کد خبر: 5368
تاریخ انتشار: 4 بهمن 1395 - 14:28
محمدصادق جنان‌صفت:
رهبران روسیه از زمان تزارها تا امروز در مناسبات با ایران بی‌وفا، پیمان‌شکن و خارج از عرف رفتار جوانمردانه عمل کرده‌اند.

فراتاب-گروه بین الملل:رهبران روسیه از زمان تزارها تا امروز در مناسبات با ایران بی‌وفا، پیمان‌شکن و خارج از عرف رفتار جوانمردانه عمل کرده‌اند. در ایران این یک ضرب‌المثل شده است که «روس‌ها سر وقت ایران را به گران‌ترین قیمت پرداختی می‌فروشند.»

آیا در سال‌های که ولادیمیر پوتین حاکم بلامنازع روس بوده است چنین اتفاقی نیفتاده و یا نمی‌افتد؟ باید بسیار مواظب باشیم.

تازه‌ترین رفتار خلاف عرف و سنت دیپلماسی اما کاری است که صدای آن تازه بلند شده است و آن خیانت «گاز پروم روسیه» به ایران است. خبرگزاری تسنیم نزدیک به جبهه سیاسی اصولگرایان که روزانه ده‌ها خبر علیه آمریکا تولید و منتشر می‌کند، در یکی از معدود خبرهای «ضد روسیه» خود نوشت: گاز پروم روسیه اطلاعات نفتی ایران را به نفع رقیب ایران یعنی عراق سرقت کرده است.

بر اساس آنچه این خبرگزاری منتشر کرده است «شرکت گاز پروم» روسیه با امضای تفاهم‌نامه‌ای با شرکت ملی نفت ایران بر روی میدان آذر مطالعه کرد اما اطلاعات ایران را برای توسعه میدان نفتی رقیب ایران به خاک عراق برد و قرارداد توسعه میدان بدر را با عراق امضا کرد. این شرکت نفت و گاز روسیه در سال ۱۳۹۰ و زمانی که مطابق تعهدش باید قرارداد با ایران را امضا می‌کرد زیر همه چیز زده و حاضر به امضای قرارداد نشد.

این رخداد ناراحت‌کننده نشان می‌دهد ایرانیان به این دلیل که رهبری روسیه شعار ضد امریکایی می‌دهد و با ایران نیز همسایه است و ایران نیز با سیاست‌های امریکا تضاد دارد نباید به این کشور اعتماد کند و این به ویژه در دادوستد نفت و گاز نباید اتفاق بیفتد.

نگارنده برای نخستین بار و در شرایطی که زمزمه همکاری گازی ایران با این شرکت روس بر سر زبان‌ها افتاده بود در سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد مورخ ۱۳۸۶.۱.۲۶ با تیتر «رقیب ما، رفیق ما نمی‌شود» به مدیران ارشد دولت وقت احتمال رفتار نادرست گاز پروم را یادآوری کردم. در این نوشته تاکید کردم «ایران و روسیه دارای ذخایر غنی نفت و از صادرکنندگان بزرگ نفت به حساب می‌آیند و در تولید و صادرات نفت رقیب هستند و نمی‌تواند رقیق هم باشند.»

این توصیه متاسفانه در شور و هیجان نگاه به شرق جدی گرفته نشد و مدیران وقت کار را پیش بردند بار دیگر در ۱۳۸۶.۵.۸ در نوشته‌ای با تیتر «واکنش غول» در روزنامه دنیای اقتصاد درباره همکاری نکردن با گاز پروم نوشته بر واکنش غول گازی روسیه به ایران که قصد داشت گاز ترکمنستان را به ترکیه عرضه کند واکنشی سخت و اعتراضی بود، پرسیدم اگر ایران بخواهد صادرات واقعی داشته باشد این غول چه خواهد کرد؟

توصیه دوباره درباره احتیاط در همکاری با گازپروم اما نتیجه نداد و بار دیگر در دی ماه ۱۳۸۷ یادآور شدم «گاز پروم روس، رقیب ایران است و اتحاد استراتژیک با این شرکت بدون توجه به همه گوشه‌ها و کنارهای مساله به منفعت ملی نیست.» با این همه قرارداد مطالعاتی با این شرکت منعقد شد و نتیجه‌اش همین خبری است که حالا خبرگزاری تسنیم آن را درج کرده است. برگشت مدیران گازپروم به ایران را با احتیاط کامل بررسی کرده و از افتاده در تله دوباره خودداری کنیم.

 

نظرات
آخرین اخبار