کد خبر: 5611
تاریخ انتشار: 13 بهمن 1395 - 15:37
در كنفرانس مطبوعاتي مشترك ميان ظريف و وزير خارجه فرانسه مطرح شد:
ژان مارك آيرو وزير خارجه فرانسه كه به تهران سفر كرده است، در كنفرانس مطبوعاتي خود با محمدجواد ظريف اعلام كرد: در زمينه اقتصادي، تجارت دو كشور ايران و فرانسه 200 درصد افزایش یافته است.

به گزارش فراتاب، ژان مارك آيرو وزير خارجه فرانسه كه در صدر يك هيات سياسي- اقتصادي متشكل از نمايندگان بيش از 60 شركت فرانسوي و عده اي از مقامات دولتي اين كشور به تهران سفر كرده است، روز گذشته پس از ديدار با محمدجواد ظريف و برگزاري نخستين كميسيون مشترك اقتصادي ايران و فرانسه، با حسن روحاني رييس جمهوري، علي لاريجاني رييس مجلس و علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان نيز ديدار و گفت و گو كرد.
در مذاكرات صورت گرفته ميان آيرو و مقامات كشورمان، حضور بالاي شركت هاي فرانسوي به عنوان اراده اين كشور براي افزايش سطح همكاري با ايران مطرح شد و در ادامه موضوعات مختلفي از جمله مسايل منطقه اي و بين المللي نيز با توجه به شرايط ويژه خاورميانه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

آزمایشات موشکی جزئی از برجام نیست
در همين رابطه محمدجواد ظريف وزير خارجه كشورمان در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با همتاي فرانسوي خود كه در محل وزرات خارجه برگزار شد، با اشاره به اينكه بارها از سوي كشورهاي عضو برجام و آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام شده كه ايران به تمام تعهدات برجامي خود به صورت كامل پايبند بوده است، گفت: اما متاسفانه ما از طرف های دیگر برجام بویژه آمریکا به همان میزان که ما متعهد بودیم، تعهد ندیدیم و مجبور بوده ایم برای اعمال تصمیمات و ترتیبات برجام همواره تلاش کنیم از فشارهای سیاسی بهره برداری کنیم.
وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود با اشاره به اخباري مبني بر آزمايش موشكي ايران و اينكه گفته مي شود اين آزمايش برخلاف روح برجام است، تاكيد كرد: آزمایشات موشکی جزئی از برجام نیست. هم دولت فرانسه و هم دولت قبلی ایالات متحده آمریکا که مذاکرات را بر عهده داشت، اعلام کرده اند که آزمایشات موشکی جزئی از برجام نیست و ارتباطی به آن ندارد. قطعنامه 2231 شورای امنیت به موشک های بالستیکی اشاره دارد که برای قابلیت حمل سلاح های هسته ای طراحی شده اند و ما اعلام کرده ایم که هیچ موشک بالستیک برای قابلیت حمل سلاح هسته ای طراحی نشده و موشک های ما برای حمل کلاهک های متعارف و دفاع مشروع جمهوری اسلامی هستند و خارج از حوزه قطعنامه ای 2231 مي باشند.

افزايش سه برابري حجم روابط
ظریف همچنين با اشاره به سفر سال گذشته رییس جمهوری به فرانسه افزود: در جریان این سفر در مورد نقشه راهی برای گسترش روابط دوجانبه در حوزه های مختلف توافق شد و امروز بعد از یک سال اجرای نقشه راه در حوزه های مختلف، شاهد ثمرات آن هستیم به طوری که حجم روابط دوجانبه در یازده ماه سال 2016 به سه برابر مدت مشابه افزایش یافته است. در ماه آینده، شاهد تولید مشترک خودرو و خارج شدن اولین خودرو از خط تولید خواهیم بود که با هدف بازار ایران و منطقه تولید شده و این از اولین دستاوردهایی بوده که منجر به اشتغال، انتقال فناوری و تولید مشترک شده و به نفع ایران و فرانسه است.
ظریف ادامه داد: در زمینه مسائل سیاسی نيز، بحث و گفت و گوهای مثبتی داشتیم و اجرای کامل برجام توسط همه طرف ها، مورد تاکید ایران و فرانسه است و دو طرف بر ضرورت تعهد به مفاد برجام تاکید دارند.
عقل سليم حكم مي كند كه ترامپ از مواضع خود عقب نشيني كند
وزير خارجه فرانسه نيز در اين نشست خبري در خصوص رويكرد فرانسه در قبال برجام اظهار داشت: با هرگونه ابتکار که بر خلاف برجام باشد، مخالفیم و اگر قرار باشد به مذاکره مجدد بینجامد حتما آن را قبول نداریم. ترامپ در مبارزات انتخاباتی و پس از آن مطالبی را گفته است که ما آن را مورد توجه قرار دادیم و نگرانی هایی نسبت به آن داریم اما منتظریم ببینیم چه پیش می آید و خیلی مراقب و محتاط هستیم. وزیر خارجه فرانسه همچنين گفت: ما بدون اینکه منتظر روشن شدن مواضع دولت آمریکا باشیم؛ می گوییم که مواضع یکجانبه به بهانه مبارزه علیه تروریسم در آمریکا با منع صدور روادید نگران کننده است و به موقع نیست. عقل سلیم حکم می کند که عقب نشینی کنند.
آيرو درباره آزمایشات موشکی ایران هم افزود: در حال بررسی اخبار هستیم. فرانسه تا بحال چند بار نگرانی خود را از استمرار آزمایشات موشکی ابراز کرده و گفته این اقدام بر خلاف روح قطعنامه 2231 و برخلاف اعتمادی است که در چهارچوب توافقات وین اعلام شده است. با صراحت و صمیمیت و البته در چهارچوب همکاری دوجانبه این موضوع را به مخاطبان ایرانی اعلام کردیم.

روی دولت فرانسه حساب کنید
وزیر خارجه فرانسه در پاسخ به سوالی درباره تداوم مشکلات بانکی نيز اظهارداشت: با بانک های بزرگ صحبت کردیم. آن ها از تعاملات بانکی پرهیز می کنند که در حال مذاکره با آن ها هستیم. علت پرهیز بانک های بزرگ این است که در گذشته از سوی آمریکا مجازات شده اند؛ البته نه به دلیل ایران بلکه به دلایل دیگر. با این حال آنها محتاط شده اند. ویژگی این قانون این است که فرامرزی عمل می کند. در پارلمان فرانسه کمیته ای در این خصوص تشکیل شده است. در این مورد با آلمان مواضع مشترک داریم و امیدواریم تصمیماتی اتخاذ شود چرا که مجازات های سنگین باعث ضرر و زیان ما می شود. البته بانک های کوچک با شرکت ها همراهی می کنند و همین هم باعث شده پروژه ها از بن بست خارج شوند. علاوه بر این، فرانسه ضمانت های صادراتی را بسیج کرده و صادر کننده های فرانسوی از امکانات جدید بهره مند شده اند و فرانسه جزو اولین کشورهایی است که این کار را انجام می دهد چرا که اینها قبلا بلوکه بود. شما می توانید روی دولت فرانسه حساب کنید و از همه امکانات استفاده می کنیم تا بانک ها را متقاعد کنیم و در این راستا بانک های مرزی ایران و فرانسه هم همکاری می کنند.
وی در بخش ديگري از سخنان خودگفت، در زمينه اقتصادي تجارت دو کشور در این مدت 200 درصد افزایش یافته و شرکت های مشترکی ایجاد شده که باعث اشتغال شده است. سازندگان اتومبیل با هم همکاری می کنند که 50 درصد آن در ایران ساخته می شود. وي همچنين در پايان صحبت هاي خود تصريح كرد كه اعطاي ويزا به تمامي ايران را تسهيل و به دو برابر مي رسانيم.

منبع: روزنامه تعادل

نظرات
آخرین اخبار