کد خبر: 543
تاریخ انتشار: 20 اسفند 1394 - 22:17
گفتگوی مجله آتلانتیک با رئیس جمهور آمریکا:
تاخیر ایران در آزادی گروگانها به دلیل مشکلات عمیقی بود که انقلابیون با کارتر داشتند و سپس مذاکراتی طولانی باعث شد تا نهایتاً گروگانها آزاد شوند نه ترس از فشار و شخصیت سرسخت ریگان!

به گزارش فراتاب، رئیس جمهور آمریکا در تحلیل وضعیت موجود در خاورمیانه برای کاهش تنش ها خواهان برقراری نوعی «صلح سرد» میان دو قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی شده است. اوباما این دیدگاههای خود را در گفت و گو با مجله آتلانتیک مطرح کرده است. وی همچنین در پاسخ به این انتقاد که چرا آمریکا مداخله و حضور جدی تری در خاورمیانه از خود نشان نمی دهد بدون ذکر نام کشوری خاص گفته است برخی متحدین منطقه ای آمریکا در خاورمیانه و حتی اروپا بدنبال فرصت طلبی و راحت طلبی خود بوده و سناریوهایی را ایجاد می کنند تا پای آمریکا را به درگیری هایی که در اولویت منافع ملی ما نیست بکشانند. به نظر می رسد این گفته اوباما اشاره به تلاش های دو کشور ترکیه و عربستان سعودی برای مجاب کردن آمریکا جهت دخالت مستقیم نظامی در سوریه است.

پیشنهاد صلح سرد

اوباما گفته است که عربستان سعودی باید بیاموزد تا در منطقه سهمی به ایران بدهد. اوباما افزوده است: «باید به دوستانمان و همچنین به طرف ایرانی بگوییم که آنها باید راه موثری برای تقسیم منطقه و ایجاد نوعی صلح سرد بیابند.»

اوباما سپس به رویه ی سنتی و حاکم بر نظم امنیتی منطقه خاورمیانه اشاره کرده است و گفته است: «رویکردی که بخواهد همه حق را به کشورهای عربی بدهد و ایران را منشاء همه مشکلات معرفی کند و در همه حال در مقابل ایران از کشورهای متحدان سنتی آمریکا در منطقه خلیج فارس حمایت کند، به معنی تداوم اختلافات فرقه‌ای در منطقه است.» اوباما سپس گفته است متحدان آمریکا در منطقه‌ خلیج فارس به تنهایی توانایی پیروزی در این تنش‌ها را ندارند و این بدان معنی است که آمریکا باید برای ایجاد توازن قوا در منطقه نیروی نظامی خود را به کار گیرد.

نه به مداخله نظامی

اوباما یکبار دیگر استراتژی خود که بازگشت تدریجی سربازان آمریکایی به خانه است را مورد تاکید قرار داده است و گفته است بکارگیری نیروی نظامی در خاورمیانه نه به نفع ایالات متحده است و نه به نفع کشورهای منطقه است. وی در ادامه به انتقاد جمهوریخواهان در خصوص دیپلماسی و ادبیات ملایمش در قبال خاورمیانه پاسخ داده است و گفته: «این عقیده که حرف‌هایی با لحن تند زدن و سرسختی نشان دادن درباره یک کشور لزوما به پیشبرد اهداف آمریکا در ارتباط با آن کشور منجر می‌شود، با واقعیت روابط بین الملل در پنج دهه اخیر نمی‌خواند.»

در بخش دیگری از این گفت و گو اوباما استدلال جمهوریخواهان برای افزایش فشار بر ایران را مورد شک و تردید قرار داده است او با اشاره به بحران گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران گفت که «هم اکنون این باور میان بعضی جمهوری‌خواهان شکل گرفته که ایران گروگان‌ها را به دلیل سرسخت به نظر رسیدن رونالد ریگان آزاد کرد، حال آنکه در عمل مذاکراتی طولانی برای آزادی دیپلمات‌ها با ایران در جریان بود و ایران به دلیل مشکل شدیدی که با جیمی کارتر داشت صبر کرد تا دوره ریاست جمهوری او تمام شود و سپس گروگان‌ها را آزاد کرد.»

متن کامل مصاحبه با مجله آتلانتیک به زبان انگلیسی را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید:

‘Look ... It’s My Name on This’: Obama Defends the Iran Nuclear Deal

The Obama Doctrine

نظرات
آخرین اخبار