کد خبر: 5372
تاریخ انتشار: 6 بهمن 1395 - 00:54
فرهنگسرای آفتاب برگزار می‌ کند:
نهم الی چهاردهم بهمن فرهنگسرای آفتاب میزبان خانم هایی خواهد بود که علاقه مند پوشاک اصیل و سنتی هستند. مهمترین ویژگی این پوشاک تلفیق سنت و مدرنیته است که در جوامع امروزی بسیار کارآمد است.

فراتاب‌ـ گروه اجتماعی/ نیلوفر فلاح: شهروندان تهرانی نهم الی چهاردهم بهمن ماه می توانند بازدید کننده ی نمایشگاهی از مانتو، شال و پوشاک های خاص باشند، این نمایشگاه از 9 صبح الی 18 بعدازظهر در خیابان شریعتی (فرهنگسرای آفتاب) میزبان بازدید کننده ها است.

برای آشنایی بیشتر با این نمایشگاه مصاحبه ای را با افسانه اعلمی، مدیر و برگزار کننده ی آن ترتیب داده ایم، که در ادامه مشروح آن خواهد آمد.

ویژگی پوشاکی که در این نمایشگاه عرضه می شود چیست؟

مانتو و شال، اجناس قابل عرضه در این نمایشگاه می باشند. قسمت عمده ای از این پوشاک سوزن دوزی های جنوب ایران است. در تولید این مانتو و شال ها از صنایع دستی و سنتی بهره گرفته شده و در آن ویژگی های کهن صیقل داده شده و به شکل مدرن درآمده اند.

هدف شما از تولید این شکل مانتو و پوشاک چه بوده است؟

بازآفرینی و آشتی دادن نگاه بانوان و جوان ها با الگوها، نمادها و نشانه های کهن ایرانی مهم ترین هدف تولید این شکل مانتوها بوده است، هر اقلیم ایرانی در صنایع دستی خود از نمادها و نشانه های خاصی استفاده می کند و هرکدام از این نمادها معنی خاص خود را دارند و در دنیای مدرن امروزی این کهن الگوها در حال فراموشی هستند که با توجه به  این موضوع یکی از اهداف تولید این شکل مانتوها ممانعت از فراموش شدن این هنر اصیل ایرانی است که در قالب پوشش اسلامی و با قیمتی قابل دسترس برای عموم آماده عرضه شدن می باشند.

تفاوت و ویژگی طراحی مانتوهای شما با سایر مانتوهای سنتی در چیست؟

طبق نظر یک منتقد هنری مانتوهای مجموعه ی ما رنسانسی در حوزه پوشاک می باشد و عامل تحول و آشتی دادن مردم مدرن امروزی با صنایع قدیمی و کهن الگوها است.

سوزن دوزی این مانتوها کار دست چه کسانی است؟

تمام سوزن دوزی این مانتوها کار دست زنان جنوب کشور می باشد که سوزن دوزی آن ها بر روی مانتوها کار شده است و امیدواریم با استقبال مردم از این نوع پوشش جدید سهمی در کارآفرینی برای زنان روستایی داشته باشیم.

تجربه ای که تا کنون در حوزه هنری کسب کرده اید به چه صورت است؟

15 سال در زمینه هنری تجربه دارم و برخی از دوره ها را در کشور کانادا گذرانده ام. حدودا 5 سال به صورت تخصصی در حوزه پوشاک فعالیت دارم که در خصوص نمدکوبی، پردازش نمد و رنگ رزی برنامه های زیادی را اجرا نموده ام، در این نمایشگاه نیز علاوه بر سوزن دوزی های جنوب کشور، قسمتی به کاربرد نمد کوبی هایی در پوشاک که طراحی خودم می باشد اختصاص داده شده است. هدفی که در حال حاضر به دنبال احقاق آن هستم؛ بازآفرینی در کنار کارآفرینی است تا بتوانیم این دیدگاه جدید را با استفاده از شکستن ساختارهای منظم سنتی ایجاد کرده و نگاهی امروزی تر به آن ها داشته باشیم.

قیمت اجناسی که در نمایشگاه عرضه خواهند شد به چه صورت است؟

در این نمایشگاه اجناسی مانند زیورآلات، شال، روسری، مانتو و ... عرضه می شود که قیمت این محصولات از 15 الی 20 هزار تومان آغاز می شود و قیمت مانتوها نهایتا 450 هزار تومان خواهد بود که باتوجه به هنری و دست دوز بودن آن ها قیمت بسیار مناسبی است.

 

 

نیلوفر فلاح

عضو گروه اقتصادی فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

نظرات
آخرین اخبار