گزینه های پیشنهادی پنتاگون برای دولت ترامپ | فراتاب
کد خبر: 5573
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1395 - 08:54
علیرضا مکی
پنتاگون گزینه های بیشتری علیه داعش برای ترامپ آماده می کند. این گزینه های جدید می تواند منجر به افزایش مخاطرات برای نیروهای امریکایی فراتر از میزان مورد قبول رئیس جمهور سابق، اوباما شود.

فراتاب- سرویس ترجمه: پنتاگون گزینه های بیشتری علیه داعش برای ترامپ آماده می کند. این گزینه های جدید می تواند منجر به افزایش مخاطرات برای نیروهای امریکایی فراتر از میزان مورد قبول رئیس جمهور سابق، اوباما شود. یکی از این گزینه ها افزایش صدها نفری نیروهای امریکایی در عملیات نظامی بازپس گیری رقه است .

سی ان ان گفت پنتاگون درصدد مهیا کردن گزینه های بیشتری برای دولت جدید جهت تسریع در عملیات علیه داعش است؛ این گزینه ها می تواند منجر به ارسال صدها نفر نیروی اضافی امریکایی به سوریه برای شرکت در عملیات مستقیم نظامی علیه داعش شود .
پیشنهادات پنتاگون اساساً موجب افزایش خطرات علیه نیروهای امریکایی در مقایسه با میزانی که باراک اوباما آن را قابل قبول می دانست، خواهند شد. این گزینه ها آماده اند تا توسط وزیر دفاع جدید ژنرال جمیز ماتیس و فرمانده ستاد مشترک ژنرال جو دانفورد به رئیس جمهور ترامپ ارائه شوند و تصمیم نهایی را در مورد هرگونه جزییات طرح که برای تایید باید به رئیس جمهور ارائه شود، را خواهند گرفت .
طبق اعلام منابع دفاعی گزینه هایی جهت تعامل با سایر نقاط حساس مانند ایران نیز در حال آماده شدن هستند. تا کنون نیروهای نظامی گزینه هایی را در اختیار داشتند؛ اما گزینه های پیشنهادی جدید هرگز در دولت اوباما مورد قبول قرار نمی گرفتند .
مجوز جدید دونالد ترامپ به معنای گسترش استراتژی نظامی ایالات متحده در نبرد علیه داعش و نیز نشانه ای مبنی بر تمایل کاخ سفید برای افزایش مخاطرات نظامی است. ژنرال ماتیس به صورت عمومی اعلام کرده است که هیچ کدام از این گزینه ها مورد مخالفت قرار نگرفته اند .
در دوران مبارزات انتخابی ترامپ در بحث داعش قول داده بود که داعش را به شدت مورد حمله قرار دهد و در ماه سپتامبر اعلام کرد: «من ژنرال های ارشد را جمع خواهم کرد و به آن ها یک فرمان ساده می دهم، آن ها 30 روز فرصت خواهند داشت که به دفتر ریاست جمهوری یک برنامه نهایی برای شکست داعش ارائه نمایند».
طبق اعلام منابع رسمی مرتبط با برنامه های پنتاگون، برنامه ریزان نظامی و مقامات اطلاعاتی در حال حاضر تمام فرودگاه ها و نقاطی در سوریه را که می توانند مورد استفاده نیروهای نظامی ایالات متحده قرار بگیرند، مشخص کرده اند. یکی از گزینه ها اعزام صدها و شاید هزاران نیرو برای شرکت در نبرد رقه در عملیات مستقیم نظامی می باشد.
بسته به پیشرفت فرآیند آموزش و تسلیح گروه نیروهای دموکراتیک سوریه - گروه جنگجوی محلی- طی ماه های آینده، ایالات متحده آماده است چندین تیم عملیاتی به اندازه یک تیپ و هر کدام به استعداد 4000 نفر را در نقاط مختلف سوریه مستقر نماید.
در حال حاضر هیچ توافقی بر روی میزان نیروهای اعزامی به سوریه صورت نگرفته است؛ چراکه این مسئله نیازمند توجه به فاکتورهای متعددی از جمله چگونگی و کیفیت پیشرفت نیروهای دموکراتیک سوریه که یکی از شرکای محلی ایالات متحده است، می باشد. براساس این طرح نیروهای امریکایی به رقه وارد نخواهند شد اما کنترل اطراف شهر، درخواست حمایت هوایی، کنترل جاده ها و شهرهای اطراف رقه را به دست خواهند گرفت. از سوی دیگر نیروهای عملیات ویژه سنگین ایالات متحده برای اولین بار در ماموریت جاری خود می توانند در نبرد مستقیم نظامی برای مشاوره و کمک به نیروهای محلی شرکت نمایند.
گزینه دیگر پیشنهاد شده به ترامپ این است که به وزارت دفاع اجازه تسلیح کردهای سوریه را، که می توان از آن ها برای کنترل جاده ها و شهرهای اطراف رقه استفاده نمود، بدهد. این گزینه بسیار بحث برانگیز خواهد بود؛ چراکه ترکیه -یکی از متحدین ناتو- را به شدت عصبانی خواهد کرد. ترکیه تمایلی به افزایش قدرت نظام کردها در این منطقه ندارد. اما پنتاگون معتقد است که نیروهای کرد و عربی که گروه نیروهای دموکراتیک سوریه از آن ها تشکیل شده است، تنها نیروهای محلی هستند که توانایی مقابله با داعش را بر روی زمین در رقه -پایتخت خود خوانده داعش- خواهند داشت. ظاهراً قرار بر این است که اعراب عضو گروه نیروی دموکراتیک سوریه ( اس دی اف) در نهایت کسانی باشند که وارد شهر رقه -شهر عمدتاً عرب نشین- می شوند. در حال حاضر اس دی اف 50 هزار نفر نیرو در اختیار دارد که بخش کردی آن 27000 نفر از اعضا یگان های مدافع خلف (وای پی جی) به همراه تعدادی از اعراب و نیز بخش عربی آن شامل نیروهای ائتلاف اعراب سوریه با تعدادی از کردها در میان آنها 23000 نفر را دربر می گیرد .
هم چنین ترامپ در مورد برنامه هایی برای قتل یا بازداشت ابوبکر البغدادی رهبر داعش نیز توجیه خواهد شد. منابع رسمی طی چند هفته اخیر در مورد سرنخ های اطلاعاتی بدست آمده درباره اماکن اختفای رهبر داعش صحبت هایی کرده اند که البته هیج کدام از این اطلاعات و سرنخ ها، اطلاعات به روزی نبوده و بیشتر مبین مکان هایی است که وی در طول چند هفته گذشته در آن ها رویت شده است .
در حال حاضر نیروهای نظامی و اطلاعاتی ایالات متحده مشغول کار بر روی کاهش دایره مکان های احتمالی اختفای ابوبکر البغدادی هستند. در یکی از آخرین ماموریت ها نیروهای اکتشاف هدف ارتش ایالات متحده در ناحیه ای خارج از دیرالزور توانستند یکی از عوامل داعش که گمان می شد دارای اطلاعاتی در مورد رهبر این گروه باشد را پیدا کنند، البته به دلیل مقاومت و آتش بار بر روی نیروهای امریکایی ناچار به حذف وی شدند.
سری دیگری از گزینه های پیشنهادی به ترامپ مجموعه ای از گزینه ها به منظور مقابله با تاثیرات منطقه ای ایران است که ژنرال ماتیس آن را اولویت شماره یک خود می داند. فرماندهان نیروهای نظامی ایالات متحده تمایل دارند که دولت فعالیت های انتقال تسلیحات ایران به یمن از طریق تنگه باب المندب -آبراهی میان شاخ آفریقا و یمن- را متوقف نماید. این اقدامات می تواند به منظور متوقف ساختن برپایی پایگاه هایی دریایی در طول خط ساحلی یمن که با استفاده از موشک ها و مهمات دریافتی از ایران دست به حملاتی علیه کشتیرانی تجاری و شناورهای نظامی ایالات متحد میزنند، صورت بگیرد. در ماه اکتبر ایالات متحده دست به حملات موشکی علیه پایگاه های ساحلی مورد استفاده مبارزان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران زد که چندی قبل از آن علیه کشتی های نظامی نیروی دریایی ایالات متحده حملاتی را انجام داده بودند. یکی دیگر از گزینه ها در این رابطه بروز رسانی نیروهای نظامی به نحوی است که اطمینان حاصل شود که ایران هیچ گاه قادر به بستن تنگه هرمز نخواهد بود.
یکی دیگر از مناطقی که طی روزهای آینده شاهد افزایش فعالیت های نظامی ایالات متحده خواهد بود، افغانستان است که به زودی در آن نیروهای افغان با کمک و حمایت هوایی و زمینی نیروهای امریکایی، عملیاتی را علیه طالبان در شرق و جنوب شرق این کشور شروع خواهند کرد .
این ها مجموعه اقداماتی خواهند بود که روی هم رفته می توانند موجب افزایش اولیه فعالیت های نظامی در بدو تشکیل دولت ترامپ شوند؛ اما خود این عملیات ها مدت های طولانی است که در پنتاگون برنامه ریزی شده اند.


بازگردان به فارسی: علیرضا مکی کارشناس ارشد روابط بین الملل و عضو شورای نویسندگان فراتاب

منبع: edition.cnn.com

بازنشر این مطلب با ذکر منبع فراتاب بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار