کد خبر: 5455
تاریخ انتشار: 9 بهمن 1395 - 15:33
مذاكرات صلح سوريه در ژنو به تعويق افتاد
سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه روز جمعه اعلام كرد كه بنا به خواست سازمان ملل، مذاكرات صلح سوريه در ژنو تا اواخر ماه آينده ميلادي به تعويق افتاد.

به گزارش فراتاب به نقل از روزنامه تعادل، پس از گذشت چهار روز از مذاكرات آستانه قزاقستان كه با ابتكار ايران، روسيه و تركيه به منظور حل و فصل بحران سوريه و گفت و گوهاي آشتي ملي ميان دولت و معارضان اين كشور برگزار شد، همچنان بحث پيرامون دستاوردهاي اين نشست، بحران سوريه، آينده سياسي آن، وضعيت مردم اين كشور و تنش هايي كه به واسطه اين بحران در منطقه ايجاد شده است، به قوت خود باقي است.
در نشست آستانه كه با صدور بيانيه اي از طرف سه كشور ايران، تركيه و روسيه به كار خود پايان داد، يك سوال مهم نسبت به معادلات پيچيده در سوريه همچنان بي پاسخ مانده است. هر چند در اين مذاكرات راهبرد سه كشور و نزديكي آنها براي تثبيت آتش بس و تلاش براي خاتمه دادن به جنگ خانمان سوز 6 ساله بر هم منطبق بود و سازوكاري هماهنگ براي پيشبرد اهداف آنها مشاهده مي شد، اما طرفين درگير در سوريه با مجادلات لفظي و همچنين امتناع از امضاي بيانيه نهايي، بر ابهام وضعيت آتي آشتي ملي در سوريه انگشت تاييد گذاشتند.
اين تحولات در سه روز گذشته موجب شد تا بسياري از كارشناسان با اميد بستن به مذاكرات ژنو كه قرار بود در بيستم بهمن ماه جاري برگزار شود، ژنو را نقطه عطفي در حل اين بحران فراگير قلمداد كنند. اما سخنان سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه كه روز گذشته در ديداري با مخالفان سوريه اعلام كرد كه سازمان ملل تصميم گرفته مذاكرات ژنو را حداقل تا يك ماه آينده به تعويق بياندازد باعث شد تا مساله اساسي اين باشد كه اين انسداد سياسي چندين ماهه، آينده بحران در سوريه و نحوه چينش راهبردهاي بازيگران منطقه اي و بين المللي را به كدام جهت سوق خواهد داد؟
هر چند با رايزني هايي كه ميان ايران، تركيه و روسيه در طي چند ماه گذشته شاهد بوديم كه نوعي همكاري منطقه اي در سوريه در حال شكل گيري است و مي تواند به ساير ترتيبات سياسي نيز قابل تعميم باشد و روس ها هم اعلام كرده اند كه به فكر همكاري بلند مدت با ايران و تركيه بوده و به اين همكاري اميدوارند، اما تحليل گران به اين نكته تاكيد دارند كه بايد منتظر ماند تا ديد آينده آبستن چه تحولاتي در سوريه و منطقه خواهد بود.

خستگي تمام طرفين از وضعيت فرسايشي سوريه
در همين رابطه گفت و گوي حسين جابري انصاري معاون عربي و آفريقايي وزارت خارجه كشورمان كه سرپرستي هيات ايران در نشست آستانه را نيز عهده دار بود با تلويزيون ملي قزاقستان روشن كننده برخي از ابعاد اين مذاكرات و راهبرد ايران در خصوص بحران سوريه است. جابري انصاري آستانه را ايستگاه اول مذاكرات ميان دولت و مخالفان سوريه توصيف كرد و تاكيد داشت كه ايران به تلاش هاي خود براي حل سياسي بحران در سوريه ادامه مي دهد. وي بيان كرد كه قرار گرفتن دو هیات دولت سوریه و معارضان مسلح در یک چارچوب مشترک مهم است و اين مساله همراه با تثبيت آتش بس در سوريه از موفقيت هاي اجلاس آستانه به شمار مي رود.
وي گفت كه شرايط سوريه فرسايشي شده و تمامي طرف ها از اين وضعيت خسته شده اند زيرا روند چند ساله در سوریه و سمت و سوی تحولات به ویژه آزاد شدن حلب با عملیات ارتش سوریه، نمایانگر واقعیتی است که ادامه شرایط کنونی سودی برای گروه های مسلح ندارد.
جابري انصاري همچنين در پایان در پاسخ به پرسش جایگاه ایران در مذاکرات سوری آستانه و ژنو، گفت: به عنوان کشور تاثیرگذار و صاحب نفوذ در غرب آسیا از شروع بحران سوریه، معتقد بودیم که این مشکل هیچ راه حل نظامی ندارد.

نظرات
آخرین اخبار