کد خبر: 5483
تاریخ انتشار: 10 بهمن 1395 - 01:20
واکنش‌های جهانی به امضای رییس جمهوری آمریکا پای 2 قانون منع صدور ویزا برای شهروندان هفت کشور و ساخت دیوار در مرز آمریکا با مکزیک، مهمترین محور خبری - تحلیلی روزنامه های امروز بود.

فراتاب: همچنین، تحریم «اسکار» از طرف بازیگر سینمای ایران و پایان عملیات آواربرداری در پلاسکو مورد توجه روزنامه ها قرار گرفت.
این گزارش به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز شنبه 9 بهمن ماه 1395 خورشیدی در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.


 ترامپ و امضای 2 قانون جنجالی
«دونالد ترامپ» رییس جمهوری تازه آمریکا درحالی 2 قانون جنجالیِ منع صدور روادید (ویزا) برای شهروندان هفت کشور و ساخت دیوار 3 هزار و 200 کیلومتری در مرزهای آمریکا با مکزیک را امضا کرد که واکنش های زیای را در پی داشت. بسیاری از روزنامه های چاپ امروز ضمن اعتراض به این تصمیم ها، از پیامدهای جهانی برنامه های ترامپ سخن گفتند.

روزنامه «ابتکار» زیر عنوان «این شهر آشوب» نوشت: رئیس جمهور آمریکا اولین دستورات خود را بر پایه کینه توزی آمریکایی گذاشت. دونالد ترامپ انگار به دنبال این است که دشمنی خود را با همه کشورها نشان دهد. البته او بارها درباره اقدامات آینده خود در تبلیغات انتخاباتی حرف زده بود که حتی حرف زدن درباره آنها هم واکنش برانگیز بود اما این بار دیگر صرفا حرف نیست، بلکه عمل است.
ابتکار ضمن اشاره به سخنان ترامپ در خصوص برنامه ها و سیاست هایش، افزود: دولت ترامپ بازهم قصد دارد اقدامات ضد جهانی خود را ادامه دهد و دولت جدید آمریکا درصدد صدور دستوری است که به موجب آن راه برای کاهش جدی نقش آمریکا در سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی هموار می‌شود.

در گزارش روزنامه «اعتماد» می خوانیم: انتظار برای کشف مرام و مسلک رییس‌جمهور جدید ایالات متحده به ١٠٠ روز اول دولت وی قد نداده است، کمتر از ١٠ روز است که دونالد ترامپ بر مسند قدرت در کاخ سفید نشسته و البته در همین بازه زمانی همه تصاویری را که تا پیش از این از رییس‌جمهور امریکا در اذهان بود، برهم ریخته است.
این روزنامه در گزارشی دیگر واکنش ها به برنامه های ترامپ را چنین بیان کرد: بهت، تردید، ناباوری و آشوب، دونالد ترامپ رییس‌جمهور تازه نفس ایالات متحده با سیاست‌های خود در نخستین هفته حضور در کاخ سفید این حس‌ها را نه فقط به جامعه داخلی امریکا که به جهان تزریق کرده است. بخشی از ایرانی‌ها چند روز گذشته را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال پاسخ پرسش‌های خود در مورد توقف صدور هرگونه ویزا برای شهروندان ایرانی از سوی دولت جدید امریکا گذرانده‌اند. دانشجویانی که برای تحصیل ایالت‌های متفاوت امریکا را برگزیده‌اند، دانشجویانی که در این کشور چند سالی را به تحصیل گذرانده‌اند و هیچ گاه به محدود شدن ابتدایی‌ترین حقوق خود فکر هم نکرده بودند، خانواده‌هایی که چندسالی بود فرزندان خود را در آمریکا ندیده بودند، همه و همه نگران دستور جدیدی هستند که گفته می‌شود تا صبح شنبه توسط دونالد ترامپ امضا شده است.


روزنامه «فرهیختگان» در سرمقاله خود، نوشت: تعداد قابل توجهی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا از جمله معاون وزارت امور خارجه، دستیار وزیر در امور اداری، دستیار وزیر در امور کنسولی و مدیر دفتر هیات‌های خارجی که جملگی از مدیران باسابقه وزارت امور خارجه آمریکا هستند، هفته پیش دسته‌جمعی استعفا دادند. مطمئنا استعفا و جدا شدن این مدیران ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که از مدیران باسابقه هستند برای دولت ترامپ مشکلات جدیدی ایجاد خواهد کرد. ...درواقع تا این زمان موضع خصمانه و نژادپرستانه ترامپ را نمی‌توان به‌درستی تحلیل و درک کرد، حتی خود جمهوری‌خواهان نیز هنوز نتوانسته‌اند تیم سیاست خارجه درهم و برهم دونالد ترامپ را درک کنند؛ گروهی متشکل از افرادی ناشناخته و سطح پایینی از اسلام‌هراسان گرفته تا طرفداران کمک‌های بی‌حد و حصر آمریکا به رژیم صهیونیستی و نژادپرستان افراطی در سیاست خارجی دولت ترامپ.


«مردم سالاری» نیز پیش بینی کرد که با این سیاست ها، آمریکا به سمت «انزواطلبی» پیش خواهد رفت. این روزنامه نوشت: جهان امروز با پدیده عجیبی به نام ترامپیست روبرو شده است که عواقب این موضوع دامن بسیاری از کشورها را خواهد گرفت. با راهبردی که ترامپ در پیش گرفته است، آمریکا به سمت انزواطلبی می ‌رود. همین موضوع باعث واکنش سیاستمداران آمریکایی شده است.


«آغاز عصر نئوپوپولیسم» تعبیر روزنامه «اطلاعات» بود.
در این سرمقاله آمده است: هور دوباره پوپولیسم، یک رخداد کتمان‌ناپذیر در دنیای امروز است. ...نگاهی به وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ نشان می‌دهد او کاملاً در قالب تعریف پوپولیست می‌گنجد. وعده‌های عجیب و غریب ترامپ، موجی در جامعه آمریکا به راه انداخت و برخلاف تصور آنها که گمان می‌کردند شهروندان آمریکایی تسلیم وعده‌های پوپولیستی یک آدم عجیب و غریب نمی‌شوند، اما این وعده و رفتار حرفه‌ای پوپولیستی بالاخره او را رئیس جمهور ثروتمندترین کشور جهان کرد.


«غوغاسالاری طغیانگر» عنوان برگزیده روزنامه «سیاست روز» در واکنش به تصمیم ها و سخنان ترامپ بود. سیاست روز در این گزارش نگاشت: ترامپ در حالی اولین هفته ریاست جمهوری خود را سپری می‌کند که تصمیمات و سخنان وی در عرصه داخلی و خارجی آمریکا همچنان بحران‌ساز است گویی این طغیانگر عرصه سیاست قصد آرام گرفتن ندارد.
یک هفته از ورود ترامپ به کاخ سفید می‌گذرد در حالی که تمام سیاست‌های وی در یک مسیر حرکت می‌کند و آن ایجاد فضای بحرانی در سراسر جهان است.

 بازتاب جهانیِ واکنش بازیگر سینما فرمان ترامپ

توییت اعتراضی «ترانه علیدوستی» بازیگر سینمای ایران به سیاست «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا مبنی بر منع صدور ویزا برای ایرانیان، بازتاب داخلی و بین المللی داشت. وی شرکت در مراسم اسکار برای فیلم «فروشنده» را تحریم کرده است. بسیاری از روزنامه های امروز ضمن اشاره به بازتاب این تصمیم در رسانه های خارجی، از اعتراض علیدوستی حمایت کردند.

روزنامه «ایران» در گزارش خود با اشاره به بازتاب جهانی انصراف علیدوستی از حضور در اسکار، به نقل از «احمد طالبی نژاد» منتقد سینما این اقدام را «یک تصمیم عقلانی» دانست. طالبی نژاد بر این باور است: واکنش خانم ترانه علیدوستی در مقابل سیاست‌های جدید امریکا درباره ممنوعیت صدور ویزا برای ایرانیان واکنش کاملاً درستی است، چراکه این قوانین شدیداً نژادپرستانه هستند.
این تصمیم، ضدانسانی‌ترین قانونی است که تاکنون در امریکا وضع شده و موجب حاکم شدن بهت بزرگی بر جهان اسلام و خصوصاً ایران خواهد شد. شخصی به ریاست‌جمهوری امریکا رسیده و دارد دیوانه‌وار قوانین را تغییر می‌دهد و کشور ما را در کنار کشورهایی قرار می‌دهد که هیچ سنخیتی با ما ندارند. در هر صورت تصمیم خانم علیدوستی بسیار عاقلانه است چراکه اگر او با بی‌توجهی به مصالح و حرمت مردم کشورش میهمانی جشنواره اسکار را بپذیرد بزرگترین بی‌احترامی را به مردم و بیشتر به خودش کرده است. فرهنگ هرگز نتوانسته به‌طور کامل در مقابل سیاست بایستد و همواره مغلوب آن بوده است اما نه به شکل صددرصدی. گاهی اوقات حرف‌ها و انتقادات یک هنرمند تلنگری است بر اذهان، تا آنها را از فاجعه انسانی که در حال رخ‌دادن است آگاه کند؛ مانند کاری که مایکل مور در زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش انجام ‌داد.


روزنامه «قانون» زیر عنوان «ترانـه ویزا روی فرکانس اسکار» به واکنش رسانه های جهان پرداخت و نوشت: خبر اعتراض ترانه علیدوستی پنج‌شنبه هفتم بهمن در بسیاری رسانه‌های معتبر از نیویورک تایمز گرفته تا گاردین و هالیوودریپورتر بازتاب یافت.

هالیوودریپورتر: حرکت اعتراضی رعنای «فروشنده» می‌تواند آغازگر یک ترند نگران‌کننده پیش از اسکار هشتادونهم باشد.
زمانی که فیلم کاندیدای دریافت جایزه اسکار باشد آنچه که حائز اهمیت است، حضور تهیه‌کننده یا کارگردان فیلم است. الجزیره، هافینگتون‌پست، ایندپندنت و اسکرین‌دیلی از دیگر رسانه‌های بازتاب دهنده خبر شرکت نکردن ترانه علیدوستی در اسکار هستند. وب‌ سایت روزنامه گاردین:‌ « ترانه علیدوستی، بازیگر فیلم نامزد اسکار «فروشنده» به افرادی پیوست که طرح ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع کشورهای مسلمان به آمریکا را محکوم می‌کنند.»


قانون در پایان افزود: اما زمانی که فیلم کاندیدای دریافت جایزه اسکار باشد آنچه که حائز اهمیت است، حضور تهیه‌کننده یا کارگردان فیلم است وحضور اعضای هیات همراه او در مراسم اسکار اهمیت چندانی ندارد. به‌هرحال این حرکت علیدوستی اگرچه بیش‌تر جنبه نمادین داشت یا حرفه‌ای به‌هرحال موضوعی بود که بازتاب گسترده ای در رسانه‌ها پیدا کرد و باز هم موج دیگری علیه اقدامات ترامپ به راه انداخت.


«اوج ترانه» عنوان گزارش «وقایع اتفاقیه» بود که در آن آمده است: او در مصاحبه‌ای ایمیلی با نیویورک‌تایمز گفته است که تصمیم گرفتم حتی اگر بتوانم در این مراسم شرکت نکنم چون این من را عمیقا متأثر می‌کند که می‌بینم هموطنانم از دیدن فرزندانشان یا ادامه تحصیل در آمریکا محروم می‌شوند، درحالی‌که این حق قانونی‌شان است. مطمئن هستم آمریکا چندین برابر از حضور ایرانیان مهاجر و خدمات آنها در آن کشور سود برده است؛ بنابراین برای من قابل‌قبول نیست به دولتی احترام بگذارم که برای مردم کشور من احترامی قائل نیست.
به گزارش وقایع اتفاقیه، «واشنگتن‌ پست» نیز این عمل علیدوستی را یادآور سخنرانی «مریل استریپ» بازیگر سینمای هالیوود در دعوت به خیزش علیه سیاست ‌های ترامپ خوانده و توئیت و مصاحبه او با نیویورک‌ تایمز را نقل کرده است.


همچنین، در گزارش روزنامه «شهروند» می خوانیم: بعد از این واکنش‌ها، مخالفان و موافقانی پیرامون این تصمیم درفضای مجازی به اظهارنظر پرداختند و پیشنهاد تحریم را به اصغر فرهادی نیز دادند. فرهادی هنوز اظهارنظری دراین زمینه نکرده است، اما مخالفان تحریم اسکار توسط فرهادی معتقدند؛ او نه‌تنها نباید از رفتن منصرف شود، بلکه باید حتما دراین مراسم حضور پیدا کند و با توجه به شرایطی که آن‌جا برایش اتفاق می‌افتد، ازطریق یکی از مهم‌ترین رویدادهایی که چشم میلیون‌ها نفر به آن دوخته شده، نسبت به این موضوع اعتراض کند یا درصورت کسب این جایزه با توجه به فرصت تریبون اسکار، از تروریست‌نبودن مردم کشورش بگوید و پیام صلح و دوستی ایرانی‌ها را به گوش همه برساند.
از آن طرف موافقان تحریم اسکار توسط فرهادی جان کلام‌شان این است که او چهره سرشناسی درجهان است و رفتار او درقبال اتفاقات مختلف می‌تواند بازتاب گسترده‌ای داشته باشد. به همین دلیل اگر او اسکار را تحریم کند، توجه جهانی بیشتر به این حکم خصمانه ترامپ جلب خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظرات
آخرین اخبار