 23 ژانویه

ترامپ همچنین یک تفاهم‌نامه ریاست‌جمهوری صادر کرد که سازمان‌های دولتی را از استخدام کارکنان جدید منع می‌کرد. این فرمان شامل پرسنل نظامی نمی‌شود و رئیس هرسازمان اجرایی احتمالاً هر جایگاه و پستی را که شامل امنیت ملی یا مسئولیت‌های امنیت عمومی می‌شود را از این فرمان معاف می‌کنند. جمهوری خواهان همواره به طرح‌های کوچک‌سازی دولت وفادار بوده‌اند اما به نظر می‌رسد ترامپ قرار است این سیاست‌ها را به‌شدت به جلو پیش ببرد. او که وعده داده است نرخ بیکاری را کاهش خواهد داد، تصمیم دارد این کار را در بخش خصوصی و غیردولتی انجام داده و از بار مالی‌ای که بخش‌های دولتی را تهدید می‌کند، کم کند.

 

پیشبرد خط لوله نفت «داکوتا» و «کیستون ایکس ال»

ترامپ در دوران ریاست جمهوری نیز، ساخت دو خط لوله نفت بحث‌برانگیز داکوتا و کیستون ایکس ال را تأیید می‌کرد. فرمان اجرایی در خصوص خط لوله نفت داکوتا درواقع دستور تسریع بررسی و تأیید باقیمانده ساخت این خط لوله و عملیات خط لوله توسط ارتش کارکنان مدنی و سپاه نامی مهندسان آمریکا را صادر می‌کند. فرمان خط لوله کیستون ایکس ال، شرکت انرژی کانادا (ترنس کانادا) که حامی این خط لوله است را دعوت می‌کند فرم تقاضا برای دریافت مجوز ساخت این خط لوله را به رئیس‌جمهور آمریکا تحویل دهند و همچنین به وزارت خارجه آمریکا دستور می‌دهد که ظرف 60 روز تصمیم نهایی را دراین‌باره اتخاذ کنند. این در شرایطی است که ساخت این دو خط لوله همواره با اعتراضات گسترده‌ای روبه‌رو بوده است. خط لوله نفتی داکوتا که توسط اوباما مسکوت گذاشته‌شده بود، باعث به وجود آمدن اعتراضات زیادی توسط بومیان آمریکایی شده بود و آغاز دوباره اجرایی کردن آن بازهم می‌تواند باعث ایجاد اعتراضات گسترده‌ای در ایالت‌های شمالی آمریکا شود.

 

تسریع بررسی محیطی پروژه‌های زیرساختی در 24 ژانویه

ترامپ با صدور یک فرمان اجرایی، دستور بررسی سریع محیطی پروژه‌های زیرساختی که اولویت بالایی دارند را اعلام کرد. این فرمان تصریح می‌کند که پروژه‌های زیرساختی آمریکا در جریان پروسه‌ها و رویه‌های سازمانی تا حد زیادی و به‌صورت روزمره به تعویق افتاده است. این فرمان به رئیس شورای کیفیت محیطی کاخ سفید دستور می‌دهد یک‌رویه سریع و یک ضرب‌الاجل برای بررسی محیطی و تأیید پروژه‌های زیرساختی که اولویت بالایی دارند، ایجاد کند.

 

تقویت خط لوله «ساخت آمریکا» و بررسی قوانین تولید داخلی

این تفاهم‌نامه به وزیر تجارت آمریکا دستور می‌دهد تا طرحی را ایجاد کند که طبق آن ایجاد، تعمیر یا گسترش خطوط لوله در آمریکا حتی‌الامکان، با استفاده از مواد و تجهیزات آمریکایی صورت گیرد. اتکا به تولید و توان دالی یکی دیگر از برنامه‌هایی است که به‌شدت توسط ترامپ دنبال می‌شود. او علاوه بر این در کنفرانس‌های مطبوعاتی خود نیز به شرکت‌های آمریکایی که خواهان حضور در کشورهای خارجی و استفاده از نیروی کار ارزان این کشورها بودند، هشدار داد که مالیات‌های سنگینی را بر آن‌ها اعمال می‌کند و به‌جای آن درصورتی‌که تصمیم بگیرند در داخل خاک آمریکا اقدامات تجاری خود را پی بگیرند، از شرایط خوب و کمک‌های مالی دولت بهره‌مند خواهند شد. ترامپ با صدور یک فرمان اجرایی، به وزیر تجارت آمریکا دستور داد تا با سهامداران برای بررسی تأثیر قوانین فدرال بر تولید داخلی تماس بگیرد و بعد از بررسی این مسئله، یک فرایند ساده و سریع برای دادن مجوز به تولیدکنندگان داخلی به وجود آورد.

