کد خبر: 5488
تاریخ انتشار: 9 بهمن 1395 - 22:20
به گفته یک مقام رسمی دولت آمریکا دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، در تلاش است که در دیداری که با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در ماه آینده خواهد داشت به سرعت توافقنامه دو جانبه تجاری را بین آمریکا و ژاپن منعقد کند.

به گزارش فراتاب به گفته یک مقام رسمی دولت آمریکا در روز پنجشنبه، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، در تلاش است که در دیداری که با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در ماه آینده خواهد داشت به سرعت توافقنامه دو جانبه تجاری را بین آمریکا و ژاپن منعقد کند. از این توافقنامه به عنوان جایگزینی برای پیمان تجاری آسیا پسیفیک کند که هفته گذشته آمریکا از آن خارج شد نام برده می شود.

به گزارش رویترز این مقام رسمی در دولت آمریکا با اشاره به خروج آمریکا از پیمان آسیا- پسیفیک در هفته گذشته اعلام کرد: چیزی که به نظر من می آید این است که شینزو آبه نخست وزیر ژاپن تلاش دارد در دیدار ماه آینده خود از آمریکا در مورد جایگزین کردن توافق نامه تجاری دوجانبه ای به جای پیمان آسیا پسیفیک با ترامپ بحث و تبادل نظر کند.

این مقام رسمی که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت: مقبولیت سیاسی آبه در گسترش پیمان آسیا-پسیفیک است.

دونالد ترامپ که جمعه گذشته به طور رسمی کار خود را به عنوان رئیس جمهور آمریکا آغاز کرد در یکی از اولین اظهارات خود اعلام کرد که به معاهدات چند جانبه، مانند آسیا-پسیفیک پایان می دهد.

پیمان تجاری اقیانوس آرام(Trans-Pacific Partnership) یک پیمان سرمایه‌گذاری و مقررات گذاری بین ۱۲ کشور حاشیه اقیانوس آرام است که هسته مرکزی آن را آمریکا و ژاپن  به عنوان اولین و سومین اقتصاد بزرگ در جهان تشکیل می دهند.علیرقم اینکه  ترامپ این پیمان تجاری را به عنوان ضربه ای به کارگران آمریکایی توصیف کرده و از آن انتقاد کرده است اما برخی ازهواداران وی عقیده دارند که خروج آمریکا از این پیمان می تواند باعث قدرت گرفتن هرچه بیشتر چین در این منطقه و باعث شود این کشور در منطقه اقیانوس آرام از نظر اقتصادی دست بالا را داشته باشد.

رسانه های زاپنی این گمانه زنی را انجام داده اند که دیدار آبه و ترامپ در تاریخ دهم فوریه انجام خواهد شد هرچند تاکنون زمان دقیقی از سوی مقامات رسمی برای سفرنخست وزیر ژاپن به آمریکا معین نشده است.

این مقام رسمی دولت ترامپ گفت: به نظر می رسد دلیل اصلی سفر آبه به آمریکا بستن قرارداد های تجاری بین دولت ژاپن و آمریکا خواهد بود ولی از جزئیات این قرارداد اطلاع دقیقی در دست نیست. با این حال به نظر می رسد که این ملاقات در راستای گام های اولیه در مورد بستن یک قرارداد تجارت آزاد میان دو کشور باشد هرچند که معلوم نیست رسیدن به توافقنامه نهایی چقدر به طول می انجامد.

وی افزود: این کاملا واضح است که در هر کار تجاری مشکلات و فرصت هایی وجود دارند ولی من فکر نمی کنم در این مورد مشکلات آنقدر زیاد باشند که مدت زمان زیادی را برای رسیدن به توافق نهایی بگیرند.

اظهار نظر کاخ سفید در مورد این سفر کم بوده با این حال یکی از مقامات کاخ سفید در مورد این سفر گفته است که به سفر آبه به آمریکا خوشبین است و رابطه آمریکا و ژاپن را سازنده می داند.

با اینکه شینزو آبه معاهده پیمان تجاری اقیانوس آرام یا ترنس پسیفیک به عنوان موتوری برای اصلاحات اقتصادی در چین و سنگین کردن وزن اقتصاد این کشور در منطقه توصیف کرده است اما روز پنجشنبه اعلام کرده بود که توکیو و واشنگتن می توانند معاهده تجارت آزاد با یکدیگر را همچنان داشته باشند.

آبه در پاسخ به پارلمان ژاگن در مورد تجارت آزاد با ایالات متحده گفته بود: ژاپن به اهمیت و نقش آمریکا در معاهده پیمان تجاری اقیانوس آرام واقف است اما این به معنای حمایت از اقدامات آمریکا در مورد موافقتنامه های موافقتنامه همکاری اقتصادی (Economic Partnership Agreement) و موافقتنامه تجارت آزاد (Free Trade Agreement) نیست.

خبرگزاری کیوتو ژاپن اعلام کرد که آبه پیشنهاد نگه داشتن تعرفه کنونی برنج و چهار محصول تجاری دیگر در مذاکرات با آمریکا به این کشور خواهد داد. از نخست وزیر ژاپن نقل شده است که وی گفته از چیزی که باید محافظت کنیم باید محافظت کنیم. من می خواهم در مذاکرات دوجانبه در آمریکا به این موضوع پرداخته شود زیرا کشاورزی پایه و اساس کشور ژاپن است.

در این میان بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد که سیاست های پولی این کشور تا روز سه شنبه تغییری نخواهد کرد و حفظ سیاست عرضه اوراق قرضه ملی و برقراری نرخ منفی سود بانکی در جهت بهبود وضعیت اقتصاد این کشور همچنان به جای خود باقی است.

به گزارش رویترز و براساس نظر سنجی این خبرگزاری از 13 تحلیل گر اقتصادی، به نظر می رسد که میزان عرضه اوراق قرضه دولتی از سوی بانک مرکزی ژاپن در هفته آینده در حدود 80 تریلیون ین ( در حدود 676 میلیارد دلار) خواهد بود.

رشد تقاضا در بازارهای جهانی باعث شد که صادرات ژاپن از اواخر اسل گذشته دوباره به مسیر رشد بازگردد و چشم انداز اقتصادی روشنتری نسبت به گذشته در اقتصاد ژاپن ترسیم شود.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار