کد خبر: 5519
تاریخ انتشار: 11 بهمن 1395 - 00:35
رئیس هیئت مخالفان سوریه در مذاکرات آستانه تأکید کرد که مذاکرات آستانه نه شکست خورده و نه موفقیت‌آمیز بوده است.

فراتاب: محمد علوش، رئیس هیئت مخالفان سوریه در مذاکرات آستانه در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت: مذاکرات آستانه نه شکست خورد و نه موفقیت‌آمیز بود. ما آنچه را که درباره آینده سوریه می‌خواهیم، گفتیم. مخالفان هرگز از خواسته‌های خود حتی اگر طرف‌های دیگر هم اوضاع را تشدید کنند، کوتاه نخواهند آمد.

وی گفت که هیچ گونه دعوتنامه‌ای برای سفر به مسکو جهت برگزاری مذاکرات دریافت نکرده است و این مسئله رویداد خوبی برای حل بحران به این روش نیست.

علوش صحبت کردن درباره قانون اساسی جدید سوریه را "بیهوده" دانست و گفت که این صحبت‌ها در زمان نامناسبی ایراد شده و تلاشی برای کشاندن مخالفان سوریه به یک مسیر دیگر قبل از اجرای اقدامات اعتمادسازی است.

وی درباره اوضاع کردها گفت: مخالفان به مسئله کردها اهمیت می‌دهند و رهبران کردی مثل "ابراهیم برو"، رئیس شورای میهنی کردستان و معاونش عبدالحکیم بشار که جزو هیئت مخالفان در آستانه بودند، با این مسئله برخورد می‌کنند. این‌ها رهبران "انقلابی ملی" هستند که برخلاف روش حزب اتحاد دموکراتیک کرد که در قتل و بیرون راندن و اعمال زور خلاصه می‌شود، به مسئله کردها توجه دارند.

علوش تأکید کرد: حزب اتحاد دموکراتیک کرد نماینده تمامی کردها نیست. کشورهایی که از این حزب به عنوان برگ برنده خود استفاده کردند بعد از پایان منافعشان این برگ برنده را دور خواهند انداخت. حقوق کردها و مردم سوریه یکی است.

وی درباره موعد مذاکرات جدید در ژنو گفت: صحبت‌هایی درباره مذاکراتی که ماه آینده برگزار می‌شود، شده است و گروه‌های مخالف به این نشست دعوت خواهند شد. مخالفان هنوز تصمیمشان را در این باره نگرفته‌اند اما آن را بررسی خواهند کرد. موافقت آن‌ها به پایبندی به آتش‌بس و ورود کمک‌های بشردوستانه به مناطق محاصره شده و اجرای میدانی تمامی بندها بستگی دارد.

علوش گفت: مخالفان خواسته‌های خود را در نشست آستانه مطرح کردند و مذاکراتی میان آن‌ها و مسئولان روس برگزار شده است. نظام سوریه طرفی در این مذاکرات نبوده اما مسکو یدی طولایی در مذاکره دارد. مخالفان نشانه‌های واضح مذاکرات را مشخص کردند و نظرات و پیشنهادات خود را به صورت مکتوب ارائه کردند اما جواب کافی و وافی از سوی طرف‌های روسی و آمریکایی و فرستاده سازمان ملل دریافت نکرده‌اند.

وی تأکید کرد: مسئولان روسی تلاش زیادی برای حل بحران کردند اما این تلاش‌ها کافی نیست. باید تمامی کسانی که در بحران سوریه دست دارند و تمامی کسانی که شبه‌نظامیان را وارد کشور کردند مجازات شوند. مخالفان سوریه تنها بعد از حل بحران انسانی و ورود فوری کمک‌های بشردوستانه، گام‌های دیگر را برمی‌دارند.

منبع: خبرآنلاین

نظرات
آخرین اخبار