 

افزایش اقدامات امنیت مرزی

ترامپ یک فرمان اجرایی را به امضا درآورد که طبق 4 آن به وزیر امنیت داخلی دستور داد تا برنامه‌ریزی، طراحی و ساخت یک دیوار در امتداد مرز آمریکا-مکزیک را آغاز کند و همچنین در نزدیکی مرز مکزیک بازداشتگاه‌هایی را احداث کند تا در خصوص درخواست‌های پناهندگی حکم و داوری کند. این حکم همچنین به وزیر امنیت داخلی آمریکا دستور داد تا 5 هزار مأمور گشت‌زنی مرزی دیگر را استخدام کند. وزیر امنیت داخلی آمریکا همچنین موظف است تا سیاست «بگیر و آزاد کن» را پایان دهد و اقداماتی را برای تقویت مقامات اجرای قانون ایالتی و محلی را برای آنکه به‌عنوان افسران مهاجرت فعالیت کنند، صورت دهد. این یکی از مهم‌ترین اقدامات ترامپ بعد از حضور در کاخ سفید است و متضمن اجرایی شدن مهم‌ترین و معروف‌ترین شعار او درزمینهٔ کشیدن دیوار در مرز با مکزیک است. این دستور اجرایی به‌شدت با مخالفت مردم روبه‌رو شده و در بسیاری از شهرهای آمریکا اعتراضات گسترده‌ای علیه این شعار و این برنامه شکل گرفت. بااین‌حال باوجود اینکه مسئولان مکزیکی نیز با این مسئله مخالفت دارند، ترامپ اصرار دارد که این قانون را به اجرا گذارد و باید دید آیا درنهایت مکزیک حاضر می‌شود پول ساخت این دیوار را به امریکا بپردازد؟

 

تحت پیگرد قراردادن مهاجران فاقد مدارک قانونی

ترامپ با امضای یک فرمان اجرایی به وزیر امنیت داخلی آمریکا دستور داد 10 هزار مأمور مهاجرت را در اداره مهاجرت و گمرک آمریکا بر اساس بودجه کنونی استخدام کند و لیستی را به‌صورت هفتگی از جرایمی که توسط مهاجران غیرقانونی صورت می‌گیرد، تهیه کنند. این حکم همچنین دستور می‌دهد که دفتری را ایجاد کنند که در آن قربانیان جرایمی که مهاجران غیرقانونی مرتکب می‌شوند، در آنجا خدمات به‌موقع و حرفه‌ای دریافت کنند.

 

فرمان مهاجرتی

ترامپ روز جمعه هفته گذشته، یک فرمان اجرایی را به امضا درآورد و تغییرات چشمگیری در برنامه‌های روادید و پناه‌جویان در آمریکا ایجاد کرد. این قوانین شامل: کاهش شمار پناه‌جویانی که در سال مالی 2017 اجازه ورود به آمریکا داشتند را از 110 هزار پناه‌جو به 50 هزار پناه‌جو می‌شوداین فرمان اجرایی به مدت 90 روز، برنامه پذیرش پناه‌جو را به حالت تعلیق درمی‌آورد. ورود تمامی مهاجران و غیرمهاجران از عراق، ایران، سودان، لیبی، یمن، سومالی و سوریه را برای مدت 90 روز ممنوع می‌کندوزیر امنیت داخلی، مدیر اطلاعات ملی و وزیر کشور را موظف می‌کند که به همراه یکدیگر لیستی از کشورهایی که اطلاعات کافی برای بررسی ورود احتمالی اتباع خارجی به آمریکا را ارائه نکردند تهیه کنند. اتباع خارجی این کشورها ازورود به آمریکا منع می‌شونداین حکم به وزیر کشور، وزیر امنیت داخلی و مدیر اطلاعات ملی و مدیر اف بی آی دستور اجرای استانداردهای غربالگری یکنواخت برای تمامی برنامه‌های مهاجرتی را می‌دهد.

این فرمان به وزیر امنیت داخلی اجازه می‌دهد در صورت ازسرگیری برنامه پذیرش پناه‌جویان آمریکا، تقاضای پناهندگی افراد را بر اساس آزار و اذیت‌های مبتنی بر مذهب اولویت‌بندی کنند به این شرط که مذهب فرد در کشورش جزء مذهب اقلیت‌ها باشد. این فرمان مهاجرتی اما تاکنون به یکی از پر سرو و صداترین و پر مخالف‌ترین فرمان‌های اجرایی ترامپ تبدیل‌شده است. بعد از اجرایی شدن این فرمان، هرج‌ومرج وسیعی در فرودگاه‌های آمریکا شکل گرفت و بسیاری از مردمی که با ویزا وارد خاک امریکا شده بودند مورد بازجویی قرارگرفته، بازداشت شدند و بعد از آمریکا دیپورت شدند. این مسئله قضات دیوان عالی آمریکا، فعالان مدنی و دیگر فعالان حقوقی را واداشت که کمک بیشتری به مهاجران داشته باشند. هنوز هم در مورد نتایج و آینده این طرح ابهامات زیادی وجود دارد. این طرح هم‌اینک نیز با مخالفت گسترده سازمان ملل، کشورهای اروپایی و کشورهای مسلمان روبه‌رو شده است و آن‌طور که کارشناسان امنیتی امریکا می‌گویند می‌تواند باعث بالا رفتن میزان اقدامات تروریستی در این کشور شود. ترامپ بعد از چند روز هیاهو و کشمکش حاضر به ایجاد تغییرات در این قانون نشد و فعلاً قرار است این مسئله تا 90 روز آینده در مرزهای آمریکا اجرایی شود.

البته شب گذشته یک قاضی فدرال آمریکایی در اقدامی جنجالی این فرمان اجرایی را در سراسر کشور به حالت تعلیق درآورده است؛ نظام قانونی آمریکا به نحوی است که به قضات فدرال اجازه می‌دهد قوانین کلی را تغییر دهند. برای اجرای مجدد این قانون، رأی دیوان عالی و یا تجدیدنظر این قاضی مورد نیاز است.

 

تقویت ارتش و بازسازماندهی شورای امنیت ملی

ترامپ روز جمعه با صدور یک تفاهم‌نامه ریاست‌جمهوری به وزیر دفاع آمریکا دستور بررسی آمادگی ارتش را در یک بازه 30 روزه و ایجاد بودجه برای سال مالی 2018 به‌منظور تقویت شرایط آمادگی ارتش آمریکا را صادر کرد.

وی همچنین به وزیر دفاع آمریکا یعنی «جیمز متیس» دستور تکمیل راهبرد دفاع ملی و بررسی قابلیت‌های هسته‌ای و قابلیت‌های دفاع موشکی آمریکا را داد. این مسئله جزو مسائل بود که حساسیت‌های زیادی را در جوامع بین‌الملل به همراه داشت. برخی بر این عقیده بودند که این فرمان، مسابقه تولید و انباشت سلاح هسته‌ای در آمریکا را تشدید می‌کند. ترامپ روز شنبه هفته گذشته همچنین، تفاهم‌نامه‌ای را برای بازسازماندهی شورای امنیت ملی آمریکا صادر کرد. بخشی از این دستور به برخی کارکنان دفتر ریاست‌جمهوری اجازه حضور در هر نشست شورای امنیت ملی را می‌دهد و به گزینه‌هایی که ترامپ برای دولت خود معرفی کرده است اجازه حضور در نشست‌های شورای امنیت ملی را می‌دهد.

 

اجرای ممنوعیت لابی‌گری در 28 ژانویه

این فرمان اجرایی تمامی کارکنان اجرایی در هر سازمان اجرایی را از تعامل و شرکت در فعالیت‌های لابی‌گری مربوط به آن سازمان به مدت پنج سال بعدازآنکه آن سازمان مذکور را ترک کرده‌اند، صادر می‌کند و همچنین این افراد را به‌طور دائم از شرکت در فعالیت‌های لابی‌گری برای هر دولت خارجی و حزب سیاسی منع می‌کند.

 

شکست داعش

در رقابت‌های انتخاباتی هرگاه از ترامپ سؤال می‌شد که چه طرحی برای مبارزه با داعش دارد، او به بیان صحبت‌های کلی در این زمینه بسنده می‌کرد و عنوان می‌کرد که طرحی کلی و جامعه در این زمینه دارد. او بعد از پیروزی در انتخابات و حضور در کاخ سفید اما نشان داد که هنوز هیچ برنامه‌ای برای این کار ندارد و سعی دارد از مشورت باقی مشاوران دفاعی خود در این زمینه استفاده ببرد. در تفاهم‌نامه‌ای که ترامپ بعد از ورود به کاخ سفید طراحی کرد، به وزیر دفاع آمریکا دستور ایجاد طرحی برای شکست داعش و تحویل آن در ظرف مدت 30 روز به رئیس‌جمهور آمریکا را صادر می‌کند. این طرح می‌بایست شامل یک راهبرد جامع برای شکست داعش، ایجاد تغییرات در قوانین تعامل، راهبرد مشروعیت زدایی ایدئولوژی افراطی را می‌دهد که این طرح باهدف قطع حمایت مالی از داعش و مشخص کردن شرکای جدید برای مبارزه علیه داعش صورت می‌گیرد.

 

مقررات زدایی

این فرمان اجرایی تمامی دپارتمان‌ها یا سازمان‌های اجرایی که پیشنهاد قوانین و مقررات جدید را مطرح کردند، موظف می‌کند تا دو مقرراتی که می‌بایست لغو شود را مشخص کنند. برای سال 2017، مجموع هزینه‌های تدریجی تمامی قوانین جدید و قوانین لغو شده بیشتر از صفر نباشد. برای سال مالی 2018، مدیر دفتر مدیریت و بودجه موظف است برای هر سازمان یک حداکثر مجموع هزینه برای قوانین جدید و قوانین لغو شده مشخص کند. هیچ سازمانی اجازه ندارد بیش از حداکثر هزینه تعیین شده، قوانینی را صادر کند مگر آنکه به تشخیص طبق قانون یا مدیر دفتر مدیریت و بودجه صورت گیرد.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار