ماموریت دشوار نیروهای عراقی برای شناسایی داعشی‌ها از ساکنان شرق موصل | فراتاب
کد خبر: 5517
تاریخ انتشار: 11 بهمن 1395 - 00:10
احتمال وجود گروه‌های مخفی وابسته به داعش در میان غیرنظامیان در بخش شرقی موصل که به تازگی به طور کامل آزاد شده مسئولیت‌هایی را متوجه نیروهای امنیتی کرده و آنها را ملزم به آغاز عملیات جدیدی جهت بازرسی خانه‌ها کرد. این نیروها در بازرسی‌های خود به همکاری ساکن

فراتاب: به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، از آنجایی که روند بازگشت خانواده‌های داعشی‌ها به موصل متوقف نشده آوارگان عراقی که قصد بازگشت به مناطق آزاد شده را دارند به دقت مورد بازرسی و تفتیش قرار می‌گیرند.

در این میان گروهی پیشنهاد کردند خانواده‌های داعشی‌ها که حدود دو درصد جمعیت کل استان موصل را تشکیل می‌دهند در اردوگاهی موقت تا اعلام دستور جدید اسکان داده شوند.

خلف الحدیدی، عضو شورای استانداری نینوا در این رابطه اظهار کرد: موصل به تنهایی به ۱۵ هزار نیروی امنیتی برای کنترل اوضاع و جلوگیری از هرگونه اقدام گروهک‌های مخفی نیاز دارد و این در حالی است که هنوز برخی تروریست‌ها در میان ساکنان مناطق شرقی موصل حضور دارند که اقدام به جعل هویت‌های خود کرده‌اند.

الحدیدی افزود: آوارگان عراقی ساکن اردوگاه‌های موجود در اقلیم کردستان هر بار برای ورود یا خروج تحت بازرسی دقیق نیروهای مبارزه با تروریسم و نیروهای امنیتی کرد (آسایش) قرار می‌گیرند. همچنین در اردوگاه "الجدعه "که تحت نظارت شورای استانداری نینوا قرار دارد نیز همین اقدامات امنیتی از سوی دستگاه امنیت ملی انجام می‌شود.

وی در ادامه فاش کرد: ساکنان منطقه "الشوره" که حدود سه ماه قبل آزاد شد قاطعانه با بازگشت خانواده‌های داعشی‌ها مخالفت کردند.در این میان گروهی پیشنهاد دادند که این خانواده‌ها در اردوگاهی به صورت موقت اسکان داده شدند.

این عضو شورای استانداری نینوا در ادامه مشارکت ارتش، پلیس و حشد شعبی در کنترل مناطق آزاد شده در شرق موصل را فاش کرد و گفت: نینوا پیش از آنکه به دست داعشی‌ها بیفتد حدود ۳۲ هزار نیروی پلیس داشت اما اکنون این تعداد به نصف کاهش یافته است و در واقع تنها ۸۰۰۰ نیروی امنیتی در این استان مشغول انجام وظایف خود بوده و نیمی دیگر در پایگاه‌ها تحت آموزش هستند.

الحدیدی در ادامه خواستار بازگشت نیروهای پلیس شد که به دلیلی از این ارگان جدا شده‌اند اما دولت با این مساله مخالف بوده و خواستار جذب نیروهای جدید است.

همچنین کاهش شدید نیروهای پلیس در این استان مسئولان را بر آن داشت تا برای کنترل مناطق مختلف استان از نیروهای دیگر نهادها کمک بگیرند.

حدیدی در این رابطه اظهار کرد: نیروهای موسوم به «گارد نینوا» وابسته به اثیل النجیفی استاندار سابق نینوا که ترکیه در آموزش آنها نقش داشت از جمله نیروهایی خواهند بود که در عملیات کنترل امنیتی استان مشارکت خواهند کرد.  این مساله بر اساس تصمیم اخیر بغداد است مبنی بر اینکه گارد نینوا را جزء نیروهای حشد شعبی قلمداد می شوند.

