لغو برجام برابرست با ايجاد بحران براي شركاي آمريكا | فراتاب
کد خبر: 5529
تاریخ انتشار: 10 بهمن 1395 - 19:40
رييس موسسه بين المللي مطالعات استراتژيك آمريكا مطرح كرد:
مارك فيتز پاتريك دستيار معاون وزير خارجه پيشين آمريكا و رييس موسسه بين المللي مطالعات استراتژيك معتقد است كه احتمالاً طي سال آينده ممكن است فشار ترامپ بر ايران افزايش يابد.

 به گزارش فراتاب به نقل از روزنامه تعادل، دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريكا هم در دوران مبارزات انتخاباتي و هم پس از تكيه زدن بر مسند رياست جمهوري آمريكا، مواضعي در خصوص سياست خارجي دولتش اتخاذ كرده كه اگر چه در ابتدا از سوي كارشناسان به عنوان مانورهاي تبليغاتي تلقي مي شد، اما با اقداماتي كه در طول يك هفته گذشته از وي شاهد بوديم، رفته رفته مي رود كه به يك نگراني عمده بين المللي تبديل شود.
يكي از مواضع مهم ترامپ در خصوص سياست خارجي آمريكا خروج از توافق هسته اي به همراه ديوار كشيدن در مرزهاي مكزيك، خروج از نفتا و ممانعت از حضور مسلمانان در آمريكا بود كه در روزهاي گذشته شاهد بوديم به نوعي دوتاي آنها در حال عملي شدن است. همين امر نحوه برخورد دولت ترامپ با توافق هسته اي را نيز در هاله اي از ابهام قرار داده به طوريكه ديگر نمي توان به طور قطع گفت كه وي تجارت پيشه اي بيش نيست و مي توان در هر زمينه اي با او به معامله پرداخت.
در همين زمينه مارك فيتز پاتريك دستيار معاون وزير خارجه پيشين آمريكا و رييس موسسه بين المللي مطالعات استراتژيك نيز معتقد است كه احتمالاً طي سال آينده ممكن است فشار ترامپ بر ايران افزايش يابد. وي مي گويد كه هم اکنون چندین عضو جمهوری‌خواه کنگره در حال تهیه‌ طرح های جدید برای اعمال تحریم ها علیه ایران به روش های مختلفی مثل برنامه‌ی موشکی ایران، حقوق بشر و دخالت در کشورهای منطقه هستند و من انتظار دارم که ترامپ هر طرح ضد ایرانی را امضا کند تا مذاکره درمورد بازبینی برجام محقق شود.
پاتريك معتقد است: دونالد ترامپ مانند هیچ یک از روسای جمهور پیشین آمریکا نیست؛ چگونگی رابطه با او نخستین سوال است که در ذهن بسیاری از رهبران کشورهای مختلف متحد و یا دشمن آمریکا وجود دارد. متحدان آمریکا به دنبال راه‌هایی هستند تا بتوانند ماهیت شخصیت او که یک تاجر است را بشناسند و همچنین با حس میهن پرستی و غرور او کنار بیایند. در مورد ایران نظر من این است که نباید به توییت‌ها و جملات تند او واکنش سریع نشان داد.
وي در مورد احتمال پاره كردن برجام توسط ترامپ اظهار مي دارد: من انتظار ندارم که ترامپ برجام را لغو کند حداقل در کوتاه مدت اینگونه نخواهد بود. او مسائل بسیار دیگری پیش رو دارد که باید به آنها رسیدگی کند و برجام نیازمند توجه سریع او نیست. تلاش برای لغو برجام باعث ایجاد یک بحران با شرکای آمریکا که خواستار حفظ برجام هستند خواهد شد.

انتقاد ترامپ از منع حضور در بازار ايران
به گزارش ايسنا پاتريك در بخش ديگري از سخنان خود مي افزايد: هم اکنون برای اینکه بگوییم وزراي خارجه و دفاع پيشنهادي ترامپ تا چه میزان کار آمد خواهند بود، بسیار زود است اما من انتظار دارم که پیش از آنکه هرگونه تصمیمی در مورد برجام اتخاذ شود این توافق مورد بازبینی داخلی قرار خواهد گرفت. هم اکنون آمریکا هیچ‌گونه منافع اقتصادی از برجام کسب نمی کند چراکه اغلب بنگاه های اقتصادی آمریکا توسط قانون از انجام هرگونه معاملات اقتصادی با ایران منع شده اند. در سال 2015، خود ترامپ از کسانی بود که از اینکه شرکت های آمریکایی تنها مجموعه‌ای است که از حضور در بازار ایران منع شده است، به شدت انتقاد کرد. اگرچه از سوی جمعیت تجاری آمریکا نیز هیچ‌گونه تلاشی برای برداشتن این محدودیت‌ها انجام نمی‌شود و تنها معامله‌ تجاری آمریکا با ایران که فروش 80 فروند هواپیما به ایران است با مخالفت های گسترده‌ای روبه رو شده است. وي در پايان مي افزايد: اگر طرحی برای ممنوعیت فروش بویینگ به ایران به تصویب برسد ترامپ باید تصمیم بسیار سختی را در مورد امضا کردن آن اتخاد کند. حتی ممکن است ترامپ چنین طرحی را امضا نکند و از کنگره بخواهد به کارهای مهم تری برسد.

نظرات
آخرین اخبار