پایان ماه عسل دلار | فراتاب
کد خبر: 5407
تاریخ انتشار: 6 بهمن 1395 - 23:18
ریزش دلار در بازارهای جهانی روز دوشنبه تا حدی با افت رو به رو شد. کارشناسان علت این افت ارزش را صحبت های دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا در مراسم تحلیف خود می دانند که در آن از حمایت از تولیدات داخلی، مالیات ها و سایر مسائلی که بر ارزش دلار تاثیر گذار

به گزارش فراتاب به نقل از رویترز شاخص بورس توکیو معروف به نیکی (Nikkei) نزدیک به 1.1 درصد و ارزش سهام در بازارهای بورس استرالیا در حدود 0.8 درصد در اولین روز کاری ترامپ به عنوان رئیس جمهور کاهش داشت.

 رئیس جمهور جدید آمریکا در اولین روز کاری خود اعلام کرد قصد خارج کردن آمریکا از پیمان تجاری ترنس پسیفیک (Trans-Pacific Partnership) را دارد. این پیمان معاهده ای تجاری بین 12 کشور در حوزه سرمایه‌گذاری و تجارت منطقه‌ای است. تا سال ۲۰۱۴، دوازده کشور در سرتاسر منطقهٔ آسیا-اقیانوسیه که شامل کشورهای استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، سنگاپور، ایالات متحده آمریکا، و ویتنام می شوند در این معاهده شرکت داشته اند. صمن اینکه بازارهای سهام آتی در ایالات متحده 0.3 درصد کاهش داشت.

در اروپا وضعیت متفاوت است و در حالی که به نظر می رسید که بازارهای قاره سبز با افت بیشتری مواجه شود اما به غیر از FTSE بریتانیا که 0.4 درصد و DAX آلمان 0.3 درصد افت داشتند سایر بازارها چندان تغییری نشان ندادند.

بازارهای قاره کهن مقاومت بیشتری نشان دادند. با این حال به دلیل کاهش ارزش دلار کاهش ارزش سهام در بازارهای این قاره چندان غیرمنتظره نبود به خصوص با توجه به اظهارات ترامپ در مورد برابری ارزش دلار و یوآن و انتقادات وی از سیاست های ارزی چین.

یوکینو یامادا (Yukino Yamada) استراتژیست ارشد شرکت هلدینگ بانک و خدمات مالی به نام دایوا سکوریتیز((Daiwa Securities می گوید: حداقل تا آخر هفته به نظر نمی رسد که اخبار منفی در مورد مالیات و کنترل نرخ ارز بتواند روی بازارهای سهام تاثیرگذار باشد.

شاخص MSCI سهام آسیا و اقیانوس آرام در خارج از ژاپن 0.3 درصد رشد داشت. این در حالی بود که بازارهای مالی تایوان تنها 1 تا 1.2 درصد رشد داشتند.

دونالد ترامپ در سخنرانی مراسم تحلیف خود متعهد شد که به آنچه که او قتل عام کارخانه های آمریکایی توصیف کرد پایان بخشد و آمریکا در اولویت باشد. دو اصلی که وی بر آن تاکید کرد آمریکایی بخر و آمریکایی استخدام کن است. ترامپ همچنین روز یکشنبه اعلام کرد که قصد دارد در مورد توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به NAFTA (نفتا) با دولت های کانادا و مکزیک وارد مذاکره شود.

کوئیچی یوشیکاوا (Koichi Yoshikawa) مدیر اجرایی بازارهای مالی در بانک استاندارد چارتر در توکیو گفت: بازارهای جهانی در مورد منقبض شدن بازارهای مالی و عواقب آن بسیار نگران هستند. بسیاری از سیاست های ترامپ مانند کاهش مالیات و هزینه های زیرساخت، نیاز به تایید مجلس سنا دارد. بازارهایی که از زمان انتخاب وی با رشد رو به رو شده بودند حالا رفته رفت با واقعیات رو به رو می شوند.

دلار در اواخر سال گذشته میلادی به دلیل اظهارات ترامپ در مورد لزوم کاهش مالیات و هزینه های زیرساختی برای تقویت اقتصاد آمریکا، افزایش نرخ تورم و نرخ بهره بالا رفته بود. در عین حال به نظر می رسد که خوشبینی ها در مورد  جزئیات برنامه مالیاتی ترامپ رفته رفته در حال از بین رفتن است. دلیل این امر این است که هنوز معلوم نیست که ترامپ بتواند با کنگره بر سر افزایش بودجه به توافق برسد.

هیروکو ایواکی (Hiroko Iwaki) استراتژیست ارشد شرکت مالی میزهو سکیوریتیز(Mizuho Securities) اعلام کرد: اگر تمام طرح های ترامپ در مورد مسائل مالیاتی اجرا شود همین امر به تنهایی دو درصد کسری بودجه را نسبت به تولید ناخالص داخلی به همراه خواهد آورد. این مشکلی است که جمهوری خواهان بر روی آن اتفاق نظر دارند.

دلار در مقابل ین ژاپن 1.2 درصد از ارزش خود را ازدست داد. در ابتدای هفته هر 113.26 ین با یک دلار معامله شد و آخر هفته ارزش هر دلار آمریکا با 112.57 ین برابری کرد. یورو هم به بالاترین قیمت خود از تاریخ 8 دسامبر 2016 رسید و هر 1.0754 یورو با یک دلار معامله شد که نشانگر 0.5 درصد افت ارزش دلار در مقابل یورو است.  هر راند آفریقای جنوبی نیز 0.8 درصد افزایش قیمت در مقابل دلار داشت.

مکزیک نیز از این افت ارزش دلار بی نصیب نبود. مکزیک که یکی از کشورهایی بود که بیشترین توجه را با توجه به اظهارات ترامپ در رابطه با احداث دیوار حائل مرزی و جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی جلب کرده بود با افزایش ارزش پول ملی خود رو به رو شد. هر 21.415 پزو مکزیک با یک دلار آمریکا معامله شد که نشان از 0.8 درصد رشد ارزش پزو داشت. این بیشترین افزایش قیمت پزو در مقابل دلار آمریکا از دو ماه پیش بود.

منبع: عصر اقتصاد

نظرات
آخرین اخبار