عبدالامیر رشید یارالله، فرمانده عملیات «ای‌ نینوا به سوی تو می‌آییم» نیز تاکید کرد که مسئولیت کنترل بخش شرقی موصل به دستگاه مبارزه با تروریسم، ارتش عراق، نیروهای واکنش سریع، پلیس فدرال، پلیس نینوا و حشد شعبی استان سپرده شده است.

هاشم البریفکانی، معاون رییس کمیته امنیتی شورای استانداری نینوا با اشاره به ثبات در وضعیت امنیتی مناطق شرقی موصل به حضور برخی گروهک‌های داعشی در این شهر اعتراف کرد و از نیروهای مشترک عراق خواست در راستای شناسایی این اشخاص خانه‌ها را یک به یک با دقت بازرسی کنند.

البریفکانی تاکید کرد: حفظ امنیت بخش شرقی موصل مسئولیتی مشترک برای نیروهای امنیتی و ساکنان موصل است و مردم وظیفه دارند با نیروهای امنیتی همکاری کرده و اطلاعات خود درباره محل حضور این تروریست‌ها را به مسئولان امنیتی گزارش کنند.

معاون رییس کمیته امنیتی شورای استانداری نینوا پیش‌بینی کرد که عملیات برای آزادسازی غرب موصل پیش از یورش به تلعفر آغاز شود.

در اظهارات اخیر مسئولان محلی موصل نشانه‌هایی از احتمال مشارکت حشد شعبی به ویژه گروه‌های متعهد به دستورات حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق در عملیات آزادسازی مرکز تلعفر مشاهده شد.

اوایل سال جاری میلادی سخنانی دال بر احتمال مشارکت حشد شعبی در آزادسازی بخش غربی موصل جهت جبران عقب‌نشینی نیروهای پلیس فدرال از شرق موصل بیان شد.

نیروهای عراقی پایگاه‌های داعش در غرب موصل را هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار دادند. در مقابل داعشی‌ها تلاش کردند به بخش شرقی موصل نفوذ کنند.

به گفته برخی منابع نیروهای عراقی به تقویت پایگاه‌های خود در مناطق نزدیک به ساحل رودخانه دجله ادامه می‌دهند. فرماندهان عراقی تعداد داعشی‌های مستقر در ساحل غربی را حدود ۱۷۰۰ تن اعلام کردند.

نیروهای عراقی برای عبور از رودخانه دجله به سمت غرب شهر موصل با مشکل مواجه هستند. برخی مسئولان مطرح کردند که امکان آغاز حمله از محور جنوبی و یا عربی بدون نیاز به عبور از دجله وجود دارد و می‌توان از پل‌های شناور به جای پل‌های ثابتی که داعش تخریب کرد استفاده کرد.

برخی اسناد و شواهد حاکی از آن است که تعدادی از داعشی‌ها برای فرار از شرکت در عملیات میدانی و درگیری‌ها با نیروهای امنیتی عراق به حیله‌های مختلفی پناه برده‌اند از جمله اینکه به بهانه بیماری درخواست بازگشت به کشورهایشان را دارند و یا مدعی می‌شوند که تمایل دارند در عملیات‌های انتحاری شرکت کنند.

در اسنادی که توسط نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم عراق کشف شد و مربوط به گردان "طارق‌بن زیاد" وابسته به داعش است اسامی واقعی اعضای این گردان و القاب آنها و حتی گروه خونی‌شان در کنار کشور اصلی و کشور محل اقامت‌شان ثبت شده است.

در یکی از این سندها شخصی به نام ابو وائل السوسیری که اهل بوسنی است به بهانه وجود مشکلاتی در عصب زانویش خواستار بازگشت به کشور و خروج از جنگ است.

در پایین این درخواست نیز درج شده که وی مدعی است که بیمار است و هیچ گزارش پزشکی در این خصوص وجود ندارد.

منبع: ایسنا

نظرات
آخرین اخبار