لاوروف خواستار حضور کردها در مذاکرات صلح سوریه شد | فراتاب
کد خبر: 561
تاریخ انتشار: 22 اسفند 1394 - 09:35
حمایت های همه جانبه روسیه از کردها
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته برگزاری مذاکرات صلح بدون شرکت گروه‌های کرد «نشانه ضعف» جامعه بین المللی خواهد بود

فراتاب، لاوروف روز جمعه در نشست خبری گفت: روسیه معتقد است که استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه باید درباره شرکت دادن کردها در مذاکرات صلح تصمیم گیری کند.

وی افزود برگزاری مذاکرات صلح بدون شرکت گروه‌های کرد «نشانه ضعف» جامعه بین المللی خواهد بود.

لاوروف همچنین گفت جلوگیری از شرکت کُردها در مذاکرات سوریه در ژنو ممکن است منجر به بروز روحیه جدایی طلبی در این کشور شود.

وزیر خارجه روسیه با انتقاد از تلاش ها برای حذف کردها از مذاکرات سوریه گفت: تنها کشوری که در جهان مانع حضور کردها در مذاکرات می‌شود، ترکیه است و حتی معارضین سوری نیز خود علاقمند به حضور کردها هستند. این وظیفه بر عهده دی‌میستورا است و او باید در این مورد تصمیم‌گیری کند.

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: من بعضی وقت ها می شنوم که ممکن است کُردها در مرحله دوم و زمانی که اصلاح قانون اساسی مورد بحث قرار گیرد به مذاکرات بپیوندند. با این حال من یادآوری می کنم بر اساس توافقاتی که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته مرحله اول گفتگوها به تشکیل دولت و ساختار اجرایی اختصاص خواهد یافت که باید با حضور دولت و همه اپوزیسیون صورت گیرد. ساختاری که بعدا اصلاح قانون اساسی را انجام داده و انتخابات را برگزار می کند.

سرگئی لاوروف نتیجه گرفت بنابر این اگر این ساختار اجرایی مشترک دولت –اپوزیسیون یا هر نام دیگری که دارد بدون حضور کردها صورت گیرد، نقض جدی حقوق یکی از گروه های مهم جمعیت سوریه از همان ابتدا خواهد بود.

وی هشدار داد چشم انداز خطرناکی در ذهن کسانی که چنین رویکردی را در نظر دارند، وجود دارد. خارج کردن کُردها از روند صلح از همان ابتدا این طرز فکر را به نیروهای درون کردها القا خواهد کرد که ترجیح دهند در چارچوب فعلی سوریه باقی نمانند و به نوعی از جدایی فکر کنند. من فکر نمی کنم این به نفع هیچ کس باشد. روا نیست که اجازه بدهیم هوس بازی ها و التیماتوم های یکی از حامیان گروه های سوریه چنین ریسک و خطری را بیافریند. من مطمئن هستم که همه منظور من را می فهمند.

وزیر خارجه روسیه در پایان گفت: حداقل آمریکا که مانند ما همپیمان کردها و از جمله حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه است، این را خوب درک می کند.

کردها که کنترل نزدیک به 20 درصد خاک سوریه را در شمال این کشور را در اختیار داشته و در مناطق کردنشین خود خودگردانی اعلام کرده اند تاکنون به صورت رسمی به این مذاکرات دعوت نشده اند.

قرار است مذاکرات  درباره آینده ی سوریه روز دوشنبه و با حضور نمایندگان دولت این کشور و گروه های مخالف در ژنو آغاز شود.  

سوریه از حدود پنج سال پیش عرصۀ درگیری‌های مرگبار است. به گزارش مرکز تحقیقات سیاسی سوریه، درگیری‌ها در این کشور تا کنون حدود 470 هزار کشته و 1 میلیون و 900 هزار زخمی به جا گذاشته است.

نظرات
آخرین اخبار